Full version: Efter valet
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Gossen Ruda
Går det att föra en vettig diskussion om valresultatet? Om inte Löfvén lyckas slå isär blockpolitiken får vi en svag rödgrön regering, eller möjligen en ännu svagare blågrön. Nu får vi se om allianspartierna försäkran om att man tar ansvar för politiken håller eller om man vill att Sverige skall bli svagt. Ett nyval skulle knappast förbättra situationen. FI kom inte in, det hade fö inte påverkat situationen.

Orsaken till detta dödläge? Det stavas SD. När 13% av svenskarna stöder ett parti ingen annan vill ha med att göra blir det svårt att skapa en majoritet. Jag tror att orsaken till framgången är de övriga partiernas handlingsförlamning när det gäller att ta itu med massinvandringens problem. Det är inte SD som har skapat problemet, de bara fångar upp missnöjet. Notera att det förmodligen finns en hel del som stöder SD utan att rösta.
Bengalow
Du har nog rätt i dina analyser. Jag satt och läste en kommentar av Göran Greider i Metro, och det han skrev var ganska träffande: "Valresultatet var mer ett NEJ till Alliansen, än ett JA till en rödgrön regering!". Sedan kan man ju nyansera det bäst man vill, men faktum kvarstår, att det blir en knivig situation. Vad var det Olof Palme sade en gång: "Politik är att göra det omöjliga möjligt!". Vi får hoppas att det löser sig till slut. Jag minns fortfarande omröstningen i riksdagen om ATP...
*Stintan*
Som jag ser det är SD ett missnöjesparti och deras framgång beror på att övriga partier helt enkelt struntat i det växande missnöjet i tron om att det skulle gå att hålla SD på mattan. Dags för dom andra att sno SD:s frågor, åtminstone en del av dem.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här har SD fått många röster och det är klart missnöje. Vi är också missnöjda men att rösta på SD? Nej tack.
När SD började att prata om att ta hand om sina, ta hand om dom gamla och sjuka osv, då får dom många röster.

Nu är det bara att hoppas att det blir bra. Kanske C eller FP går ihop med S, vore i alla fall mycket bättre än V
Bengalow
Nja, Elisabeth, jag tror inte att det är SD's snack om våra gamla, som gör att dom får många röster. SD's valunderlag är unga människor, utan politisk skolning eller kännedom om förtiden. Många av dom har aldrig hört talas om Stalin eller Hitler. Det är en grupp som har varit utsatta länge med arbetslöshet, trångboende m.fl. framtidsfrågor. Unga människor är ofta radikala, och vill ändra saker och ting snabbt, och därför proteströstar mot samhället som sådant. Dom tror att SD kan knäppa med fingrarna och ge dom jobb och inkomster, eller åtminstone ge de gamla politikerna en knäpp på näsan, för att dom inte fixat det för dom. De ser också konkurrens om jobben från alla invandrare, statens utgifter ökar, så att satsningar inte kan göras för dem. De har gått i SD's fälla...
I Tyskland regerade ett tag S och M tillsammans, för att lösa en regeringskris. Låt oss hoppas att de två största partierna är så pass förnuftiga, att dom kan begrava stridsyxan och bli vänner - för vårt lands eget bästa. Det hade varit underbart...!
Bengalow jag läste precis Sören Holmberg och han skriver också att det är många äldre som röstade på SD.

S-MP-V misskötte äldrevården så in i vassen här, då blir det så.
Bengalow
Det är nog möjligt, att det är så. Ju äldre man blir, ju mer konservativ blir man - man är emot förändringar, helt enkelt. Livet skall gå vidare i de gamla fotspåren...
När man läser om förändringarna i valet, så ser det dock ut, som om (M) har tappat till (SD) -vad den ena har förlorat, har den andre vunnit. Kanske det är så, att ultrakonservativa inte nöjt sig med "det nya arbetarpartiets" mjukare strategi, utan borde ha gjort mer?
Nu är ju inte valmanskåren homogen, och att dra enkla slutsatser är att ljuga. Var enda röstberättigad har en egen vilja/åsikt, om varför man röstade som man gjorde och kan inte slussas in i en fålla, som journalister gärna gör.
Vad beträffar misskötsel av äldrevården, så är det nog ganska lika i alla kommuner, oavsett styre. I Lund- M-styrt - är den också under alla kritik, med alla dessa Attendo/Vardaga privata åtaganden. Anitas gamla moster dog efter en vecka på vårdhem, men det säger ju inget om hemmet. Hon hade väl dött ändå...Jag hoppas att det kommer en lag om maximerad vinst, i förhållande till antalet anställda och vårdtimmar
pejori
Tror som Elisabeth och Stintan att SD fick alla missnöjesrösterna just för sitt prat om vård, skola och omsorg.
Hur dom skulle finansiera det, tänkte varken dom eller deras väljare på.
Kommer fortfarande ihåg vårt förra missnöjesparti ND * som blev kvar en valperiod.
Tror många röstade, för att röra om i grytan lite.

(*= Ny demokrati för de som inte var med då.)

CITAT (Bengalow @ 15-09-2014, 14:57) *
Det är nog möjligt, att det är så. Ju äldre man blir, ju mer konservativ blir man - man är emot förändringar, helt enkelt. Livet skall gå vidare i de gamla fotspåren...
När man läser om förändringarna i valet, så ser det dock ut, som om (M) har tappat till (SD) -vad den ena har förlorat, har den andre vunnit. Kanske det är så, att ultrakonservativa inte nöjt sig med "det nya arbetarpartiets" mjukare strategi, utan borde ha gjort mer?
Nu är ju inte valmanskåren homogen, och att dra enkla slutsatser är att ljuga. Var enda röstberättigad har en egen vilja/åsikt, om varför man röstade som man gjorde och kan inte slussas in i en fålla, som journalister gärna gör.

Sant.
Samt att man ibland får titta utanför sina egna ramar.
Just nu gapas det om Inkomster vems som ska klassas som låg eller medel.
Det finns en hel drös människor, som inte har någon inkomst alls. dunno.gif
Här är det kommunala äldreboende och ingen privat hemtjänst, allt kommunalt.

Många gamla svälter. Ingen bryr sig om dom äter. Vi ser vad svärmor allt handlar för att maten är så urdåligt. Och blir man äldre och ser hur det är, ja då blir man rädd.

*Stintan*
Tror också att många pensionärer med låga pensioner röstade på SD. Liksom en hel del invandrare.
Bengalow
Ja, jag fasar också för den dagen, då jag blir inlagd, om jag lever så länge. Nu har ju åldringar sämre aptit, och äter väldigt lite men man tycker ändå, att det borde kollas, så att dom inte dör av näringsbrist. Anitas mor dog vid 96 års ålder, och de 2 sista åren var förfärliga, när man såg hur hon tacklade av. Det kan vi inte skylla vården för. Dom gör vad dom kan, men med underbemanning finns alltis ett skäl att argumentera. Vad betalar man för? Det är inte billigt att bli omskött, och då ställer man också krav. Mostern dog för någon månad sedan. 43 "patienter", och 1 sköterska på natten. På dagen 3-6 stycken, de flesta i köket...Ringde man efter kl 17, så fick man inget svar (Vardaga/Attendo).
Carl

Har pratat med en del av mina vänner, Halv vänner, Arbetskamrater och bekanta genom typ fiske klubb, golfklubb kvinnor och män! Ingen av dessa skulle jag sätta en brun skjorta på. Alla yrken är representerade. Även första generationens invandrare!
Har inte stött på en enda som vill ha öppna dörrar för invandring! Såsom idag! Ingen! Tror att ingen av dom röstar på SD idag! Men till nästa val. Kanske!

Varför tänker dom så! Vad man hör är att En ny invandrare som får jobb så blir en annan utan! Vem ska betala en muslimsk kvinnas i 40års åldern pension? Även om hon får ett arbeta så hinner hon inte betala in vad som krävs!

Tror att SD kommer att växa kraftigt tyvärr! Åkesson är nog smart nog att rensa ut de rent rasistiska ur partiet

Gossen Ruda
Även de mest invandrarpositiva inser nog att man kan inte ersätta gränskontrollerna med svängdörrar. I så fall blir det snabbt bara ståplats kvar här. Något slags filter måste man ha, kruxet är att välja maskstorlek.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 15-09-2014, 14:30) *
Nja, Elisabeth, jag tror inte att det är SD's snack om våra gamla, som gör att dom får många röster. SD's valunderlag är unga människor, utan politisk skolning eller kännedom om förtiden. Många av dom har aldrig hört talas om Stalin eller Hitler. Det är en grupp som har varit utsatta länge med arbetslöshet, trångboende m.fl. framtidsfrågor. Unga människor är ofta radikala, och vill ändra saker och ting snabbt, och därför proteströstar mot samhället som sådant. Dom tror att SD kan knäppa med fingrarna och ge dom jobb och inkomster, eller åtminstone ge de gamla politikerna en knäpp på näsan, för att dom inte fixat det för dom. De ser också konkurrens om jobben från alla invandrare, statens utgifter ökar, så att satsningar inte kan göras för dem. De har gått i SD's fälla...
I Tyskland regerade ett tag S och M tillsammans, för att lösa en regeringskris. Låt oss hoppas att de två största partierna är så pass förnuftiga, att dom kan begrava stridsyxan och bli vänner - för vårt lands eget bästa. Det hade varit underbart...!

Förr var det arga unga män utan högre utbildning som röstade SD, men så är det inte längre. Idag är det folk i alla åldrar, av båda kön och från olika samhällsklasser. Till och med många invandrare.

S och M kunde säkert ha kunnat regera ihop, särskilt som Reinfeldt stiger åt sidan så de slipper bråka om statsministerposten. Men vad händer då i nästa val? Väljarna kommer fly från S och M, folk vill inte att alla partier skall vara likadana. De vill ha alternativ och tydliga skillnader. Det skulle alltså gynna både SD och V.
Huggorm jag tror inte som du.

I Tyskland regerar nu CDU/CSU och SPD ihop. Var inte lätt att sy ihop det och motsättningar finns ju fortfarande men med att ge och ta så går det. Och så har dom lite koll på varandra så ingen gör för stora tabbar.

Sambon har redan för 10 år sedan sagt att han skulle önska sig S och M att ingå en koalition.
jaj-51
CITAT (Bengalow @ 15-09-2014, 14:30) *

SD väljare ?
De kanske har hört talas om de Parti som tog initiativet till den rasbiologiska forskningen i Sverige?
De kanske vet vilka parti medlemar som drev interneringsläger i Baltikum när Hitler försökte utrota Judarna ?

Fattigpensionärerna med mindre än 8.000kr/månad skulle nog bli glad om SD gav de utlovade 15.000Kr i månaden ...
Gossen Ruda
Jag tror det blir svårt för S att regera ihop med C och FP. Lööfs lite arroganta framtoning gentemot S straffar sig nog och Björklund är också ganska kaxig. V är inte heller välkomna. Förstår det med tanke på Sjöströms kategoriska uttalande om vinster i välfärden. Politik är ofta att kompromissa men där har han målat in sig i ett hörn. Möjligen kan det bli ett tyst medgivande.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2014, 20:56) *
Jag tror det blir svårt för S att regera ihop med C och FP. Lööfs lite arroganta framtoning gentemot S straffar sig nog och Björklund är också ganska kaxig. V är inte heller välkomna. Förstår det med tanke på Sjöströms kategoriska uttalande om vinster i välfärden. Politik är ofta att kompromissa men där har han målat in sig i ett hörn. Möjligen kan det bli ett tyst medgivande.

Det kommer säkert gå bra att komma överens med bl.a. Fp och C i vissa frågor men då får Löfven så klart ge dem vad de vill ha. Han får t.ex. inte röra Rut, restaurangmoms, jobbskatteavdraget eller höja några arbetsgivaravgifter . Han lär heller inte kunna få någon majoritet för att bråka med de privata företagen inom vård och skola.
Ovan förutsatt att han inte tar stöd av SD.
Gita
Carl

Enligt mig bör maskhålet ligga runt EU genomsnittet! Så det är nog en minskning med iaf 80%
Ang. A. Lööf, så fort en kvinna är framåt, har gott självförstående och står på sig då skall man klankar ner på henne.
Gör en karl samma sak ja då är den ju så jädrans bra.
Fram med flera lite kaxiga kvinnor, skulle behövas.
gunsta
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-09-2014, 08:41) *
Ang. A. Lööf, så fort en kvinna är framåt, har gott självförstående och står på sig då skall man klankar ner på henne.

Det har du väldigt rätt i Elisabeth tummenupp.gif
malarmaster
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 16-09-2014, 08:41) *

håller med,Annie har växt duktigt på det senaste året,och har visat att hon kan bita ifrån sig.
Tillhör inte mitt parti men helt klart en smart och intelligent kvinna med stor potential.
Bara att gratta centern! Ulf
Gossen Ruda
Det gäller bara att bita i rätt sak.
Mjärden
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2014, 15:28) *
Tror också att många pensionärer med låga pensioner röstade på SD. Liksom en hel del invandrare.

Instämmer. Jag har hört denna kommentar mer än en gång; "Här har jag jobbat hela mitt liv och betalat skatt men har ändå sämre pension än en invandrare". Dessutom har jag träffat invandrare från 80 o 90-talet som varit mycket kritiska bla till "gräddfilen" in på arbetsmarknaden för nyanlända.

Obs. Det är mer än 13 % som är kritiska mot invandrings politikern har tex hört missnöje från säkra väljare på S.

Elisabeth; Nog är det väl fler privata vårdinrättningar som missköter sig än kommunala - i stort sett alla skandaler har gällt privata. Håller med V om att inga vinster skall få delas ut i privat vård o omsorg - överskottet skall föras över till nästa verksamhetsår och komma vårdtagarna tillgodo !
Bengalow
Detta om inga vinster i vården är ett önsketänkande. Nu har vi privatiserat denna, och de som vill driva det är beroende av vinster - annars hade man inte gjort det. Att i stället förbjuda att pengarna förs utomlands till skatteparadis vore en sida. Maximera vinsterna är en annan, men hur skall det gå till? Det finns så många kryphål för någon som vill smita från sin skyldighet, speciellt inom bolagsförordningen. Jag har föreslagit att man får ta ut en viss vinst per anställd. Då kanske till och med antalet anställda ökar, och vården blir kanske bättre...!
Huggorm
Spelar det någon roll om pengarna försvinner som vinst till ägarna för privata vårdinrättningar eller i byråkrati och ineffektivitet på offentliga? Så länge man får en viss mängd vård för pengarna är jag nöjd, sedan kan överskottspengarna få gå till vad de vill.
Bengalow
Jo, det spelar roll! Om pengar går till omåttligt rika i skatteparadis, eller betalas skatt för i Sverige. Jag är nog inte lika egoistisk i mitt tänkande som du - för mig gäller att alla skall ha lika mycket rätt till god vård, oberoende av hur mycket man taxerade för. Här drar jag mig inte för att åberopa socialdemokraternas slogan till valet: "Ett bättre Sverige för alla!".
Jag inbillar mig att "nya arbetarpartiet" gick för långt i sin propaganda. Dom blev genomskådade av det stora flertalet - eller som en tant skrev vid förra valet: "Jag har fått sänkt pension, och då röstade jag ändå med moderaterna!"
F-n så skönt att bli av med Carl Bildt - snyltaren!!!!!!! Hoppas bara att hans kärring också åker på en propp...eller bränner sig på vätesuperoxiden.
Huggorm
Men tänk om sossarnas försök att bilda regering havererar. Då måste alliansen försöka istället, med passivt stöd av SD på samma vis som förra mandatperioden. Och eftersom Reinfeldt skall sluta kanske han låter någon annan ta statsministerposten. Anders Borg vill inte så Carl Bildt stiger då fram och gör sin plikt. Eftersom posten till utrikesminister då blir ledig kanske han ger den åt sin hustru, så har vi båda i täten de nästa fyra åren (minst).
Gossen Ruda
Om inte S kan bilda en regering blir det nyval. S+MP+V fäller hur lätt som helst en högerregering, den blir ännu svagare. Jag förstår att C och FP är sura över valförlusten men de borde tänka på Sverige också. De kan säkert få ett litet ben att gnaga på som tack för hjälpen.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2014, 07:45) *
Om inte S kan bilda en regering blir det nyval. S+MP+V fäller hur lätt som helst en högerregering, den blir ännu svagare. Jag förstår att C och FP är sura över valförlusten men de borde tänka på Sverige också. De kan säkert få ett litet ben att gnaga på som tack för hjälpen.

Fast ett litet ben att gnaga på räcker inte långt. Löfven får nog ge i stort allt vad c och Fp vill ha om det skall vara lönt för dem att spräcka Alliansen. Tror nog att Alliansen är mer intresserad av samla sina styrkor med tanke på att det är val igen senast om fyra år än att hjälpa Löfven.
Gita
malarmaster
c och fp tänker på Sverige! Men de sitter inte längre i regeringsställning utan det uppdraget har nu gått till löfven som i valrörelsen lovade ett rödgrönt alternativ bestående av s+mp och ev . v något som v antagit att de i någon form skall vara med.
Nu blev ju valresultatet sådant att ingendera blocket får majoritet .
Skall då allianspartier ställa upp och stötta s som kommer att föra en motsatt politik mot alliansens?
Skulle mitt parti,fp stötta Löfven och hjälpa honom att rasera det som alliansen byggt upp kommer jag att byta parti.
Svenska folket röstade på ett regeringsskifte,valet är över. Nu är det löfvens ansvar att bilda regering,han har sina stödpartier som gemensamt jobbade för regeringsskifte.
Skyffla inte över ansvaret på alliansen!
Det finns ju trots allt nu en stor gruppering i riksdagen som ingen pratar med.Nästa val om politikerna fortsätter som de gör kommer denna gruppering att vara större!
I förlängningen hotar ett nyval och det är kanske det bästa för att få en klar majoritet.
Jag har förutspått ett nyval inom ett år då jag inte ser att löfven kommer att kunna föra någon politik överhuvudtaget med den mandatfördelning som nu är.
Alliansen hade det svårt senaste 4 åren då man i princip var blockerad i riksdagen,många viktiga beslut och åtgärder fick läggas på hyllan
Löfven har ännu mindre stöd i riksdagen och jag ser ingen anledning för att allianspartierna skall lägga ner sina röster av hänsyn till s . Det är just sveriges framtid det handlar om .
Att Reinfeldt och borg nu försvinner är sorgligt både för alliansen men särskilt för m.
Dock öppnar det kanske upp för mer pragmatiska politiker som kan se sd som ett riksdagsparti.
13% har röstat sd i riksdagen,i min kommun har 21% röstat sd,i flera andra kommuner ännu högre siffror!
Skall vi helt ignorera alla dessa medborgare?
De kommer att få ännu mer uppmärksamhet i nästa val,se våra grannländer. Ulf

Pirum
CITAT (Huggorm @ 15-09-2014, 17:26) *
Förr var det arga unga män utan högre utbildning som röstade SD, men så är det inte längre. Idag är det folk i alla åldrar, av båda kön och från olika samhällsklasser. Till och med många invandrare.

Enligt SVTs vallokalsundersökning har SD ungefär samma stöd från europeiska invandrare som personer födda här av svenskar, däremot har de svagare stöd i gruppen som kommer från ickeeuropeiska länder, där har de bara typ 5% av rösterna. Dessutom finns det många i andra partier som tycker om SDs invandringspolitik. Jag, som är åt vänster, befarar att något borgerligt parti strax plockar upp frågan, lyfter på locket, drar till sig några hundratusen SD- och S-väljare, och vips har vi en Allians som kan styra med passivt stöd av SD efter nästa val (när det nu blir).

Tino Sanandaji, som jag inte har så bra koll på, skriver i (något högervridna) tidningen Realtid där det görs klart att moderaternas väljare inte stödjer Reinfeldts invandringspolitik, och att det kan bli rättning höger där med annan partiledare. http://www.realtid.se/ArticlePages/201409/...ltid981.dbp.asp

CITAT
S och M kunde säkert ha kunnat regera ihop, särskilt som Reinfeldt stiger åt sidan så de slipper bråka om statsministerposten. Men vad händer då i nästa val? Väljarna kommer fly från S och M, folk vill inte att alla partier skall vara likadana. De vill ha alternativ och tydliga skillnader. Det skulle alltså gynna både SD och V.
Absolut, och Fi. Nästa val kan bli MYCKET intressant, huff.

F.ö vet jag inte om Annie Lööf bedöms hårdare eller mjukare som kvinna än om hon varit man, vi kan väl åtminstone gissa att om Löven kommit med en lunta papper, gått fram för att läxa upp Lööf, då hade han nog fått avgå som valets stora förlorare.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2014, 07:45) *
Om inte S kan bilda en regering blir det nyval. S+MP+V fäller hur lätt som helst en högerregering, den blir ännu svagare.

Hur då? De har ju inte 50%. Allt hänger på vad SD lägger sina mandat på.
malarmaster
precis,nu låtsas alla att sd inte finns.Man försöker bortse från att de har många stolar och kan nu inte längre nonchaleras.de kan stoppa löfven i precis vilken omröstning de vill om alliansen inte lägger ner sina röster.
Precis som de gjorde med alliansens politik den gångna mandatperioden.
Kan inte löfven fixa en majoritet för sin politik är det lönlöst att regera,det blir bara ett förvaltarskap sådant som vi redan haft i 4 år.
Bättre då att se vad sd egentligen vill ha,allt handlar ju inte om invandringspolitiken i deras program. ulf
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 17-09-2014, 18:05) *
Hur då? De har ju inte 50%. Allt hänger på vad SD lägger sina mandat på.

Just det. Men utan SD:s hjälp är den rödgröna sidan större än den blågröna. Vad gäller SD:s politik så har de oftast en åsikt i alla frågor men det är invandringen som är huvudfrågan för dem.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2014, 20:17) *
Just det. Men utan SD:s hjälp är den rödgröna sidan större än den blågröna.
Alliansen och de rödgröna är lika hjälplösa eftersom ingen av dom når majoritet. Men eftersom SD tenderar att hålla med alliansen oftare så borde det laget ha en något större chans att lyckas regera. Men det är fortfarande för osäkert, man kan inte bara lägga fram budgetförslag och hoppas på att SD skall hålla med.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 17-09-2014, 20:32) *
Alliansen och de rödgröna är lika hjälplösa eftersom ingen av dom når majoritet. Men eftersom SD tenderar att hålla med alliansen oftare så borde det laget ha en något större chans att lyckas regera. Men det är fortfarande för osäkert, man kan inte bara lägga fram budgetförslag och hoppas på att SD skall hålla med.

Nej, man måste komma överens innan. Eller på något sätt få en majoritet.
Carl

Tror att ingen av de borgerliga partierna vill ha omval. Definitivt inte Moderaterna som saknar en ledning!
Så det är troligt att de röstar på S budget.
Gita
CITAT (Carl @ 18-09-2014, 08:35) *
Tror att ingen av de borgerliga partierna vill ha omval. Definitivt inte Moderaterna som saknar en ledning!
Så det är troligt att de röstar på S budget.

Tror inte heller att någon vill ha omval, däremot får nog s + mp modifiera sin budget en del om allianspartierna skall kunna acceptera den.
Gita
Gossen Ruda
Jag tror att vi alla är överrens där, det sista de skadeskjutna allianspartierna vill ha är omval. Därför får de nog bita i det sura äpplet och släppa fram S. En tid åtminstone.
Jubbe063
CITAT (Huggorm @ 16-09-2014, 21:22) *
Spelar det någon roll om pengarna försvinner som vinst till ägarna för privata vårdinrättningar eller i byråkrati och ineffektivitet på offentliga? Så länge man får en viss mängd vård för pengarna är jag nöjd, sedan kan överskottspengarna få gå till vad de vill.

Nära på all offentlig verksamhet har sparbeting och krav på effektivisering. Så om privat vård är effektivare per satsad kr ju offentlig så finns ju utrymme att minska budget på det området och därmed kunna omfördela skatterna eller sänka skatterna.

För varför ska öronmärkta skatter gå till hutlösa vinster hos privat aktör när vinsten kan gå till sänkt budget och skattelättnader.
Gita
" Det kommer att kosta, Löfven.
Ett intressant och klarsynt inlägg av Selimovic.

Läs det här <a href="http://www.expressen.se/debatt/kaoset-kommer-att-kosta-stefan-lofven/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.expressen.se/debatt/kaoset-komm...-stefan-lofven/</a>

Gita
jaj-51
Mera framgångar för SD
http://www.expressen.se/nyheter/val2014/sd...sdagsledamoter/
Gossen Ruda
Om ett eller flera 5-6 % partier kräver av ett 31 % parti att ni skall föra vår politik då har vi lämnat den parlamentariska verkligheten och hamnat i ett utpressningsträsk. Då förordar jag nyval och förhoppningsvis lämnar då taktikröstarna C, KD och FP.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2014, 18:59) *
Om ett eller flera 5-6 % partier kräver av ett 31 % parti att ni skall föra vår politik då har vi lämnat den parlamentariska verkligheten och hamnat i ett utpressningsträsk. Då förordar jag nyval och förhoppningsvis lämnar då taktikröstarna C, KD och FP.

Men nu glömmer du väl att Alliansen blev större än S Och Mp. Inte ens om man lägger till V så räcker det ju för rödgrön majoritet.Så visst kan Allianspartierna med gott samvete ställe krav, det var ju bara några få procentenheter i skillnad mellan blocken. Alla var ju förlorare utom Sd och de enda som skulle gynnas av ett nyval är väl Sd, de har ju visat i detta val att de kommit för att stanna och att det är OK att rösta på dem.
Gita
Gossen Ruda
Du vänder och vrider på siffrorna för att det skall passa dig. Det skiljde 4,4 % mellan blocken. Sen är det givetvis inte alla partierna på högerflanken som är aktuella, bara C och FP. S+MP är nästan 4 ggr så stora som C+FP.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2014, 20:10) *
Du vänder och vrider på siffrorna för att det skall passa dig. Det skiljde 4,4 % mellan blocken. Sen är det givetvis inte alla partierna på högerflanken som är aktuella, bara C och FP. S+MP är nästan 4 ggr så stora som C+FP.

Och det innebär att c och Fp skall lägga sig platt menar du? Skulle tro att de har större intressegemenskap med Kd och M. Det är bara högst fyra år, kan bli tidigare, till nästa val och då lönar det sig nog precis som Annie Lööf sa att gå i aktiv opposition.
Gita
Huggorm
Ja, det bästa är väl att låta S styra och så bara rösta ner alla de värsta dumheterna de kommer med. Efter fyra år kommer S inte att ha kunnat göra något kontroversiellt alls.
Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2014, 20:10) *

Läste du överhuvudtaget Selimovic debattinlägg. Intressant , klarsynt och lite från sidan eftersom han är bosnisk flykting frånSarajevo som lyckats skapa sig ett liv och en position i i Sverige .
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 18-09-2014, 20:30) *
Läste du överhuvudtaget Selimovic debattinlägg. Intressant , klarsynt och lite från sidan eftersom han är bosnisk flykting frånSarajevo som lyckats skapa sig ett liv och en position i i Sverige .
Gita

Vad är det för intressant och klarsynt med en partsinlaga? Det där kunde nog vem som helst i alliansen skrivit och är inget förvånande. Glöm inte att alliansen var i minoritet förra mandatperioden och att dom då stöddes av SD i 8 av 10 omröstningar. Så utan SD hade inte så många av deras förslag gått igenom men det sopar ni under mattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon