Sannolikt Sorbus aria 'Lutescens', den saknade namnlapp på plantskolan, men en oxel är det i vart fall. Jag planterade ett ca 2,5 m högt ex i maj 2013. Enligt konstens alla regler ska sägas: vid grop, tre stöd, och tokvattnade hela den sommaren. Allt verkade finfint. Våren 2014 slog den ut nya fina knoppar och jag plockade bort stöden. Allt verkade fortfarande finfint.
Så i början av juni började jag tycka att det tog lång tid för löven att nå sin fulla storlek. Nu var det ju rätt torrt förra året här men jag vattnade troget, dock inte lika mycket som året innan. När sommaren sen var i full gång insåg jag att löven helt stannat i växten. De utvecklades inte mer än till halva storleken. Inget annat verkade galet.
Men sen en dag blåste det lite, och hela skrället välte!
Rotsnurr var min första tanke, men när vi kollade så verkade det inte så. Vi grävde om gropen, jordförbättrade, och satte tillbaks stöden. Resten av sommaren vattnade jag som en tok.
Nu är det vår igen, nästan två år efter plantering, oxeln har fina, friska knoppar.... men inget rotsystem verkar det som. När jag gungar på trädet vickar hela rotklumpen.
Jag vill gärna hjälpa det här trädet, men jag vet inte hur. Har någon några förslag?
--------------------
"Il faut cultiver notre jardin." Ur 'Candide' -- Voltaire
Zon 3
|