|
Hej! Jag blev med uteplats i höstas, och har nu min första grönskande utesäsong! Jättekul! Men, trädgården vi tagit över bekymrar mig lite. Dels är häcken inte så himla välskött (den ser ut som att den inte blivit klippt särskilt ofta, för att sedan blivit väldigt hårt klippt i höstas). Den har en hel del döda grenar i sig, både en del ganska långa och grova, och en del små som ser ut som att skott från tidigare åt bara vissnat. Bör jag plocka bort såna grenar? Jag har gjort det i viss grad (de som syns väldigt tydligt från utsidan, det var så fult..). Jag tänker mig att det kanske är fördel att ge de levande delarna mer plats, men samtidigt kanske jag mest stör den? Häcken är också relativt gles nedtill, kan man ordna det på något sätt utan att behöva klippa ner hela häcken? Jag vet inte vad den är för sort, men det är en bladhäck av variant "standard". Ganska ljusa blad som till formen påminner om lönnlöv, fast små. Längs ena kostsidan av trädgården växer som en annan häck, som mest består av småträd och buskar. Ganska mycket lönn (som det också finns lite av i häcken), men också nypon och något jag lite tycker ser ut som fläder. Dessa är rätt fula, de är mest långa pinnar med växtlighet i toppen, men de gör ändå ett okej jobb som insynsskydd. Även dessa blev klippta i höstas (inte av mig, av hyresvärden innan vi flyttade in), och vissa kapade vid marken så där kommer massa nytt. Men vissa av de gamla träden har småsmå knölar på sig, täta, ser nästan ut som små bubblor. Det är inte väldigt utspritt, men finns där. Vad är det, och är det dåligt? Kan man göra något åt det om det är dåligt? Tack för svar!
CITAT (CSJ @ 25-05-2015, 07:09)  Hej! Jag blev med uteplats i höstas, och har nu min första grönskande utesäsong! Jättekul! Men, trädgården vi tagit över bekymrar mig lite. Dels är häcken inte så himla välskött (den ser ut som att den inte blivit klippt särskilt ofta, för att sedan blivit väldigt hårt klippt i höstas). Den har en hel del döda grenar i sig, både en del ganska långa och grova, och en del små som ser ut som att skott från tidigare åt bara vissnat. Bör jag plocka bort såna grenar? Jag har gjort det i viss grad (de som syns väldigt tydligt från utsidan, det var så fult..). Jag tänker mig att det kanske är fördel att ge de levande delarna mer plats, men samtidigt kanske jag mest stör den? Häcken är också relativt gles nedtill, kan man ordna det på något sätt utan att behöva klippa ner hela häcken? Jag vet inte vad den är för sort, men det är en bladhäck av variant "standard". Ganska ljusa blad som till formen påminner om lönnlöv, fast små. Längs ena kostsidan av trädgården växer som en annan häck, som mest består av småträd och buskar. Ganska mycket lönn (som det också finns lite av i häcken), men också nypon och något jag lite tycker ser ut som fläder. Dessa är rätt fula, de är mest långa pinnar med växtlighet i toppen, men de gör ändå ett okej jobb som insynsskydd. Även dessa blev klippta i höstas (inte av mig, av hyresvärden innan vi flyttade in), och vissa kapade vid marken så där kommer massa nytt. Men vissa av de gamla träden har småsmå knölar på sig, täta, ser nästan ut som små bubblor. Det är inte väldigt utspritt, men finns där. Vad är det, och är det dåligt? Kan man göra något åt det om det är dåligt? Tack för svar! 
Sommartorparn
29-05-2015, 21:10
Välkommen till forumet!
Chansen att få svar är större om du bifogar några bilder. Exempelvis den häck som det är döda grenar i, vet du vad för en växt? Och vad är det egentligen du vill veta angående blandhäcken/buskaget? Även där är det lättare att svara när man har sett en bild.
Huggorm
29-05-2015, 21:17
Ljusa blad med formen av små lönnlöv är antagligen måbär.
CITAT (CSJ @ 25-05-2015, 07:09)  Hej! Jag blev med uteplats i höstas, och har nu min första grönskande utesäsong! Jättekul! Men, trädgården vi tagit över bekymrar mig lite. Dels är häcken inte så himla välskött (den ser ut som att den inte blivit klippt särskilt ofta, för att sedan blivit väldigt hårt klippt i höstas). Den har en hel del döda grenar i sig, både en del ganska långa och grova, och en del små som ser ut som att skott från tidigare åt bara vissnat. Bör jag plocka bort såna grenar? Jag har gjort det i viss grad (de som syns väldigt tydligt från utsidan, det var så fult..). Jag tänker mig att det kanske är fördel att ge de levande delarna mer plats, men samtidigt kanske jag mest stör den? Häcken är också relativt gles nedtill, kan man ordna det på något sätt utan att behöva klippa ner hela häcken? Jag vet inte vad den är för sort, men det är en bladhäck av variant "standard". Ganska ljusa blad som till formen påminner om lönnlöv, fast små. Längs ena kostsidan av trädgården växer som en annan häck, som mest består av småträd och buskar. Ganska mycket lönn (som det också finns lite av i häcken), men också nypon och något jag lite tycker ser ut som fläder. Dessa är rätt fula, de är mest långa pinnar med växtlighet i toppen, men de gör ändå ett okej jobb som insynsskydd. Även dessa blev klippta i höstas (inte av mig, av hyresvärden innan vi flyttade in), och vissa kapade vid marken så där kommer massa nytt. Men vissa av de gamla träden har småsmå knölar på sig, täta, ser nästan ut som små bubblor. Det är inte väldigt utspritt, men finns där. Vad är det, och är det dåligt? Kan man göra något åt det om det är dåligt? Tack för svar!  Hej! Kan du skicka några bilder på buskarna? Gärna nån närbild på bladen oxå så går det lättare att bestämma vad det är för sort. Oavsett vad det är för häck så mår den jättebra av att du tar bort alla döda grenar, ända in till frisk ved. På det sättet hjälper du busken att själv kunna läka ev. skador, samt minskar risken för olika svampsjukdomar etc. Ang. flädern så kan det ibland förekomma små ojämnheter i barken på den, men samma där: Skicka gärna en bild så man ser hur det ser ut. Mvh: Bosse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|