Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kränkta av fakta, Intressanta tankar av Dick Harrison
          Snövid
          Inlägg 24-03-2015, 11:00
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 81 369

CITAT (*Stintan* @ 28-02-2015, 13:08) *
          Situationen är inte ny och den där Harrison är inte den förste som kommit till insikt. Skoj att några fler äntligen gjort det också.

Om du och andra med dig, hade läst hela texten så hade ni förstått att det är just det den är! Ny.

Jag var tvungen att leta upp den här igen då jag funderat mycket på politisk korrekthet. För om jag har fattat det hela rätt är man inte PK om man "kränker"?
          Vill någon förklara för mig är jag jättetacksam. Jag har svårt med att läsa och förstå det abstrakta men är väldigt villig att lära mig och utvecklas som människa.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2015, 12:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Du kan knappast uttala dig om ifall andra läst hela texten eller ej.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Snövid
          Inlägg 24-03-2015, 14:25
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2015, 12:20) *
          Du kan knappast uttala dig om ifall andra läst hela texten eller ej.

Jo det kan jag. Du säger att du inte behöver läsa och flera andra skribenter tror att den handlar om dålig historiekunskap. Detta sammanfattas på ett utmärkt sätt av Tapio på sidan 1.
          Där kan ni som inte kan eller vill läsa det hela få en kort resume.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2015, 15:36
          Länk hit: #24

Medlem

Du har inte en susning om vad andra tror Betackar mig för dina spekulationer. Det händer ganska ofta att jag läser en text och sen kan konstatera att jag inte hade behövt läsa den då det mesta känns igen sen tidigare. Sen tolkar vi naturligtvis texter olika. Märkvärdigare än så är det inte. Du kan alltså näppeligen avgöra eller veta vilka som läst texten eller inte. Finns inte mycket nytt i den texten som inte skrivits a andra tidigare. Gå o käka lite hjortronsylt istället för att läsa in sånt som inte står.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 24-03-2015, 16:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2015, 15:36) *
          . Finns inte mycket nytt i den texten som inte skrivits a andra tidigare. Gå o käka lite hjortronsylt istället för att läsa in sånt som inte står.

Bedrövligt Stintan! Lägre (läs mer korkat) än så här kan det knappast bli.
          Gita

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 24-03-2015, 17:03
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Oj, vilken debatt om hurvida man läst eller inte. En text som egentligen inte bidrar med så mycket att en sådan här debatt borde uppstå. Har läst den och sedan gått vidare.

Citera
          Snövid
          Inlägg 24-03-2015, 17:58
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 24-03-2015, 17:03) *
          Oj, vilken debatt om hurvida man läst eller inte. En text som egentligen inte bidrar med så mycket att en sådan här debatt borde uppstå. Har läst den och sedan gått vidare.

Problemet är väl att man kan uttala sig om något som man inte känner till och är baserat på förutfattade meningar och andras åsikter. Då är det väl bättre att man håller sig till ordassociationer och andra harmlösa trådar.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 24-03-2015, 23:07
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Dick Harrison är en knepig person, och hans åsikter likaså. Han anser sig "allenarådande", och hans ord är "sannheten", i nästan bibliskt format. Därför ryggar jag när han uttalar sig, och tar dubbla doser salt när jag läser vad han skriver. På institutionen beskrivs han som ett "arbetsmiljöproblem". Behöver man säga mer? Eller skall vi gå vidare om hans insikter? Han är professor, men borde lära av skomakaren, som blev vid sin läst...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 24-03-2015, 23:41
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Snövid
          Inlägg 25-03-2015, 09:12
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 24-03-2015, 23:41) *
          Dick är en väldigt speciell person, enormt produktiv men socialt handikappad. Tycker dock att han i artikeln tydliggör ett växande problem, att elever som inte lever upp till rimliga baskrav inte inser att de måste jobba hårdare utan känner sig kränkta när de inte blir godkända eller inte får de höga betyg de förväntar sig...

Ja, det stämmer. Men detta har också utvecklat sig till gemene man där alla människor idag kan dra fram att de känner sig kränkta i alla möjliga situationer. Det är detta han menar är nytt.
          Nu har inte jag varit med så himla länge här i världen men jag känner definitivt igen detta att man inte kan vara av annan åsikt än någon annan utan att den andre känner sig kränkt. Och det är det som han menar är farligt.
          I detta sammanhang undrar jag huruvida politisk korrekthet kommer in? Om jag förstått det hela rätt är även detta ett relativt nytt fenomen och jag tror mig se ett samband. Skulle någon vilja och kunna förklara detta för mig skulle jag vara mycket tacksam.

Citera
          Bee
          Inlägg 25-03-2015, 11:14
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Aqvakul @ 24-03-2015, 23:41)
          1708173[/url]']

Här kan man bara hålla med! Min dotter undervisar i svenska på högstadiet. Där är det ständiga problem med elever och deras föräldrar. Min son är lektor på universitetet (inte i svenska) och han beskriver exakt de problem Dick Harrison tar upp. Studenterna fattar inte varför de inte kan få godkänt på en tenta. Illa men må så vara. Värre är det att föräldrar ringer och klagar över att deras vuxna barn inte får godkänt! Sonen får förklara att han inte kan diskutera individerna då de är myndiga. Detta förstår inte föräldrarna! Sonhustrun har beskrivit att föräldrar följt med sina vuxna barn till anställningsintervjuer. Vi kan dra slutsatsen att föräldrar behöver ta sig en tankeställare över vad de lär sina barn. Antiintellektualismen har gått för långt i samhället. Dags att börja fundera lite mer på bildning och allmänbildning.
          Och jag gillade bilden med Stephen Fry längre upp i tråden. Den är spot on!!!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2015, 14:28
          Länk hit: #32

Medlem

Visst är det sant att folk numera känner sig kränkta över allt och inget. Men kan någon förklara för mig hur man kan känna sig kränkt för att man inte får godkänt på en tenta eller får sämre betyg än man förväntat sig om man nu inte presterat tillräckligt. Jag tycker det är fel ord i sammanhanget. Däremot har folk, tror jag, blivit mer frispråkiga på senare tid och slänger ur sig eller gör saker som faktiskt ofta är kränkande. Sen gömmer man sig bakom yttrandefriheten. Håller med om att det behövs mer bilding och allmänbildning.

--------------------

Citera
          Snövid
          Inlägg 25-03-2015, 14:34
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-03-2015, 14:28) *
          Visst är det sant att folk numera känner sig kränkta över allt och inget. Men kan någon förklara för mig hur man kan känna sig kränkt för att man inte får godkänt på en tenta eller får sämre betyg än man förväntat sig om man nu inte presterat tillräckligt. Jag tycker det är fel ord i sammanhanget. Däremot har folk, tror jag, blivit mer frispråkiga på senare tid och slänger ur sig eller gör saker som faktiskt ofta är kränkande. Sen gömmer man sig bakom yttrandefriheten. Håller med om att det behövs mer bilding och allmänbildning.

Problemet är väl snarast att "många människor" idag anser sig redan veta och kunna allt och därför inte vill ta till sig av ny kunskap.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2015, 14:44
          Länk hit: #34

Medlem

"Många människor" måste vara det yngre gardet då.

--------------------

Citera
          Snövid
          Inlägg 25-03-2015, 14:46
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-03-2015, 14:44) *
          "Många människor" måste vara det yngre gardet då.

Som jag sa tidigare, du e rolig du!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-03-2015, 14:49
          Länk hit: #36

Medlem

Bra att jag kan roa någon flirting.gif

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 25-03-2015, 19:24
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Bee @ 25-03-2015, 11:14) *
          Här kan man bara hålla med! Min dotter undervisar i svenska på högstadiet. Där är det ständiga problem med elever och deras föräldrar. Min son är lektor på universitetet (inte i svenska) och han beskriver exakt de problem Dick Harrison tar upp. Studenterna fattar inte varför de inte kan få godkänt på en tenta. Illa men må så vara. Värre är det att föräldrar ringer och klagar över att deras vuxna barn inte får godkänt! Sonen får förklara att han inte kan diskutera individerna då de är myndiga. Detta förstår inte föräldrarna! Sonhustrun har beskrivit att föräldrar följt med sina vuxna barn till anställningsintervjuer. Vi kan dra slutsatsen att föräldrar behöver ta sig en tankeställare över vad de lär sina barn. Antiintellektualismen har gått för långt i samhället. Dags att börja fundera lite mer på bildning och allmänbildning.
          Och jag gillade bilden med Stephen Fry längre upp i tråden. Den är spot on!!!

Halaj!

Jo, det där med föräldrarna är väldigt konstigt. Eftersom jag inte är förälder, och inte varit nära skolväsendet på många år har jag inget grepp alls om saken, och kan därför inte ha några åsikter om det heller. Men det verkar inte som fenomenet är begränsat till Sverige. Bilden nedan är ju anglosaxisk. Problemet finns antagligen i hela västvärlden. Konstigt är det.

//T
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Bengalow
          Inlägg 25-03-2015, 21:42
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nä, det är kanske en internationell företeelse. Han tar ofta influenser utifrån, den gode Dickie Dick, och gör till sin egen. Företeelser som har varit kända länge, men som han lägger rabarber på som "sina".

Citera
          Snövid
          Inlägg 26-03-2015, 09:37
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Bengalow @ 25-03-2015, 21:42) *
          Nä, det är kanske en internationell företeelse. Han tar ofta influenser utifrån, den gode Dickie Dick, och gör till sin egen. Företeelser som har varit kända länge, men som han lägger rabarber på som "sina".

För att citera Struntan så varför uppfinna hjulet igen?
          Jag tycker hans tankar var intressanta och lärde mig en hel del nytt. Det gillar jag att göra.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-03-2015, 10:21
          Länk hit: #40

Medlem

Det där var väl ändå att gå över gränsen nono.gif

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2026, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon