CITAT (Gita @ 27-12-2014, 17:32)

Jo men visst, en toppenbra kompromiss för den borgerliga alliansen. Och Löfven kan väl kanske till en viss (mindre) del anse sig ha äran i behåll.
En ev. ny budget får ju lov att anpassas i stort sett helt till Alliansens önskemål om den skall gå igenom med det parlamentariska läge som råder.
Gita
jag har nu läst igenom överenskommelsen och jag måste faktiskt säga att de som ligger bakom den inte kan vara kloka.
Man frånsäger sig oppositionsrollen i riksdagen till fördel för sittande regering.
Alltså,regeringen (som är i minoritet) lägger fram en budget som övriga partier släpper igenom (man lägger ner sina röster)
Man skall dessutom låta lagförslag som redovisas och behövs för budgeten gå igenom genom att oppositionen avstår från röstning. regeringen behöver alltså inte bry sig om oppositionspartierna då de avstår sitt inflytande.
Man får inte heller bryta ut något ur budgeten utan den skall godkännas i sin helhet.
Som jag ser det sätter man demokratin i riksdagen ur spel och detta pga att sd inte skall få något inflytande.
överenskommelsen skall gälla till valet 2022 alltså två valperioder och öppnar givetvis upp för en alliansregering i minoritet 2018.
Allt detta för att undvika ett extraval som kanske gett sd fler röster.
I min mening hade ett extraval varit att föredra då man vid en ungefärlig liknande situation blivit tvingade att anstränga sig mer till samarbete.
Nu ställer man visserligen sd åt sidan men jag tror inte ett ögonblick på att det missgynnar dem på något sätt,samma misstag har man gjort i våra grannländer och där växer sd:s motsvarigheter i val efter val.... Ulf
PS.genom denna överenkommelse behöver man inte heller dryfta vår migrationspolitik då alla partier utom sd tycker att allt fungerar så bra,så bra. 4 års kommande tystnad,under tiden blir fler o fler förbannade DS.
Redigerat av malarmaster: 27-12-2014, 18:22