JesperH
07-07-2014, 12:48
Hej forumet,
Min första post här. Tänkte att jag skulle beskära ett träd hemma på gården, det kan ju inte vara så svårt tänkte jag, men när jag väl började fick jag känslan av att om jag fortsätter i den här takten kommer bara hälften av trädet vara kvar. Surfade runt och kollade efter lite tips men hittade inget som jag tyckte riktigt passade in på min situation då trädet är äldre och numera ganska stort. Hursomhelst, till frågan:
På tomten har jag ett Åkeröträd som beskars kraftigt för ca fyra år sedan (av förra ägaren till huset). Trädet har många grenar som sticker iväg åt sidorna, vilket kan ses på bilden. Till följd av att det beskars kraftigt och sedan inte togs omhand så har vattenskotten som kom hunnit växa sig riktigt långa och de allra flesta växer rakt upp.
Hur mycket jag vågar beskära trädet? Det känns som att om jag tar bort alla vattenskott, som numera är rejäla grenar, som växer rakt uppåt så blir trädet väldigt glest. Jag tycker även att de tjockare grenarna drar iväg lite väl långt, syns speciellt på den högra sidan av trädet där grenarna verkligen växer både högt och långt. Om jag kapar de grenarna nu så försvinner ju alla löv, och trädet ser lite 'trist' ut.
Nån med goda tips och idéer?
Hälsningar,
Jesper i Örebro
Huggorm
07-07-2014, 14:56
Lite tumregler är att ta bort grenar som korsar sig och sådana som sitter för nära varandra. Man vill glesa ut så att man får in ljus i kronan. Något som är viktigt är att man sprider ut det över flera år, tar man för mycket på en gång får trädet obalans mellan löv och rötter och skickar därför ut en massa vattenskott, just som ditt träd har gjort.
JesperH
07-07-2014, 15:25
Ok, tack. Finns det något man bör tänka på om man vill kapa en större gren? Jag har en som växer horisontellt rakt in på grannens gård.
Huggorm
07-07-2014, 15:42
Kapa i två omgångar, först cirka 30cm ifrån för att bli kvitt tyngden från grenen när du sedan lägger det slutliga snittet. Annars är det lätt att grenen knäcks när du sågat nästan igenom, och fläker upp barken på undersidan. Sedan skall man kapa just utanför grenkragen, bildgoogla ordet så ser du vad det är för något
JesperH
07-07-2014, 16:27
Tänkte även på om det finns någon regel för hur långt in på grenen man kan kapa? Jag förstår kapningsprincipen om man vill ta bort hela grenen, men om jag bara skulle vilja beskära en del grenar för att trädet ska bli mindre i omfång, dvs på bredden.
Hej
gamla grenar kan man t minska antalet under många år för att inte bli roten store av k av trädkronor, annars ska träd ge l många vattengrenar, vattengrenar är dåliga kvalitet som ger inte bra frukt, vattengrenar växer rakt mot himlen
H.Bassam
lyckebojohanna
09-03-2015, 17:07
Hej!
Nyfiken hur det gick för dig och vad du till slut gjorde? sitter i samma sits och försöker förstå hur jag ska göra. Rädd att jag tagit för mycket nu. Sågar av alla som går rakt uppåt men efter ett tag inser jag att det ju är nästan alla! Och många är väldigt tjocka och långa. Som träd i trädet.
Och hur gjorde du med de som är långa och går åt sidan? Mina är typ 2-3 meter och spretar rakt ut nu... ser sådär ut tycker jag =)
Johanna
Soulius
12-03-2015, 10:54
CITAT (lyckebojohanna @ 09-03-2015, 17:07)

Hej!
Nyfiken hur det gick för dig och vad du till slut gjorde? sitter i samma sits och försöker förstå hur jag ska göra. Rädd att jag tagit för mycket nu. Sågar av alla som går rakt uppåt men efter ett tag inser jag att det ju är nästan alla! Och många är väldigt tjocka och långa. Som träd i trädet.
Och hur gjorde du med de som är långa och går åt sidan? Mina är typ 2-3 meter och spretar rakt ut nu... ser sådär ut tycker jag =)
Johanna
Hej Johanna! Det är ofta överdrivet detta med att allt som växer uppåt ska tas bort. Sådan beskärning ger äppelträd en onaturlig paraplyform som inte är det optimala för livslängd, fruktskörden, m.m. Prioritera att ta bort de största grenarna som i första hand växer spikrakt uppåt. Gallra sedan bort grenar som växer tillbaka in mot kronans mitt, växer för nära en annan gren så att det blir igelkottskänsla, eller korsar och riskerar att skava mot en annan. Klipp max en tredjedel av trädet i år och fortsätt sedan nästa år om det fortfarande är för tätt för att släpps in sol och vind.
När du beskär så klipp snett i linje med en förgrening eller ett skott. Finns bra bilder på nätet.
Kan lägga in en bild på ett träd jag nyss beskurit om du vill...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.