snofsan
Hej,

Jag har fått tag i frönäsor från tysk lönn men vet inte riktigt hur jag skall lägga dem i jorden. När de trillar från trädet landar de ju på fröet med "vingen" uppåt och hoppas väl på att hamna i jord. Men det kan ju finnas egenskaper i "vingen" också som behöver kontakt med jord för att rotbildningen skall komma igång.

För ett par dagar sedan körde jag ner 25 frön i såjord med "vingarna" uppåt. Ser fånigt ut och är det kanske också.
Är det någon som prövat på?

Sådde Sockerannona tidigare i vår och 3 (av 6 ) har grott. Det är bara ett problem med fröet. Det följer med upp i luften och släpper inte taget. En av groddarna har fått några blad på ena sidan men fröet hänger kvar på andra sidan. De båda andra groddarna ser friska ut, är ca 4,5-5 cm höga och jag kan se att det finns bladanlag men fröet verkar klämma åt rejält så bladen kan inte utvecklas.

De små stammarna ser alltså friska ut, är kraftiga och lite rödfärgade vid basen.

Hur skall jag göra nu?
Någon som vet?

Snofsan
Bassam
Hej

Jag läste att du kan plantera dem sommar eller höst i jorden, men du behöver bara håla jorden fuktigt men är inte blöt.

H.Bassam
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, jag har frösått frön från lönn och prövade lite olika metoder att trycka ner fröet på.
Ett var att bara trycka ner fröet i jord och låta vingen vara ovan jord. Fungerar helt perfekt.
Ang. att fröet sitter kvar kan du avhjälpa med att spraya lite vatten på fröet så det mjuknar och släpper ( du får spraya ofta) eller ibland brukar jag hjälpa till med att nypa på fröet så det krossas men... var försiktig

Jodå, jag har frösått frön från lönn och prövade lite olika metoder att trycka ner fröet på.
Ett var att bara trycka ner fröet i jord och låta vingen vara ovan jord. Fungerar helt perfekt.
Ang. att fröet sitter kvar kan du avhjälpa med att spraya lite vatten på fröet så det mjuknar och släpper ( du får spraya ofta) eller ibland brukar jag hjälpa till med att nypa på fröet så det krossas men... var försiktig
snofsan
Tack för svaret.

Just så ser också min sålåda ut så då låter jag lönnfröna stå som de står. Utomhus.

Pilla bort fröna från groddarna går inte. De har visserligen delat på sig något men det går inte att så att säga fortsätta delningen. Fröna är stenhårda.

Kanske finns det någon näring som plantorna behöver kvar i fröet.

Jo, jag sprutar vatten på dem ofta men det verkar inte hjälpa.

Så det blir då bara till att vänta och se vad som händer.

Hälsning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon