Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Premiär, Rudan på sjukhus.
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-09-2014, 19:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Igår hände det för första gången, jag hamnade på sjukhus. Jag hade börjat en dagstur upp i Bohuslän för att leta humlor bl.a. Över Kornhalls färja och vidare. Stannade vid ett berg och inventerade. Inga humlor men väl bålgeting. Plötsligt fick jag väldigt ont i mellangärdet och tillika svårt att andas. Väldigt konstigt det hela, hade aldrig känt det så tidigare. Nåja, efter ca 10 minuter hade det gått över så jag åkte vidare. Stannade på ett annat ställe och gick en sväng. Kände mej trött så jag kollade pulsen, eller försökte kolla. Det var bara ett obestämt fladder. Insåg att något var fel och blev lite tveksam vad göra, åka hem eller ringa 112. Det blev det första för jag kunde fortfarande köra bil. Tog en halvtimme. Försökte kolla blodtryck med min apparat men den klarade inte fladdret. Ringde 1177 och fick rådet antingen 112 eller vårdcentralen. Tog bilen till den senare. Väl där togs jag in direkt och efter ett EKB blev diagnosen förmaksflimmer.

Ambulans till Sahlgrenska och kom snabbt in på akuten. Man testade lite mediciner men inget hjälpte så det blev inläggning på kardilogen. Man gjorde inte så mycket mer, tillståndet var inte farligt i det kortare perspektivet. Däremot skulle man testa med sövning och elstöt idag på morgonen. Blev inte så, på morgonen var allt normalt igen så det blev bara EKG och ultraljud mm. Sen utskrivning. Taxi till vårdcentralen för att titta in och tala om vad som hänt och tacka för mottagandet och så hämta bilen och åka hem. Får nog säga att min uppfattning av vården efter detta är mycket god. Visserligen var jag akutpatient vilket kanske bidrog till det snabba omhändertagandet. Kan nämna att blodtrycket var ganska normalt men pulsen fladdrade mellan 110 och 150.

Det är bara en tveksamhet. Läkaren på kardiologen skrev ut blodförtunnande medel, Eliquis, för att minska risken för blodpropp. När förmaken fladdrar finns det risk att blod stannar kvar där och koagulerar för att sen kanske driva iväg och bilda blodproppar. Troligen var det det som drabbade min pappa som fick en liten stroke och efter det Warfarin. Ett evigt problem med doseringen och blödningar. Jag är dock tveksam, jag har bara haft ett förmaksflimmer som snabbt gick över. Skall jag därför käka blodförtunnande medel resten av livet för en synnerligen liten risk för blodpropp? Det bara vid långvariga fladder som det KAN bildas proppar, mot själva fladdret finns det ingen medicin som hjälper. Biverkningslistan i bipacksedeln var avskräckande lång, dessutom kan jag inte äta Brufen eller Naprosyn mot artrosen. Jag väntar nog. Svindyrt dessutom, över 800 för 100 tabletter. Två om dagen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 03:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon