Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Döda grenar i häck, och märkliga "utslag" på träd
          CSJ
          Inlägg 25-05-2015, 06:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 81 077

Hej!

Jag blev med uteplats i höstas, och har nu min första grönskande utesäsong! Jättekul! Men, trädgården vi tagit över bekymrar mig lite. Dels är häcken inte så himla välskött (den ser ut som att den inte blivit klippt särskilt ofta, för att sedan blivit väldigt hårt klippt i höstas). Den har en hel del döda grenar i sig, både en del ganska långa och grova, och en del små som ser ut som att skott från tidigare åt bara vissnat. Bör jag plocka bort såna grenar? Jag har gjort det i viss grad (de som syns väldigt tydligt från utsidan, det var så fult..). Jag tänker mig att det kanske är fördel att ge de levande delarna mer plats, men samtidigt kanske jag mest stör den?

Häcken är också relativt gles nedtill, kan man ordna det på något sätt utan att behöva klippa ner hela häcken? Jag vet inte vad den är för sort, men det är en bladhäck av variant "standard". Ganska ljusa blad som till formen påminner om lönnlöv, fast små.

Längs ena kostsidan av trädgården växer som en annan häck, som mest består av småträd och buskar. Ganska mycket lönn (som det också finns lite av i häcken), men också nypon och något jag lite tycker ser ut som fläder. Dessa är rätt fula, de är mest långa pinnar med växtlighet i toppen, men de gör ändå ett okej jobb som insynsskydd. Även dessa blev klippta i höstas (inte av mig, av hyresvärden innan vi flyttade in), och vissa kapade vid marken så där kommer massa nytt. Men vissa av de gamla träden har småsmå knölar på sig, täta, ser nästan ut som små bubblor. Det är inte väldigt utspritt, men finns där. Vad är det, och är det dåligt? Kan man göra något åt det om det är dåligt?

Tack för svar! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 12:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon