Hej forumet,
Min första post här. Tänkte att jag skulle beskära ett träd hemma på gården, det kan ju inte vara så svårt tänkte jag, men när jag väl började fick jag känslan av att om jag fortsätter i den här takten kommer bara hälften av trädet vara kvar. Surfade runt och kollade efter lite tips men hittade inget som jag tyckte riktigt passade in på min situation då trädet är äldre och numera ganska stort. Hursomhelst, till frågan:
På tomten har jag ett Åkeröträd som beskars kraftigt för ca fyra år sedan (av förra ägaren till huset). Trädet har många grenar som sticker iväg åt sidorna, vilket kan ses på bilden. Till följd av att det beskars kraftigt och sedan inte togs omhand så har vattenskotten som kom hunnit växa sig riktigt långa och de allra flesta växer rakt upp.
Hur mycket jag vågar beskära trädet? Det känns som att om jag tar bort alla vattenskott, som numera är rejäla grenar, som växer rakt uppåt så blir trädet väldigt glest. Jag tycker även att de tjockare grenarna drar iväg lite väl långt, syns speciellt på den högra sidan av trädet där grenarna verkligen växer både högt och långt. Om jag kapar de grenarna nu så försvinner ju alla löv, och trädet ser lite 'trist' ut.
Nån med goda tips och idéer?
Hälsningar,
Jesper i Örebro