Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

20 sidor V  « < 16 17 18 19 20 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Efter valet
          *Stintan*
          Inlägg 23-12-2014, 13:00
          Länk hit: #341

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nja är det inte att man inte ska kunna rösta på två budgetar som SD gjorde. Ska bli intressat att se om dess samtal leder någonstans.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 09:19
          Länk hit: #342

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Presskonferens kl. 10.30 med samtliga partier utom extrempartierna SD och V. Vad har de nu hittat på? Jag tror vi kan känna oss blåsta på extravalet i alla fall.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-12-2014, 12:17
          Länk hit: #343

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Äntligen kom de överens. Mitt förtroende för Löfvén har stärkts, han fick alliansen att dansa efter hans pipa. Endast SD är sura. laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 12:41
          Länk hit: #344

Moderator

Löfven fick vika sig på flera punkter. Bland annat fick han lova att sluta med de dumheter som sossarna höll på med förra året när de bröt ut delar ur alliansens budget och röstade ner. Det här blev ju också ett erkännande av blockpolitiken, något han har sagt sig vilja komma bort från. Sedan är ju faktiskt S+MP mindre än alliansen, så är de verkligen största block? Utan V är de mindre än Alliansen.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2014, 13:08
          Länk hit: #345

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2014, 12:17) *
          Äntligen kom de överens. Mitt förtroende för Löfvén har stärkts, han fick alliansen att dansa efter hans pipa. Endast SD är sura. laugh.gif

tummenupp.gif

"Decemberuppgörelsen" innebär att vi slipper en politiskt och ekonomiskt skakig vår. Men på sikt är det väl så att den cementerar blockpolitiken???

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-12-2014, 13:17
          Länk hit: #346

Medlem

Detta var väl det bästa som kunde hända när nu situationen var som den var. Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss. De som vann på denna överenskommelse var helt klart Löfven och Batra. Tror inte att detta cementerar blockpolitiken för nu sitter småpartierna rätt löst även fortsättningsvis.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2014, 13:24
          Länk hit: #347

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 13:17) *
          Detta var väl det bästa som kunde hända när nu situationen var som den var. Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss. De som vann på denna överenskommelse var helt klart Löfven och Batra. Tror inte att detta cementerar blockpolitiken för nu sitter småpartierna rätt löst även fortsättningsvis.

Visst är s och m vinnare just nu och "lövruskan" har tvingats på defensiven och jag hoppas, men är långt ifrån säker, på att blockpolitiken bryts upp...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 13:27
          Länk hit: #348

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 13:17) *
          Skönt att lövruskan fick krypa till korset fast det skulle hon ju aldrig erkänna att hon gjort förståss.
          Löfven är sannolikt en "han" men i övrigt håller jag med.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-12-2014, 13:30
          Länk hit: #349

Medlem

Det är 4 år till nästa val, mycket kan hända. Det är inget som hindrar en regeringsombildning med fler partier inblandade. Eftersom V knappast skulle rösta emot en S-regering får man nog räkna in de till regeringssidan även om de inte ingår i själva regeringen.

Jag funderar på om budgeten är totalt fastspikad ett år framåt eller om S+MP kan komma med en ny eller förändra den nuvarande?

CITAT (Huggorm @ 27-12-2014, 13:27) *
          Löfven är sannolikt en "han" men i övrigt håller jag med.

Jag tror nog att du missuppfattade inlägget.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-12-2014, 14:41
          Länk hit: #350

Medlem

Dom lär ju komma med en vårbudget i april så längre än till dess är inte nuvande spikad. Men fram till dess är det ju tyvärr alliansesns budget som gäller.

--------------------

Citera
          gunsta
          Inlägg 27-12-2014, 16:03
          Länk hit: #351

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

.

Redigerat av gunsta: 27-12-2014, 18:36

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 16:15
          Länk hit: #352

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 14:41) *
          Dom lär ju komma med en vårbudget i april så längre än till dess är inte nuvande spikad. Men fram till dess är det ju tyvärr alliansesns budget som gäller.
          Ja, de kommer med en egen budget till våren. Men alla poster kan inte ändras, en del måste stå fast till nästa höstbudget.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-12-2014, 17:14
          Länk hit: #353

Medlem

Varför skulle de vilja ändra alla poster? Det kommer dom inte ens att göra till nästa höstbudget. Det viktiga är att det inte gick som SD hade tänkt sig.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 17:17
          Länk hit: #354

Moderator

De vill till exempel ändra inkomstskatterna men det kan de inte i vårbudgeten. Till nästa höst får löntagarna behålla alliansens lägra skatt på arbete.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 27-12-2014, 17:23
          Länk hit: #355

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

alliansens budget gäller hela 2015,man kan ändra en del poster inom budgeten i samband med vårbudgeten men totalsummorna i budgeten får inte ändras.
          Verklighetsuppfattningen är lite underlig här,det var alliansen som la fram det förslag som man nu kommit överens om. Det presenterades redan i samband med regeringskrisen men avisades av s+mp.
          Nu får de ju faktiskt krypa till korset,de ville inte riskera ett nyval och får dessutom regera på alliansens budget.
          Det är inte förrän höstbudgeten som de kan presentera en helt egen budget som de med det nya regelverket troligen får igenom.Mycket kan hända fram till dess.
          maktförhållandet i riksdagen ändras alltså inte utan alliansen kommer att i opposition lägga fram sina motioner baserade på sin politik,det är ju faktiskt inget som hindrar att sd röstar på alliansförslag då det på ett flertal punkter sammanfaller med alliansen.
          Frågan om gymnasieskolan,traineejobb m.m lär s få svårt att få igenom.
          Överenskommelsen har nog ingen betydelse för blockpolitiken,alliansen kommer att hålla ihop och de rödgröna får fortsätta att köra över varandra.Det lär nog bli en rörig mandatperiod med olika bud från regeringen beroende vilket språkrör/minister som hittar en mikrofon först. Ulf

Citera
          Gita
          Inlägg 27-12-2014, 17:32
          Länk hit: #356

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 27-12-2014, 14:41) *

Jo men visst, en toppenbra kompromiss för den borgerliga alliansen. Och Löfven kan väl kanske till en viss (mindre) del anse sig ha äran i behåll.
          En ev. ny budget får ju lov att anpassas i stort sett helt till Alliansens önskemål om den skall gå igenom med det parlamentariska läge som råder.
          Gita

Redigerat av Gita: 27-12-2014, 17:40

Citera
          malarmaster
          Inlägg 27-12-2014, 18:18
          Länk hit: #357

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Gita @ 27-12-2014, 17:32) *
          Jo men visst, en toppenbra kompromiss för den borgerliga alliansen. Och Löfven kan väl kanske till en viss (mindre) del anse sig ha äran i behåll.
          En ev. ny budget får ju lov att anpassas i stort sett helt till Alliansens önskemål om den skall gå igenom med det parlamentariska läge som råder.
          Gita

jag har nu läst igenom överenskommelsen och jag måste faktiskt säga att de som ligger bakom den inte kan vara kloka.
          Man frånsäger sig oppositionsrollen i riksdagen till fördel för sittande regering.
          Alltså,regeringen (som är i minoritet) lägger fram en budget som övriga partier släpper igenom (man lägger ner sina röster)
          Man skall dessutom låta lagförslag som redovisas och behövs för budgeten gå igenom genom att oppositionen avstår från röstning. regeringen behöver alltså inte bry sig om oppositionspartierna då de avstår sitt inflytande.
          Man får inte heller bryta ut något ur budgeten utan den skall godkännas i sin helhet.

Som jag ser det sätter man demokratin i riksdagen ur spel och detta pga att sd inte skall få något inflytande.
          överenskommelsen skall gälla till valet 2022 alltså två valperioder och öppnar givetvis upp för en alliansregering i minoritet 2018.
          Allt detta för att undvika ett extraval som kanske gett sd fler röster.

I min mening hade ett extraval varit att föredra då man vid en ungefärlig liknande situation blivit tvingade att anstränga sig mer till samarbete.
          Nu ställer man visserligen sd åt sidan men jag tror inte ett ögonblick på att det missgynnar dem på något sätt,samma misstag har man gjort i våra grannländer och där växer sd:s motsvarigheter i val efter val.... Ulf

PS.genom denna överenkommelse behöver man inte heller dryfta vår migrationspolitik då alla partier utom sd tycker att allt fungerar så bra,så bra. 4 års kommande tystnad,under tiden blir fler o fler förbannade DS.

Redigerat av malarmaster: 27-12-2014, 18:22

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2014, 18:41
          Länk hit: #358

Moderator

CITAT (malarmaster @ 27-12-2014, 18:18) *
          PS.genom denna överenkommelse behöver man inte heller dryfta vår migrationspolitik då alla partier utom sd tycker att allt fungerar så bra,så bra. 4 års kommande tystnad,under tiden blir fler o fler förbannade DS.
          Nja, KD har ju tydligen en avvikande åsikt i den frågan. Jag misstänker att Hägglund ångrar det utspelet just nu.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-12-2014, 18:58
          Länk hit: #359

Medlem

Jag har läst igenom inläggen ovan. Det går tyvärr inte att komma med motinlägg till sådant polititiskt svammel men en del inlägg skulle passa bra i Batras mun, killen alltså. Inte klokt vad man kan vränga till sanningen om man bara vill.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 27-12-2014, 19:40
          Länk hit: #360

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2014, 18:58) *
          Jag har läst igenom inläggen ovan. Det går tyvärr inte att komma med motinlägg till sådant polititiskt svammel men en del inlägg skulle passa bra i Batras mun, killen alltså. Inte klokt vad man kan vränga till sanningen om man bara vill.

Lika positiv, intelligent och insiktsfull som vanligt (not)
          Gita

Citera

20 sidor V  « < 16 17 18 19 20 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 09:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon