Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Näsor och om att släppa taget.Problemfrön., Hur så lönn-frö? Frö som inte släpper taget.
          snofsan
          Inlägg 19-05-2015, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 376
          Medlem nr: 5 078

Hej,

Jag har fått tag i frönäsor från tysk lönn men vet inte riktigt hur jag skall lägga dem i jorden. När de trillar från trädet landar de ju på fröet med "vingen" uppåt och hoppas väl på att hamna i jord. Men det kan ju finnas egenskaper i "vingen" också som behöver kontakt med jord för att rotbildningen skall komma igång.

För ett par dagar sedan körde jag ner 25 frön i såjord med "vingarna" uppåt. Ser fånigt ut och är det kanske också.
          Är det någon som prövat på?

Sådde Sockerannona tidigare i vår och 3 (av 6 ) har grott. Det är bara ett problem med fröet. Det följer med upp i luften och släpper inte taget. En av groddarna har fått några blad på ena sidan men fröet hänger kvar på andra sidan. De båda andra groddarna ser friska ut, är ca 4,5-5 cm höga och jag kan se att det finns bladanlag men fröet verkar klämma åt rejält så bladen kan inte utvecklas.

De små stammarna ser alltså friska ut, är kraftiga och lite rödfärgade vid basen.

Hur skall jag göra nu?
          Någon som vet?

Snofsan

--------------------
          Snofsan, Zon 1

Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon