Full version: Odla potatis
orkideh89
Hej!
Jag har flyttat till ett hus med stor tomt och möjligheter att odla mycket om man vill. Jag har tidigare odlat potatis i hinkar eller en liten jordplätt, och fram för allt när jag har sett att potatisen som jag har hemma har grott av värme. Då har jag tagit vara på dem och lagt under jord. Men i år funderar jag på att odla potatis så jag kan klara mig på egen skörd. Eftersom det blir nytt för mig behöver jag tips.

1) Man säljer sätt potatis, som är mycket dyrare än den potatis man köper för hemmabruk. Varför kan man inte sätta dem potatisar man köper från mataffären? Eller kan man?

2) Jag har googlat och läser på olika sidor om att det är bra att odla i sand för då blir växten dränerad och att man slipper byta plast för växten. Mina vänner har odlat potatis, men jag har aldrig sett förut någon byta plats på växterna. Hur gör ni? Jag har tänkt använda en ogräsfri ställe och odla, helt enkelt. duger inte det?

3) Behöver man gödsla potatisen?

4) Min man är väldigt förtjust i mos-potatis. Har skördetiden betydelse eller bara sorten som avgör det?

5) Om man ska förgro, behöver vattna potatisarna eller bara låta de stå ljust?

Ja, det blev några frågor från en nybörjare som behöver tips. Tacksam för svar från er som har erfarenheter av det!

MVH/
StugAnn
Hej. Jag brukar ta den potatis jag har hemma. Lägg dom lite mörkt så att det bildas "ögon" dvs typ skott. Jag köper aldrig speciell sätt-potatis. Ungefär första maj brukar vi sätta potatisen. Beroende på hur varmt det är men det är ett bra utgångsdatum. Förra året satte vi potatisen en vecka innan första maj. Vi gödslar inget speciellt men har egen kompostjord som vi slänger dit varje år. De andra frågorna har jag tyvärr inte svar på. Lycka till smile.gif)
Åsa, mälardalen zon 2
Det är rätt stor risk att matpotatisen för med sig smitta och vissa sjukdomar kan göra marken olämplig för potatisodling i upp till 20år så jag tycker inte det är värt risken att köpa utsäde i matbutiken för att det är lite billigare. Sättpotatisen är kontrollerad för flera av de värsta smittorna som de ska vara fria från för att säljas. Man bör köpa sorter med god motståndskraft mot sjukdomar.

Sättpotatis ska ligga ljust så de får knubbiga och fina groddar de där bleka rangliga man får i mörker är det ingen vidare kvalite på. Jag sätter mina sättpotatisar i äggkartonger och ställer ljust på min inglasade balkong. Det bör vara runt +7C iallafall i marken när man sätter potatis.

Mospotatis är svårodlad de mjöliga potatisarna är väldigt mottagliga för sjukdomar därför besprutas ex. sorter som King Edward mest av alla potatissar de är inte ovanligt bönderna sprutar dem med medel runt 10ggr/säsong och det är inga medel som är så milda att vi hobbyodlare får använda dem. Så odla inte bara mjölig potatis säger jag det är rätt ofta man får slänga en hel del vid skörd.
orkideh89
Tack för era tankar & svar!

Men hur gör man för att potatisen blir vinterpotatis, dvs jag kan förvara över nästa vinter? Är det speciella vinterpotatis sort man odlar eller bara man låter potatisen vara kvar i jorden under längre tid på hösten som gör att vilken potatisort som helst kan blir vinterpotatis?

I Blomsterlandet mm säljes endast med texten "Sättpotatis" . Det finns ingen text om vilken sort potatisarna är.

Åsa, mälardalen zon 2
Om det inte står på etiketten som brukar finnas på påsarna vilken sättpotatis det är, handla nån annanstans. Finns många som säljer sättpotatis även stormarknader kan ha ex. COOP Forum (men det är lite tidigt fortfarande alla har nog inte fått in det).

Olika sorter funkar olika bra till olika ändamål. Vissa sorter är godast occh funkar bäst som färskpotatis medans andra har bättre lagringsegenskaper sk vinterpotatis. Vinterpotatisen skördar man sent på hösten och tar in till förvaring i ex. kall källare.
Snövid
1. I sju års tid har jag satt King Edward som jag köpt i mataffären. Fina skördar varje år.
2. Min farsa la på en massa sand då han bara hade lerjord, det gjorde susen. Om du menar växelbruk är det aldrig fel. Vissa grönsaker ger och tar olika näring. Ärtor är jättebra för jorden då den tillför nåt kemiskt ämne.
3. Gödsel skall väl alla växter ha? Jag slänger ner lite koskit varje år för säkerhets skull.
4. Om du skall göra mos eller gratäng på potatisen måste den ligga ett tag ovan jord. Har något med stärkelsen att göra.
5. Som någon annan skrev, i tomma äggkartonger på ljus plats nåra veckor till det blir groddar. INGET vatten.

Om de skall hålla över vinter skall det vara mörkt och kallt. Det har jag aldrig lyckats med. Man kan alltid bygga en jordkällare eller stuka om man orkar.

ps. Jag är en glad amatör som misslyckas med det mesta i grönsaksväg men mina potäter blir alltid kanon. Har tom slutat kupa dem. Vissa blir då gröna men sparar en massa jobb!

Lycka till!
*Stintan*
Potatis ska aldrig ligga ovan jord då blir den grön och oätlig.
orkideh89
Tack för alla svar!
Snövid! Blir inte potatisen grön när det ligger ovanpå jorden? Menar du att om potatisen får ligga ovanpå jorden efter att man har tagit upp den så blir den till mospotatis?

Jag trodde alltid att mospotatis var en sorts potatis alltså sin egen potatissort typ King Edward som alltid gav King Edvard potatis vid odling som passar till mos och Sava gav alltid Sava potatis som var lämplig för vinterförvaring! Men jag tolkar din text att det inte sorten hur man förvarar som avgör om det blir vinterpotatis eller mospotatis.
Bassam
Hej

Sättpotatis

vattning: regelbunden.
rensa : ogräs.
näring: stallgödsling.

H.Bassam
fvd
Min granne odlar potatis varje år i lerjord och den sätts alltid 31:a mars (Halmstad zon 1) och han gödslar med blåkorn. Jag äter upp en del av den och den är alltid jättegod. Jag vet inte vilken sort det är men han kör med eget utsäde som han sparar från den sista skörden. Han vattnar aldrig trots att vi ofta har torka här.
*Stintan*
Till mos är en mjölig sort bäst. King Edvard är en mjölig sort som lämpar sig för vinterförvaring. Det brukar finnas väl skyltat vilka sorter som är tidiga respektive sena och om det är en fast eller mjölig sort. Tidig potatis (färskpotatis ) har en kortare utvecklingstid än vinterpotatis och kan i bästa fall börja skördas till midsommar. Vill man kunna lagra potatisen över vintern ska man välja en sen sort som skördas sent på hösten. Sorterna har alltså olika egenskaper och det ska man kunna läsa sig till och få hjälp med på en bra plantskola. Du kan också läsa om olika sorter på nätet om du googlar på sättpotatis.
Snövid
CITAT (orkideh89 @ 18-03-2015, 21:22) *
Tack för alla svar!
Snövid! Blir inte potatisen grön när det ligger ovanpå jorden? Menar du att om potatisen får ligga ovanpå jorden efter att man har tagit upp den så blir den till mospotatis?

Jag trodde alltid att mospotatis var en sorts potatis alltså sin egen potatissort typ King Edward som alltid gav King Edvard potatis vid odling som passar till mos och Sava gav alltid Sava potatis som var lämplig för vinterförvaring! Men jag tolkar din text att det inte sorten hur man förvarar som avgör om det blir vinterpotatis eller mospotatis.

Haha!
Ja den blir grön. Menade att du aldrig kan göra mos på färskpotatis! Den får ligga några veckor eller mer, kallt och mörkt innan du kan mosa den.
Och ja, det finns olika sorter, uttrycker mig lite oklart märker jag. Jag är ju big fan av King Edward. Funkar både som färsk och att lagra över vintern. Om man har rätt ställe att lagra på. Försökte med kyl förra året men det blev för fuktigt så den ruttnade.
Sen det med att inte kupa kan vara vannskligt då den även då kan bli grön.
Hoppas jag rett ut det för dig!
Bassam
Hej

--När blir potatis 15-
20 cm måste man kupa de, jord på båda sidor, annars kommer solen till dem, så blir mycket grönskar med giftiga ämnet solanin

H.Bassam

Du kan googla På sidan ( kan man kupa potatis ). sen trycka på Odla potatis - Coop.
orkideh89
Hej igen!
Idag har jag köpt några potatisar för att förgro dem. Här ser ni bilden på 4 sorter som jag har placerat i äggkortonger enligt tips från internät och ställt fram för ett fönster i ett kallare rum ca 15-16 grader.
Sorterna är: Amandine, Apache, King Edwrd och Asterix.

Nu till min fråga: Vilken av dessa är lämpliga som färsk potatis, alltså blir klar före alla andra så jag kan ha till midsommar?
(är för resten färsk potatis en potatis som man skördar fort innan skalet blir tjock, oberoende av sort?)

Sofia

*Stintan*
På den här sidan kan du läsa om diverse sorter http://www.stubbetorppotatis.nu/ Klicka på Trädgård i vänsterkolumnen.
Vad jag förstår är det nog Amandine som du kan skörda först av de sorter du valt.
Färsk potatis borde ju vara potatis man tar direkt från jorden o lägger i kastrullen men riktigt så enkelt är det inte. Man brukar kalla de tidiga sorterna för färskpotatis eftersom de inte odlas för lagring utan för att ätas mer eller mindre direkt.
Det är inte lagringstiden som avgör om en potatis blir mjölig utan det är sorten. Man kan göra mos även av fast potatis men själv tycker jag inte det blir lika bra/gott. Mandelpotatis är suverän till mos för övrigt.
Färskpotatis lämpar sig inte till mos.
Bassam
Hej
Själv tycker jag att kan göra potatis från alla sorter men det är inte lika smak.

H.Bassam
ingmet
När potatisen fått ögon kan du dela den..så varje del har några ögon.. Då räcker potatisen till fler plantor..
Idag har jag satt potatis.. i hinkar.. Amandine, en tidig sort, hoppas på skörd till midsommar.
orkideh89
Hej igen!
Nu har mina potatisar förgror så fint och jag ska göra som många andra att jag ska sätt dem i jorden den 1:e maj.

1) Hur djup ska dem in i jorden?

2) Ska man kupa runt där man har potatisen eller ska man vänta till blasten kommit upp?

3) Ska man vattna dem nr man fått dem ner i jorden?

4) Hur fota ska man vattna dem sedan?

Tacksam för svar!

Sofia
MrLeaf
Hejsan,

Jag satte potatis förra helgen, den 3 maj.
Det var sorten Rocket, som ska vara tidig.
Tänkte sätta en vända till när jag tar upp den, så ska försöka planera in förgrodd några veckor innan beräknat klardatum.

Satte 14 st som har fått bo i äggkarton i fönstret en 4 veckor.

Ska försöka svara på dina frågor. Betänk dock att det är första gången jag själv odlar potatis.
Jag har satt 4 av mina i 25l hink och resten i en hemmasnickrad enkel bädd som jag tänker fylla på med jord efterhand.

1. 5-8cm läste jag var lagom. Så det körde jag på och de börjar titta upp idag en v senare.

2. Efterhand som blasten växer upp, har jag förstått det som. Har ej börjat kupa själv ännu. Tänkte fylla på med jord eftersom.

3. Jag har vattnat då jorden sett torr ut. Tror jag är ett bra riktmärke. Sunt förnuft räcker långt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon