Tjabba! Det finns en enorm kunskap här på forumet. Jag har kollat runt och lärt mig en del men jag har en kanske udda fråga med tanke på att allt är baserat på Svenska klimatzoner.
Jag åker tbx till Thailand i höst (september) med massor av fröer av bla paprika. Det är fröer av röd och gul paprika som jag sparat. Vid en test så fick jag 80% av fröerna att gro. Nu har jag 2000+ fröer sparade så ngn borde växa till sig;) Har även morot, örter och annat som jag handlat i fröpåsar. Tomater är oxå en superintressant planta.
Så, vad har ni för erfarenhet av paprika? Sol, värme, vatten, jord, PH? Jag lär juh inte behöva växthus för värmens skull;) Vist, jag huttrade en februarimorgon när det var 19 grader på kvicksilvret, men kallare än så blir det inte.
Samma gäller för tomater. Sol/skugga/halvskugga med beaktning att solen är het på dagarna.
Vilken gödning? Har läst att "guldvatten" (kiss utblandat med vatten) ska vara superbra. Har tillgång till grisbajs (och mitt eget bajs) men det ska väl "bränna" innan man använder i jorden? Har dock inte riktigt koll på vad "bränna" innebär:/ Mosade majskolvar och aska finns oxå att tillgå. Denna blandning gjorde att mina limeträd växte som på anabola stereoider! Alla i byn pratade om "svenskens" limeträd:)
Tanken är att grönsakerna ska växa väl, utan att köpa konstgödning. Ett lokalt kretslopp vill säga.
Frågan är: Tål våra växter detta klimat? Ska jag placera dom i skugga, halvsol eller var?
Vänligen dela med er med era erfarenheter
|