Hej! Jag har flyttat till ett hus med stor tomt och möjligheter att odla mycket om man vill. Jag har tidigare odlat potatis i hinkar eller en liten jordplätt, och fram för allt när jag har sett att potatisen som jag har hemma har grott av värme. Då har jag tagit vara på dem och lagt under jord. Men i år funderar jag på att odla potatis så jag kan klara mig på egen skörd. Eftersom det blir nytt för mig behöver jag tips.
1) Man säljer sätt potatis, som är mycket dyrare än den potatis man köper för hemmabruk. Varför kan man inte sätta dem potatisar man köper från mataffären? Eller kan man?
2) Jag har googlat och läser på olika sidor om att det är bra att odla i sand för då blir växten dränerad och att man slipper byta plast för växten. Mina vänner har odlat potatis, men jag har aldrig sett förut någon byta plats på växterna. Hur gör ni? Jag har tänkt använda en ogräsfri ställe och odla, helt enkelt. duger inte det?
3) Behöver man gödsla potatisen?
4) Min man är väldigt förtjust i mos-potatis. Har skördetiden betydelse eller bara sorten som avgör det?
5) Om man ska förgro, behöver vattna potatisarna eller bara låta de stå ljust?
Ja, det blev några frågor från en nybörjare som behöver tips. Tacksam för svar från er som har erfarenheter av det!
MVH/
|