| |
|
  |
Efter valet |
|
|
|
|
07-10-2014, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Du ska göra som jag säger...inte som jag gör, verkar vara ett ledord i maktens korridorer oavsett partitillhörighet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2014, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 616
Medlem nr: 48 334

|
CITAT (Jubbe063 @ 07-10-2014, 08:04)  Nåja. Miljöpartiet är inte ensam. Vissa moderater gillar ju att betaa svart hemhjälp andra tycker att det inte är viktigt med att betala TV licens.
Det är nog inte partitillhörigheten som avgör. Rötägg finns i alla partier. Rötägg finns alltid. Du har rätt i det - andra fick avgå - 'rätt eller fel' - kan säkert diskuteras. Denna länk är tänkvärd i sammanhanget - SvD igår. http://blog.svd.se/ledarbloggen/2014/10/06...styrman-romson/PS:jag menar inte att Romson bör avgå - men skillnaden mellan Cecilia Stegö Chilòs och Maria Borelius 'klavertramp' och Åsa Romsons 'bottenfärg' ... är den så stor?
Redigerat av gunsta: 07-10-2014, 10:57
--------------------
Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2014, 12:04
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det var nog första gången jag läste att någon kallade Ship to Gaza för en odemokratisk aktion. Mamma mia!
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2014, 13:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Jubbe063 @ 07-10-2014, 08:04)  Nåja. Miljöpartiet är inte ensam. Vissa moderater gillar ju att betaa svart hemhjälp andra tycker att det inte är viktigt med att betala TV licens.
Det är nog inte partitillhörigheten som avgör. Rötägg finns i alla partier. Men dom fick avgå..... Oavsett partifärg så skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Inte ens om man är vice statsminister. och miljöminister. Svarte hon gav reportern, jag trodde det var bra betyder a<tt hon inte vet något men bestämmer. Jag vet många båtägare som letade bottenfärg.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2014, 15:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 07-10-2014, 14:21)  Men dom fick avgå.....
Oavsett partifärg så skall man inte bryta mot lagar och förordningar. Inte ens om man är vice statsminister. och miljöminister.
Svarte hon gav reportern, jag trodde det var bra betyder a<tt hon inte vet något men bestämmer. Jag vet många båtägare som letade bottenfärg. Som sagt. Inte kopplat till patri färg om man bryter mot lagen eller ej. För skrev mitt inlägg som svar på att rätt många inlägg i tråden formulerades utifrån miljöpartist och inte utifrån person.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2014, 18:54
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gita @ 07-10-2014, 06:32)  Du minns rätt, det var Rwaida som åkte taxi för drygt 300 000 kr på ett år. Men som sagt, hon hade ju av miljöskäl ingen bil, dessutom så betalade ju någon annan. Gita Ruwaida, henne hade jag glömt. Vilken lättnad att hon försvann ur MP:s ledarskikt innan partiet hamnade i regering.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2014, 17:35
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-10-2014, 13:04)  Det var nog första gången jag läste att någon kallade Ship to Gaza för en odemokratisk aktion. Mamma mia! "Odemokratisk" kanske är inte rätt ord, men kan du komma på något bättre sätt att benämna en aktion där man försöker föra in vapen illegalt till den ena parten i en konflikt? Gita.
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2014, 19:15
|

Medlem

|
Vapen? Vapen? Vilka lögner har du gått på? Med tanke på att de med största säkerhet skulle kapas av terroristlandet Israel var man säkert hysteriskt noga med att inte ha med sig ens bilder på vapen.
Redigerat av Gossen Ruda: 08-10-2014, 19:16
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2014, 20:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Ship to Gaza består ju av flera konvojer och man har tidigare från israel stoppat fartyg under Ship to Gaza:s namn som har haft vapen gömda i lasten. Så det är inte så konstigt att israel är skeptiska till trafiken,särskilt som att man förbjudit fartyg till gaza och man bordar ALLA fartyg med denna destination. Fartygen till gaza omdirigeras till israelisk hamn där lasten lossas och det som inte räknas som kontraband fraktas vidare på lastbil till gaza. gaza är alltså inte avskurit från leveranser utifrån men allt som skall till gaza kontrolleras. Att överhuvudtaget sätta destination gaza när israel klart deklarerat att man bordar om inte fartygen lyder order är minst sagt korkat,FN har också avrått från att Ship to Gaza fortsätter sina aktioner. Enl. internationell lag har israel rätt att ingripa som man gör. Det som varit diskutabelt är att man använder våld vid bordning men då fartygskaptener inte lyder anvisningar om att ändra kurs eller dreja bi är det förståeligt om man tillgriper våld. Dessa aktioner är ju bara ett demonstrationssätt helt utan mening då gazaborna kan få varor genom hamnen norr om gaza,visserligen israelkontrollerat men ändå. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
jaj-51
|
08-10-2014, 20:14
|
Gäster

|
CITAT (malarmaster @ 08-10-2014, 21:06)  Ship to Gaza består ju av flera konvojer och man har tidigare från israel stoppat fartyg under Ship to Gaza:s namn som har haft vapen gömda i lasten. Så det är inte så konstigt att israel är skeptiska till trafiken,särskilt som att man förbjudit fartyg till gaza och man bordar ALLA fartyg med denna destination. Fartygen till gaza omdirigeras till israelisk hamn där lasten lossas och det som inte räknas som kontraband fraktas vidare på lastbil till gaza. gaza är alltså inte avskurit från leveranser utifrån men allt som skall till gaza kontrolleras. Att överhuvudtaget sätta destination gaza när israel klart deklarerat att man bordar om inte fartygen lyder order är minst sagt korkat,FN har också avrått från att Ship to Gaza fortsätter sina aktioner. Enl. internationell lag har israel rätt att ingripa som man gör. Det som varit diskutabelt är att man använder våld vid bordning men då fartygskaptener inte lyder anvisningar om att ändra kurs eller dreja bi är det förståeligt om man tillgriper våld. Dessa aktioner är ju bara ett demonstrationssätt helt utan mening då gazaborna kan få varor genom hamnen norr om gaza,visserligen israelkontrollerat men ändå. Ulf Då kanske Israels transporter också borde få samma behandling och med stöd av FN? För mig låter det logiskt och rättvist!
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2014, 20:29
|
Medlem

|
detta problem skulle kunna lösas men det förutsätter att framförallt hamas som styr Gazaremsan ger upp kampen mot israel,erkänner staten israels existensberättigande,slutar använda våld mot israel. Då hade chansen till fred och självstyre i fred för palestinierna ökat markant. Men problemen är många,Palestina kan inte betraktas som eget land i dagsläget,man kontrollerar inte sitt territorium,det är de facto delat i två,gaza och västbanken och den politiska ledningen funkar inte. De olagliga israeliska bosättningarna måste dessutom bort från västbanken men det förutsätter att palestinierna kan godta en fastlagd gräns samt garantera fred längs gränsen. I dagsläget går det inte,presidenten som sitter på västbanken har ingen kontroll på gaza,hans regering är korrumperad och ohederlig och myndighetsutövningen funkar inte.. Enl. experter på folkrätt kan inte Palestina i dagsläget räknas som egen nation då det förutsätter att landet har en ledning och samhällsfunktioner som fungerar. det är alltså inte att hoppas på fred än i området men mycket ansvar ligger främst på hamas då det i nuläget är de som bråkar. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2014, 20:35
|

Medlem

|
Visst är aktioner som Ship to Gaza något av provokationer men det sätter också ljuset på Israels blockad. För Gaza är blockerat av Israel och det är därför palestinierna bråkar. Israel kommer fö aldrig att tillåta att det blir ordning och reda på Västbanken, då kan de inte göra som de vill. Palestinierna har inte kontroll över sitt territorium eftersom Israel inte släpper på ockupationen. Det är Israel som har makten i området och det är därför de som skall ta första steget. Men nu är vi kanske långt från eftervalsdebatten?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
jaj-51
|
08-10-2014, 21:35
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 08-10-2014, 21:35)  Visst är aktioner som Ship to Gaza något av provokationer men det sätter också ljuset på Israels blockad. För Gaza är blockerat av Israel och det är därför palestinierna bråkar. Israel kommer fö aldrig att tillåta att det blir ordning och reda på Västbanken, då kan de inte göra som de vill. Palestinierna har inte kontroll över sitt territorium eftersom Israel inte släpper på ockupationen. Det är Israel som har makten i området och det är därför de som skall ta första steget. Men nu är vi kanske långt från eftervalsdebatten? Nja detta har fått fokus med den nya regeringsförklaringen? Men som vanlig brukar den vinna som har störst och mest bomber och kanoner ... såvida inte den inhemska befolkningen vägrar ge upp och kämpar på och offrar sina liv ...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2014, 04:40
|
Medlem

|
CITAT (jaj-51 @ 08-10-2014, 22:35)  Nja detta har fått fokus med den nya regeringsförklaringen?
Men som vanlig brukar den vinna som har störst och mest bomber och kanoner ... såvida inte den inhemska befolkningen vägrar ge upp och kämpar på och offrar sina liv ... ...eller där makthavaren (hamas) ger fullständigt fan i den egna befolkningen utan använder den som sköldar när israel slår tillbaks mot ständiga raketbeskjutningar. Jag är helt övertygad om att den "vanlige" palestiniern precis som jag eller du inte vill något annat än att få leva i fred och inte se sin familj varje dag riskera sina liv pga en terrororganisation som ingen vill ta itu med. Detta hade snabbt kunnat lösas om FN-trupp tagit kontroll över Gaza och ställt hamas till ansvar. Men ingen vill ställa upp med trupp... Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2014, 07:05
|

Medlem

|
Visst, mycket är Hamas fel men Israel tar detta som ursäkt för att bomba Gaza sönder och samman. Resultatet blir ännu mer frustration och Hamas får fler anhängare. Passar Israel för då kan man fortsätta bomba. Israel vill inte ha fred för då kan palestinierna komma med krav som rivning av bosättningarna.
Hörde en intervju i veckan med en israel. Bara med ett halvt öra men jag hörde något liknande: Gud har gett oss detta landet så vi har rätten på vår sida. Med såna tankar kan det aldrig bli fred.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2014, 13:54
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Tänker likadant som Gossen Ruda. Israel vill inte ha fred utan ta hela Gaza och Palästina
|
|
|
|
|
|
|
|
10-10-2014, 05:44
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gossen Ruda @ 09-10-2014, 08:05)  Visst, mycket är Hamas fel men Israel tar detta som ursäkt för att bomba Gaza sönder och samman. Resultatet blir ännu mer frustration och Hamas får fler anhängare. Passar Israel för då kan man fortsätta bomba. Israel vill inte ha fred för då kan palestinierna komma med krav som rivning av bosättningarna.
Hörde en intervju i veckan med en israel. Bara med ett halvt öra men jag hörde något liknande: Gud har gett oss detta landet så vi har rätten på vår sida. Med såna tankar kan det aldrig bli fred. Håller med.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
10-10-2014, 18:07
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Undrar om det hade låtit på samma vis, från båda håll, om det varit en ledare för MUF som fuskat till sig pengar?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-10-2014, 18:38
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Huggorm @ 10-10-2014, 19:07)  Undrar om det hade låtit på samma vis, från båda håll, om det varit en ledare för MUF som fuskat till sig pengar? Så klart inte. Cecilia Stegö fick t.ex. lämna sin ministerpost efter bara ett par dagar eftersom hon inte betalt sin TV-licens vilket väl måste ses som en bagatell jämfört med vad Skekarabi gjorde. Svagt av Reinfeldt att inte han inte stod emot mediadrevet i det fallet. Och faktiskt, jag hade varit lika bedrövad om en det gällt en MUF-ordförande. Gita
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|