Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Exotiskt träd i dalaskog?, Vad kan planteras?
          jegi
          Inlägg 13-03-2015, 21:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Anders, jag vet inte vad du har för proviniens på ditt korkträd i Fagersta (?), men här har det då inte haft några problem med kylan. Men skulle det vara zon VI så blir det säkert problem. Men den manchuriska valnöten tål faktiskt så kärva förhållanden, jag har sett en fin och stor i zon VII. Ett till härdigt träd är Maachia amurensis, en av mina favoriter.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Raynyk
          Inlägg 14-03-2015, 10:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 80 848

Hästkastanj finns på många platser i Dalarna så zonen i sig är nog inget problem.
          Vet inte hur exotiskt du tycker det är med svensk ädellöv men Alm, Ask, Avenbok, Bok, Fågelbär, Lind, Lönn är sådant som kan gå men ändå sticker ut en del i omgivningen.
          En annan egentligen icke exotiskt träd i Dalarna är Ornäsbjörken, Betula pendula dalecarlia.
          Den är ändå ganska uppseendeväckande med sina flikiga blad och zonen är då inga problem.

Redigerat av Raynyk: 14-03-2015, 10:36

--------------------
          Dalarna, Zon V

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 16-03-2015, 14:31
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT (jegi @ 13-03-2015, 21:24) *
          Anders, jag vet inte vad du har för proviniens på ditt korkträd i Fagersta (?), men här har det då inte haft några problem med kylan. Men skulle det vara zon VI så blir det säkert problem. Men den manchuriska valnöten tål faktiskt så kärva förhållanden, jag har sett en fin och stor i zon VII. Ett till härdigt träd är Maachia amurensis, en av mina favoriter.

Japp det står i Fagersta. Vet inte vad det är för proveniens på det, men det är klart att det säkert har stor betydelse för härdigheten. Tror att jag köpte det på någon trädgårdsmarknad för rätt många år sedan. Det har växt väldigt långsamt och är bara ca 1,5 m högt och tanigt. Särskilt de första åren frös nytillväxten tillbaka en del under vintern. Det skulle ju förstås också kunna beror på att det inte riktigt gillar läget eller jordmånen.

Jag tror också att Maackia amurensis och Manchurisk valnöt skulle kunna funka bra i dalaskogen. Båda är ju både härdiga och exotiska i utseendet.

Citera
          dalarna75
          Inlägg 16-03-2015, 21:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 81 339

Tack!!!!

För massor med bra idéer och råd.
          Jag ska titta närmare på de träd ni föreslagit, särskilt de som kan bli stora samt ser "annorlunda och exotiska" ut (och naturligtvis överleva). I och med att det kommer stå ute i skogen och inte i någon trädgård, så hoppas jag slippa vårda det mer än att det kommer vara "inhägnat" från vilt, åtminstone tills det är väl vuxet.

Det var ett intressant förslag att jag kanske kan hjälpa jordmånen lite genom att gräva extra djup grop och fylla med bättre matjord.

För övrigt så är platsen verkligen södra Dalarna. Det är 2 km till länsgränsen till Västmanland, närmaste orter är Norberg och Söderbärke (Fagersta).

Citera
          jegi
          Inlägg 18-03-2015, 00:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Jag kan inte förstå varför jag aldrig sätter det där ordet. Proveniens, proveniens, PROVENIENS!
          Maackia brukar jag normalt kunna stava till.

Maackia amurensis blir f ö inte särskilt stort på såna här breddgrader.

Redigerat av jegi: 18-03-2015, 00:55

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Heliconia
          Inlägg 18-03-2015, 22:26
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 2 205

Hej.
          Mina förslag:
          Manchurisk valnöt. Kallas i bland för Nordens Palm har jag för mig. Kan bli ett jätteträd och har inget problem med zonen.
          Sibiriskt korkträd, som enligt Mustila ska vara notoriskt kinkig de första åren innan det helt plötsligt gillar läget och slutar frysa tillbaka. Jag har ett själv i zon 5 (siljanstrakten) som aldrig slutar att växa på hösten vilket medför tillbakafrysning. I höstas knipsade jag de två toppskotten och avmognaden såg rätt bra ut (vi får se hur det blev med det...).
          Kaukasisk vingnöt, kan även vara ett alternativ. Har tyvärr tagit livet av några fröplantor själv av bra provinsens (moderträdet står centralt i Falun som ska vara z5 eller kanske z4 med tanke på att det står bra till). Jag har en känsla av att det beter sig lika som det påstås för det sibiriska korkträdet. Båda växer väldigt snabbt men har problem med avmognaden då dom aldrig slutar växa på hösten, -har en känsla att det det gäller vissa av de lite mer exotiska träden att just prioritera höjd de första åren (dom skjuter minst en meter varje år).

Några andra träd som borde bli rejäla med åren är Bergskörsbär (Prunus sargentii) Rödek (Quercus rubra) eller varför inte någon lönn (Tysklönn eller Silverlönn).

Mitt förslag går till någon av de tre första, lycka till :-)

Citera
          Bassam
          Inlägg 18-03-2015, 22:40
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Man kan pröva med dem också ( Esperödseken ).

H.Bassam

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 11:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon