Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket parti kommer du INTE rösta på?, Val 2014
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2014, 21:11
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det där låter som fantasilöner mina öron. Skulle sjuksköterskor plötsligt ha över 30000 i månaden t.ex.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Zixten
          Inlägg 13-09-2014, 21:14
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 75 500

Svenskarnsa Parti är väl det parti som kommer först i denna listan.
          Sen kommer Fi och SD, kan inte bestämma mig för vilka jag ogillar mest...
          V
          Mp
          S

Så kall TS lyda mitt råd är det Alliansen som gäller...

Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-09-2014, 21:28
          Länk hit: #43

Gäster

Oj då vilka bra löner vilket parti lovar bäst lägsta pension (=garantipension)?

Tror den ligger ganska långt från 25.000 kr i månaden?

Googlade och hittade på pensionsmyndigheten.
          "Full garantipension är 7 030 kronor per månad för den som är gift och 7 881 kronor per månad för den som är ogift"

Citera
          malarmaster
          Inlägg 13-09-2014, 21:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (*Stintan* @ 13-09-2014, 22:11) *
          Det där låter som fantasilöner mina öron. Skulle sjuksköterskor plötsligt ha över 30000 i månaden t.ex.

jag tog statistik från arbetsförmedlingens dataregister.efter din kommentar kollade jag också med SCB med 2013 års lönenivå.2014 finns inte med än.
          de löner jag redovisat stämmer enl. scb,det som kan slå fel är att det är medellöner,dvs några har lite mindre,några lite mer i varje yrkesgrupp,det kan bero på individuella tillägg som respektive individ förhandlat sig fram till.En privatanställd sköterska har t.ex lite mer än en genomsnittlig landstingsanställd.Det beror oftast på att den privata vården erbjuder lite högre för att locka till sig de mest kompetenta.
          Ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2014, 22:00
          Länk hit: #45

Medlem

Medellönen för en sjuksköterska ligger strax under 25 000 i månaden.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke...kskoterska-1226

Mera fakta. http://www.sjuksköterska.nu/ingangslon-som-sjukskoterska/

Välkommen till verkligheten malarmaster! Trolla med siffroroch försköna är ju alliansens signum.

Redigerat av *Stintan*: 13-09-2014, 22:10

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 13-09-2014, 23:14
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-09-2014, 23:00) *
          Medellönen för en sjuksköterska ligger strax under 25 000 i månaden.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke...kskoterska-1226

Mera fakta. http://www.sjuksköterska.nu/ingangslon-som-sjukskoterska/

Välkommen till verkligheten malarmaster! Trolla med siffroroch försköna är ju alliansens signum.

ingångslöner kan du inte räkna,du måste räkna medellön annars blir statistiken fel.
          Jag litar helt på SCB statistik då ALLA löner rapporteras in dit av arbetsgivaren .
          När de dessutom stämmer med arbetsförmedlingens statistik på erbjudna löner vid anställningar så stämmer ju SCB:s statistik med arbetsförmedlingens,dvs de får de löner som erbjuds.
          Skulle vi bara räkna ingångslöner sjunker ju lönenivåerna rätt över.Vi kan ta ett ex från min bransch,jag har ju några anställda.
          Lönen för en målare i sista lärlingsåret är runt 135:- ,för en utlärd målare efter ung 4 år som lärling är lönen 162:- + ackordstillägg alt. individuellt tillägg. Hur skall du räkna ut medellönen här?
          Jo,som SCB,man tar inrapporterad lönesumma och dividerar den med antalet inrapporterade anställda.
          Medellönen blir då 26200:-,(enl.SCB) i verkligheten är ju lönen för den utlärde högre då lönen lär ligga runt 28000:-
          Snittlönen enl. Målarfacket är 170:- här i Kronoberg vilket ger 28500:-/månad.
          det är samma sak för sköterskor,en del jobbar bara deltid,en del jobbar bara nätter med OB-tillägg ,några får lite mer betalt av t.ex privatanställning osv.Du delar inrapporterad lönesumma med antalet anställda och får en medellön.Enl. SCB är denna siffra 31900-33300 beroende på vilken sorts sköterska du är.
          Sedan kan man ju diskutera hur det ser ut mot verkligheten men det var medellönen som började diskuteras. Ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-09-2014, 08:33
          Länk hit: #47

Medlem

Som sagt så är dina siffror fantasisiffror. Typiskt moderater att försköna verkligheten. Men du vet ju bäst som vanligt. T.o.m. bättre än sjuksköterskorna och lärarna m.fl. själva. För att inte tala om hur många pensionärer har det. Att klyftorna ökat kanske du också förnekar. Liksom att fler och fler blir utförsäkrade och tvingas söka leva på försörjningsstöd.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-09-2014, 08:41
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-09-2014, 09:33) *
          Som sagt så är dina siffror fantasisiffror. Typiskt moderater att försköna verkligheten. Men du vet ju bäst som vanligt. T.o.m. bättre än sjuksköterskorna och lärarna m.fl. själva. För att inte tala om hur många pensionärer har det. Att klyftorna ökat kanske du också förnekar. Liksom att fler och fler blir utförsäkrade och tvingas söka leva på försörjningsstöd.

jo,SCB har ju gjort sig kända för att ljuga.
          Men här ,Stintan är det nog så att du inte vill erkänna dina bristande kunskaper i vanlig ordning. Ulf

PS.jag trodde vid detta laget att du visste att jag inte är moderat. DS

Redigerat av malarmaster: 14-09-2014, 08:42

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-09-2014, 10:00
          Länk hit: #49

Medlem

SCB: gör statistik och statistik betyder inte att det är en sanning det vet både du och jag.
          Skriver inte om något jag saknar kunskaper om som vissa andra.

Ber om ursäkt att jag skrev moderater skulle ha skrivit alliansen (som jag gjorde i ett tidigare inlägg) istället.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-09-2014, 11:38
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Nåja, oavsett SCBs och andras siffror. 300 000 kr per år är en inkomst som fler och fler uppnår. Medelinkomsten ökar stadigt i alla kommuner från 1991 och framåt. Även medianinkomsterna ökar stadigt. Se http://www.ekonomifakta.se

Men med det sagt är det även lika sant att det blir ökade klyftor mellan de sim tjänar mest och de som tjänar minst.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-09-2014, 11:39
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 14-09-2014, 11:00) *
          SCB: gör statistik och statistik betyder inte att det är en sanning det vet både du och jag.
          Skriver inte om något jag saknar kunskaper om som vissa andra.

Men hallå..... du är ju bara för kul! Oberoende ämne och oberoende vilka källor eller motbevis en motdebattör lägger fram så vet du alltid bäst
          Humor på hög nivå, eller?
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-09-2014, 11:59
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Gita @ 14-09-2014, 12:39) *
          Men hallå..... du är ju bara för kul! Oberoende ämne och oberoende vilka källor eller motbevis en motdebattör lägger fram så vet du alltid bäst
          Humor på hög nivå, eller?
          Gita

Nåja jag tror mer på de länkar jag la in och på de människor jag känner som jobbar inom vården än på malarmasters fantasier. Men sanningen är förståss svår att ta in om man som ni gör bara värnar sin egen plånbok. Om du ser orättvisorna i samhället och att sko sig på andras bekostnad som humor får det stå för dig. Jag kommer inte att tycka synd om dig om du får betala mer i skatt.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 14-09-2014, 12:28
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 14-09-2014, 12:59) *
          Nåja jag tror mer på de länkar jag la in och på de människor jag känner som jobbar inom vården än på malarmasters fantasier. Men sanningen är förståss svår att ta in om man som ni gör bara värnar sin egen plånbok. Om du ser orättvisorna i samhället och att sko sig på andras bekostnad som humor får det stå för dig. Jag kommer inte att tycka synd om dig om du får betala mer i skatt.

Medianinkomst, medelinkomst, inkomstlön och slutlön innan pension är kalla siffror helt utanför politiken. Politik blir det först när man ska tolka in orsaker och vad man ska göra åt skillnaderna.

Grundfrågan var ju hurvida 300.000 kr årsinkomst räknas till "en rik klick" eller "medelsvensson". Ansar man dessa vara en rik klick så består Sverige av en stor andel rika välbärgade. Anser man att det är medelsvensson (vilket jag gör) består Sverige av en klick fattiga, en klick rika och en stor bred skara medelinkomsttagare.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2014, 12:48
          Länk hit: #54

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det finns säkert ett par miljoner svenskar som tjänar 300k eller mer.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-09-2014, 13:24
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 14-09-2014, 13:28) *
          Medianinkomst, medelinkomst, inkomstlön och slutlön innan pension är kalla siffror helt utanför politiken. Politik blir det först när man ska tolka in orsaker och vad man ska göra åt skillnaderna.

Grundfrågan var ju hurvida 300.000 kr årsinkomst räknas till "en rik klick" eller "medelsvensson". Ansar man dessa vara en rik klick så består Sverige av en stor andel rika välbärgade. Anser man att det är medelsvensson (vilket jag gör) består Sverige av en klick fattiga, en klick rika och en stor bred skara medelinkomsttagare.

Tror nog också att 300000 är "medelsvensson" och det har jag ju inte heller sagt emot.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 14-09-2014, 13:41
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-09-2014, 12:59) *

Det blir ju ganska kul och inte särskilt trovärdigt när du hävdar att officiell statistik är Malarmasters fantasier, detta utan att ange en enda källa för din ståndpunkt mer än att du minsann känner människor som..........osv.
          Gita

Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-09-2014, 14:57
          Länk hit: #57

Medlem

jag orkar inte tjafsa med folk som tror sig veta hur verkligheten ser ut genom att titta ut genom fönstret.
          Officiell statistik är det som regering och riksdag använder till sin politik,SCB:s uppdrag är just det att fixa fram statistik inom mängder av områden för att se hur läget är i Sverige.
          Givetvis har även jag ett stort kontaktnät som politiker och företagare med massor av privatkunder så jag ser samhället i alla aspekter.
          Tjänar man runt 25000 i månaden är man INTE någon höginkomsttagare utan en medelinkomsttagare,det kan vi slå fast.
          Definition på höginkomsttagare är flytande men någonstans runt 40-60000 i månaden enl. olika källor
          Det finns ju också en brytpunkt för när man börjar betala statlig skatt ,433.900. runt 36000/månad som kan ge en liten ledtråd till var höginkomstgränsen börjar.
          Regeringen ville höja denna gräns då alltfler hamnar där (med andra ord så ökar medelinkomsten allmänt) men fick inte genom det i riksdagen.
          Men på frågan om 300000 om året kan anses vara en medelinkomst är svaret JA då flertalet yrken passerat denna gräns. Ulf

Redigerat av malarmaster: 14-09-2014, 17:53

Citera
          Gita
          Inlägg 14-09-2014, 17:37
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (malarmaster @ 14-09-2014, 15:57) *
          jag orkar inte tjafsa med folk som tror sig veta hur verkligheten ser ut genom att titta ut genom fönstret.
          Officiell statistik är det som regering och riksdag använder till sin politik,SCB:s uppdrag är just det att fixa fram statistik inom mängder av områden för att se hur läget är i Sverige.
          Givetvis har även jag ett stort kontaktnät som politiker och företagare med massor av privatkunder så jag ser samhället i alla aspekter.
          Tjänar man runt 25000 i månaden är man INTE någon höginkomsttagare utan en medelinkomsttagare,det kan vi slå fast.
          Definition på höginkomsttagare är flytande men någonstans runt 40-60000 i månaden enl. olika källor
          Det finns ju också en brytpunkt för när man börjar betala statlig skatt ,433.900. runt 36000/månad som kan ge en liten ledtråd till var höginkomstgränsen börjar.
          Regeringen ville höja denna gräns då alltfler hamnar där (med andra ord så ökar medelinkomsten allmänt) men fick inte genom det i riksdagen.
          Men på frågan om 3000000 om året kan anses vara en medelinkomst är svaret JA då flertalet yrken passerat denna gräns. Ulf

Jamen du har så klart rätt, det är väl bara Stintan som på sitt märkliga sätt hävdar något annat. Fast det kan du nog ta med ro. Stintan har aldrig ju varit mottaglig för argument. Så en debatt blir ju ganska meningslös
          Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-09-2014, 18:18
          Länk hit: #59

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gita @ 14-09-2014, 18:37) *
          Jamen du har så klart rätt, det är väl bara Stintan som på sitt märkliga sätt hävdar något annat. Fast det kan du nog ta med ro. Stintan har aldrig ju varit mottaglig för argument. Så en debatt blir ju ganska meningslös
          Gita
          Nu börjar vi närma oss personangrepp. Diskutera sakfrågan och inte varandra.
          /moderator

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-09-2014, 18:33
          Länk hit: #60

Medlem

Tack Huggorm!

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 11:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon