|
Jag har planterat Habanerofrön och fått över 10 ståtliga plantor. Men nu när de börjat blomma så faller alla blommorna av. Då menar jag friska, starka blommor, inklusive stjälk och allt. Två blommor har resulterat i frukt på en planta, men det är säkert över 20 blommor som fallit av på samma planta. De andra plantorna har inte satt frukt.
De står inomhus och jag pollinerar med en pensel. Sedan läste jag att de är självpollinerande, men det verkade råda en viss diskussion kring om de verkligen var självpollinerande inomhus eller inte, så jag har fortsatt pollinera.
Jag läste att orsaken till blomtappandet kunde vara att de stod för varmt, så jag flyttade dem en bit in i rummet från det varma söderfönstret (fast det var i det fönstret de stod när den enda plantan som satt frukt fick sina frukter). Jag har också gett bort en planta som nu bor i en helt annan stad, och där händer samma sak: alla blommor faller av.
Vad är det som är fel? Ska jag ställa dem utomhus i stället? Vad klarar de att stå i för miljö då? När jag planterade om dem var jag utomhus, och då gjorde eftermiddagssolen dem väldigt hängiga, trots att de hade gott om vatten.
Snälla hjälp!
Preussen
22-06-2014, 16:28
CITAT (anna. @ 22-06-2014, 10:23)  Jag har planterat Habanerofrön och fått över 10 ståtliga plantor. Men nu när de börjat blomma så faller alla blommorna av. Då menar jag friska, starka blommor, inklusive stjälk och allt. Två blommor har resulterat i frukt på en planta, men det är säkert över 20 blommor som fallit av på samma planta. De andra plantorna har inte satt frukt.
De står inomhus och jag pollinerar med en pensel. Sedan läste jag att de är självpollinerande, men det verkade råda en viss diskussion kring om de verkligen var självpollinerande inomhus eller inte, så jag har fortsatt pollinera.
Jag läste att orsaken till blomtappandet kunde vara att de stod för varmt, så jag flyttade dem en bit in i rummet från det varma söderfönstret (fast det var i det fönstret de stod när den enda plantan som satt frukt fick sina frukter). Jag har också gett bort en planta som nu bor i en helt annan stad, och där händer samma sak: alla blommor faller av.
Vad är det som är fel? Ska jag ställa dem utomhus i stället? Vad klarar de att stå i för miljö då? När jag planterade om dem var jag utomhus, och då gjorde eftermiddagssolen dem väldigt hängiga, trots att de hade gott om vatten.
Snälla hjälp! Det är fullt normalt. Chiliplantor gör så. Att du haft dem ute en eftermiddag påverkar inte. Fortsätt vårda dem ömt, ge dem näring, vatten, värme och en bra krukstorlek så blir det bra.
Tack för ditt lugnande svar.  Här kommer lite fler frågor: Ska de stå inomhus, eller ska jag ställa ut dem i trädgården? Är de självpollinerande eller ska jag fortsätta med penslandet? Jag har lagt långtidsverkande gödning i jorden, algomin, ska jag ändå ge dem näring när jag vattnar?
Preussen
22-06-2014, 19:12
CITAT (anna. @ 22-06-2014, 18:54)  Tack för ditt lugnande svar.  Här kommer lite fler frågor: Ska de stå inomhus, eller ska jag ställa ut dem i trädgården? Är de självpollinerande eller ska jag fortsätta med penslandet? Jag har lagt långtidsverkande gödning i jorden, algomin, ska jag ändå ge dem näring när jag vattnar? Om du har möjlighet att ha dem i vindskyddat söder/västerläge utomhus så går det bra. Om nattempen kryper neråt lägg på fiberduk. Om de står ute behöver inte du pollinera, det tar insekter och vind hand om. Gällande näring beror det på hur länge du tänker dosen algomin räcker. Själv ger jag låg dos flytande näring var vattning vilket ger bra resultat.
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2014, 19:19
Krukstorleken kan även den ha inverkan vid för liten kruka så kan det inte bli jättemånga frukter, växten anpassar mängden frukter efter hur odlingsförhållandena är och är rotsystemet inklämt i för liten kruka så kan den inte suga upp tillräckligt med vatten och näring för att försärja en massa frukter. (+om man inte tar bort de första frukterna får man en mindre skörd eftersom de tar för mycket kraft från plantan så den inte växer till sig tillräckligt i storlek)
Fint! Då gör jag ett experiment och låter några av dem vara ute och resten inne, så får vi se vilka som mår bäst.  Men visst vill de inte ha stekande het sol i söderläge? Annars har jag ett väldigt bra skyddat läge på uteplatsen, men där kan det bli väldigt varmt... Gällande krukorna så är de rätt så stora, dryga 20 cm i diameter, så jag tror inte att det är det som är problemet. Ta bort de första frukterna, du menar när de är mogna? Eller menar du att jag ska ta bort de två omogna som jag har?
Påtoppen
23-06-2014, 08:49
Jag tyckte att mina plantor kom igång ordentligt när jag tog ut dem, kan i och för sig ha att göra med att de fick större krukor då också. Jag har några på inglasad altan, öppnar dörr/fönster dagtid. Och ett gäng står under tak men ej inglasat. När du tar ut dem så vänj dem vid solen successivt, annars kommer bladen bli solsvedda och det kommer att påverka plantan. Vi har haft några kalla nätter (5-10 grader) innan midsommar men jag lät alla plantor stå kvar där de stod och utan skydd och de fortsätter producera frukt och må bra. Annars rekommenderas att de inte står kallare än 17-18 grader B-)
Ang pollinering, slå lite lätt på blomstjälken när den är mogen så pollinerar den sig själv.
Krukstorlek: minst 10-12 liter jord rekommenderas men jag har några kvar i mindre krukor som började producera tidigt och som jag därför inte planterat om än.
Du menar när själva blomman är mogen/utslagen? Då provar jag det!
12 liter, då har jag alldeles missbedömt vad som är stora krukor! De är hyfsat nyss omplanterade, så de klarar sig nog ett tag i de jag har (5 liter).
Tack så mycket för all hjälp!
Påtoppen
23-06-2014, 17:44
Precis, när blomman är utslagen, ursäkta otydligt. Fem liter kan funka men då blir kanske inte plantan lika stor och inte lika mkt frukt. Beror på vad du nöjer dig med  Jag har köpt billiga spannar, tio liter, och borrat hål i botten. I ännu större krukor, vet inte exakt liter 15-20, har jag två plantor i varje. Men det finns ju de som odlar chili som krukväxter på fönsterbrädan i hyfsat små krukor och får frukt så inget är omöjligt
Åsa, mälardalen zon 2
23-06-2014, 19:09
Angående frukterna, man brukar ta bort de första små omogna frukterna för att växten ska satsa allt på tillväxt först och inte bara pumpa näring till de där första frukterna. Växten anpassar antalet frukter till hur stor bladmassa den har.
Jag tycker att Preussen sa det bra, enligt min erfarenhet är det helt normalt. Som alla andra säger, relativt stor kruka (5-10+ liter), lite näring då och då och allmän omvårdnad så ordnar det sig nog. För mig har det ofta varit så att den första blomningen gett några få frukter och att den andra blomningen gett själva rejäla skörden!  Man kan givetvis ta bort de första frukterna som Åsa skriver här ovan men för mig har det inte (alltid) varit direkt nödvändigt i alla fall, även om det möjligtvis vore än mer optimalt. Det är ju kul att se dem första växa till också!  För att pollinera har jag bara klämt ihop blommorna då och då med fingrarna, enkelt, snabbt, smidigt och när man ser en massa pollen rasa ur blomman, då är dem pollinerade nog skulle jag vilja påstå. Sen kan dem givetvis falla av ändå, det behöver alltså inte alls betyda att dem inte var pollinerade. Lycka till!
"Den andra blomningen"? Kommer det i flera omgångar?
Hej Blommor ramla på grund att de är inte pollinera, själf pollinera betyder att hon o hon står på samma planta, så man behöver pollinera de inne med pensel. och om de står ute och finns kalt så det finns inte insekter för pollinerar dem. det är bästa storlek. krukar som kan innehåller 5 till 10 liter jord. H.Bassam
CITAT (anna. @ 23-06-2014, 21:41)  "Den andra blomningen"? Kommer det i flera omgångar? Det har ofta varit så för mig i alla fall, att dem blommar om igen lite senare, då plantan är relativt mycket större och kan "behålla" mycket mer frukt! När jag odlade Habanero blev det precis så, den tappade blommor värst av alla första omgången men kom igen på slutet och jag skördade säkert 20-30 frukter av den i alla fall på sensommaren/hösten.  (Dem ligger fortfarande i frysen, skrämmande starka för en vekling som mig! Räcker länge dock  )
Hej Om planta bra på hälsa o storlek då kan de ger mera frukt. H.Bassam
Det låter ju väldigt lovande.  Nu har de flesta av dem fått börja vara ute på dagarna, några har varit ute en natt också. Tror att de behöver mer plats än vad de haft inomhus. Jag håller tummarna för den där andra blomningen, och återkommer med resultatet i slutet av sommaren då. Tack för all hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|