|
|
  |
Hur känner ni inför ordet "HEN"? |
|
|
|
17-07-2015, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (Bengalow @ 17-07-2015, 14:17)  HBTQ och andra sexuella avvikelser - för det man väl fortfarande kalla det? Halaj! Nej, det tror jag inte. Inte om man skall vara PK iaf. Och där kan jag väl hålla med PK-folket. Men om jag får fortsätta på avköningsfenomenet så har ju det hittats på fler ord än hen för att åstadkomma detta. MP kallar ju sina högsta höns för språkrör. Ett neutralt och schysst ord tycker jag. Men om det har hänt nåt i en myndighet, företag, i samhället, mm så skickas det numera fram en talesperson som uttalar sig. Förr hette det talesman. Talesperson, för mig, låter inte bara neutralt utan också nästan avståndstagande. Den där personen liksom. Ett kallt ord. Genustalibanerna har gjort framsteg i vad gäller att rumstera om benämningar på yrkesgrupper, men det finns två machoyrken de har kvar att jobba på: poliväsendet och brandförsvaret. Inom polisen jobbar ju numera många kvinnor. När kommer vi att börja säga polishen isf polisman? Jag ser ännu inga tecken i den riktningen. Och brandperson? Hur smakar det ordet i munnen? Väldigt udda än så länge, men kanske det känns helt naturligt om tio år? //T
|
|
|
|
|
17-07-2015, 15:51
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Tapio @ 17-07-2015, 16:19)  Men om jag får fortsätta på avköningsfenomenet så har ju det hittats på fler ord än hen för att åstadkomma detta. MP kallar ju sina högsta höns för språkrör. Ett neutralt och schysst ord tycker jag. De andra partierna använder ju "partiledare", vilket egentligen är maskulint. Men varken Annie Lööf eller Anna Kinberg Batra verkar ha några problem med det. Det verkar nästan som om de fokuserar på viktigare saker än könsneutrala titlar. Ännu finns det hopp.
|
|
|
|
|
17-07-2015, 16:08
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 17-07-2015, 16:51)  De andra partierna använder ju "partiledare", vilket egentligen är maskulint. Men varken Annie Lööf eller Anna Kinberg Batra verkar ha några problem med det. Det verkar nästan som om de fokuserar på viktigare saker än könsneutrala titlar. Ännu finns det hopp. Halaj! Men vad skulle vara alternativet? Partilederska? Nääe, känns konstigt. För mig känns partiledare neutralt. MP har ju alltid två högsta höns. Och en ledare kan alltid bara vara en. Man kan ju inte ha två ledare. //T
|
|
|
|
|
17-07-2015, 16:16
|

Moderator

|
CITAT (Tapio @ 17-07-2015, 17:08)  Halaj!
Men vad skulle vara alternativet? Partilederska? Nääe, känns konstigt. För mig känns partiledare neutralt. MP har ju alltid två högsta höns. Och en ledare kan alltid bara vara en. Man kan ju inte ha två ledare.
//T Halvledare?
|
|
|
|
|
17-07-2015, 17:35
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Huggorm! Hur långt kom du i "svenska"? Ledare är reale - inget annat.
|
|
|
|
|
17-07-2015, 17:44
|

Moderator

|
CITAT (Bengalow @ 17-07-2015, 18:35)  Huggorm! Hur långt kom du i "svenska"? Ledare är reale - inget annat. Ledarinna då?
|
|
|
|
|
17-07-2015, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 17-07-2015, 18:44)  Ledarinna då? Låter ju jättekonstigt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
17-07-2015, 19:11
|
Medlem

|
Huggorm - vet du inte att ledarinna är femininum...allvar? Var någonstans tillbringade du timmarna i svenska? Då vet du kanske inte heller vad pronomen eller genus är.
|
|
|
|
|
17-07-2015, 19:33
|

Moderator

|
Hur kan ledare vara reale om ledarinna är femininum? Det borde vara maskulinum.
Jodå, jag läste också svenska i skolan och vet vad pronomen och genus är. Ordklasser var nog det mest meningslösa jag lärde mig under skolåren, det var svårt och tråkigt att lära in och jag har inte haft ett dugg användning av det efteråt. Ett fullständigt slöseri med tid.
|
|
|
|
|
17-07-2015, 21:10
|
Medlem

|
Ledare är reale och säger att "den som leder", oavsett genus. Ledarinna är preciserat femininum. Så är det bara. Att du sov på lektionerna är ingen ursäkt. Fakta kan du inte ändra på...men att ifrågasätta är nyttigt för egna intellektet. Ju fler frågor, desto mindre svar. Jfr diminutivform. Och en till fråga: vad är skillnaden på denne och denna? Jag skulle vilja säga att journalistutbildningen har grovt missat detta, för att beskriva vilket kön den "omtalade" har. Svensk grammatik har kommit på efterkälken. Lärarbrist? Pytt Lärarna får inte lära sig själva det grundläggande. Det blir mer och mer svammelska i skolan och på fritiden. Behåll vårt fina språk oböjt! IRL, SMS, jäkla skitspråk...varför inte vara "normal"?
Redigerat av Bengalow: 17-07-2015, 21:22
|
|
|
|
|
17-07-2015, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Hen är så löjligt! Det är att driva allt tjafs om jämlikhet för långt! Jag är inte emot jämlikhet, men hur långt ska det drivas?
|
|
|
|
|
18-07-2015, 11:16
|

Medlem

|
CITAT (zaaritha @ 17-07-2015, 22:47)  Hen är så löjligt! Det är att driva allt tjafs om jämlikhet för långt! Jag är inte emot jämlikhet, men hur långt ska det drivas? Halaj! In absurdum. Morsan och plastfarsan har ett klassiskt ojämlikt förhållande. Mor lagar mat och tvättar kläder, medan plastfarsan byter till vinterdäck, klipper gräset och snickrar på huset. Jag har försökt, men misslyckats förstå vari ojämlikheten ligger. Kanske blir det bättre om de börjar att kalla varandra för hen? //T
|
|
|
|
|
18-07-2015, 12:16
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Tapio @ 18-07-2015, 12:16)  Halaj!
In absurdum. Morsan och plastfarsan har ett klassiskt ojämlikt förhållande. Mor lagar mat och tvättar kläder, medan plastfarsan byter till vinterdäck, klipper gräset och snickrar på huset. Jag har försökt, men misslyckats förstå vari ojämlikheten ligger. Kanske blir det bättre om de börjar att kalla varandra för hen?
//T Det är väl bra om var och en gör det den är bäst på. Vore ju väldigt osmidigt och tidskrävande annars. Knepigt blir det först om båda gillar att byta däck och ogillar att laga mat. Skulle dom däremot börja kalla varandra för hen så har dom nog missuppfattat ordets betydelse.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-07-2015, 12:54
|

Moderator

|
Men just det håller på att lösa sig av sig själv. Många av dagens unga kan varken laga mat eller fixa bilen.
|
|
|
|
|
18-07-2015, 13:02
|
Medlem

|
Nej, precis. Det är ju både smutsigt och knogigt...fy farao alltså, för att bli svettig! Att klippa gräs är väl på gränsen. Själv klarar jag det inte, utan måste anlita Veteranpoolen - pigga pensionärer med överskottsenergi.
|
|
|
|
|
18-07-2015, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Bengalow @ 18-07-2015, 14:02)  Nej, precis. Det är ju både smutsigt och knogigt...fy farao alltså, för att bli svettig! Att klippa gräs är väl på gränsen. Själv klarar jag det inte, utan måste anlita Veteranpoolen - pigga pensionärer med överskottsenergi. Men Bengalow är du lat? Att klippa gräsmattan kan ju vara avkopplande. Om du vore på något sätt hqandikappad så förstår jag det men då skulle du inte orka med dina resor heller som du gör, säger du i alla fall. Men jag tycker att veteranpåoolen är bra, mycket bra.
|
|
|
|
|
18-07-2015, 14:18
|
Medlem

|
Nej, Elisabeth, jag är inte lat, men med rygg- och fotproblem. Inklämningar i ryggraden, spinal stenos, och ingen känsel i fotbladen, vilket gör att balansen är helt ointakt. Häromdagen ramlade jag i rabatten, och skar upp stora sår i armen, mot beskurna växter. Förr låg jag i trädgården flera timmar om dagen. På resor finns det mycket folk som gärna hjälper till att dra en väska, hissar till rummet eller hytten, så det är rena avslappningen. Fötterna är ett helvete. Jag hinner inte med i gruppens förflyttningar, och får ropa till guiden flera gånger, att sakta ned farten. Det är mina problem...inte lathet. Skall jag dammsuga, så blir det på alla fyra.
|
|
|
|
|
18-07-2015, 14:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Bengalow @ 18-07-2015, 15:18)  Nej, Elisabeth, jag är inte lat, men med rygg- och fotproblem. Inklämningar i ryggraden, spinal stenos, och ingen känsel i fotbladen, vilket gör att balansen är helt ointakt. Häromdagen ramlade jag i rabatten, och skar upp stora sår i armen, mot beskurna växter. Förr låg jag i trädgården flera timmar om dagen. På resor finns det mycket folk som gärna hjälper till att dra en väska, hissar till rummet eller hytten, så det är rena avslappningen. Fötterna är ett helvete. Jag hinner inte med i gruppens förflyttningar, och får ropa till guiden flera gånger, att sakta ned farten. Det är mina problem...inte lathet. Skall jag dammsuga, så blir det på alla fyra. Bengalow spinal stenos kan man åtgärda, har jag gjort 2 gånger samt 2 steloperationer. Den första reda<n när jag var en ung kvinna och då fick ligga drygt 4 månader i gipsvagga. Idag går det mycket smidigare. Men ja<g har än idag ingen känsel i höger fot. Men vad gör det, måste ändå gå med rollator och min svåra< yrsel gör ju inte saken bättre. Semesterresorna är sedan flera år inställd men min gubbe vill a<lltid så gärna ta en tur med Stena<line till Kiel. Tidigare åkte vi ibland till ön Fehmarn för en vecka med husbilen. Nu blir det bara Kiel och gubben min älskar att strosa där i alla affärer. Nästa< resa blir nästa månad, en försenad resa till gubbens födelsedag Elisabeth
|
|
|
|
|
18-07-2015, 19:17
|
Medlem

|
Förvisso kan man åtgärda det, men det kommer tillbaka. Hos mig är det fettvävnad som växer in emellan kotorna, och trycker på nerverna. Kirurgen sa "-mycket blod och lite verkan", så det väntar vi med. Jag har ännu inte hunnit ifatt någon med rullator, men får jag tränat ett tag så...Resor avstår jag ogärna. Nästa gång blir det en tur från Basel till Amsterdam på Rhen. Så till frågan: "Varför är inte båtar ett "hen"?
|
|
|
|
|
18-07-2015, 19:33
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Bengalow @ 16-07-2015, 13:40)  Jösses så synd om dom då! Dina argument är intorkade och gamla. Kanske gällde det på 50-talet, och så åberopas de idag, när läget är helt diametralt. Jag tror att det finns fler anorektiker än homofiler. Får dom den hjälp som behövs? Nej, dom har ingen som ordnar parader för dom - dom syns inte och hörs inte. Men det gör HBTQ - mer än väl... Nu lägger jag av den här diskussionen - jag vill vara kärleksfull privat, som ingen har med att göra. Medmänsklighet gäller alla människor, inte bara inom Sveriges gränser. CITAT (*Stintan* @ 16-07-2015, 17:03)  Här ser man ju klart hur viktigt det är att HBTQ-rörelsen uppmärksammas. Så mycket anti, fördomar och intollerans som finns bara på detta lilla forum. Här ber man ju bokstavligen en stor grupp människor att krypa in i garderoben igen. Jag förstår inte varför denna homofobi. Vad är ni rädda för? Skulle ni resonera på samma sätt om det gällde er egen son/dotter, syster/bror som kom ut? Det är ju på grund av såna här fördomar som massor av folk sitter fast i garderoben och tvingas leva med en livslögn. Det är väl för mycket begärt att folk tar sig en liten funderare på hur det skulle kännas att behöva gå genom livet och hela tiden låtsas vara någon annan än man egentligen är.  CITAT (segelbåt @ 16-07-2015, 17:18)  Fördomar? Är det fördomar bara för att man är trött på att höra hur fint det är att vara homo? Bättre om folk håller sina sexliv för sig själv, för ingen annan är intresserad. Du ser aldrig mig iförd läder-raffset ståendes på ett lastbilsflak skrikandes vilken liten slampa jag är. Det är inte finare eller fulare att vara homo . Men du verkar ju tycka att homo är lägre stående i o m de ordval ni använder i tråden. Ergo homo är sämre än he tro tycks ni mena CITAT (Bengalow @ 16-07-2015, 18:50)  "homofili" har en urgammal tradition. Redan "de gamla grekerna" och romarna ägnade sig åt lekar med yngre och äldre pojkar, ända tills kyrkan lade sin våta handduk över ämnet. Det straffades hårt under en lång tid, och prästerna och munkarna var fritagna från detta "brott". Även in idag, så läser man om kyrkans män, som utnyttjar pojkar. Den moraltes som kastats över manligt, och för den delen kvinnliga förbindelser, har grunden i den moral som vi intutats från barnsben. Det nya är att "komma ut" och prata om det. Hade det gjorts på ett förnuftigt sätt, så hade inte människor berörts så illa av "rörelsen". Vad dom gör under täcket behöver inte alla andra veta av. Det är, enligt mig den grövsta missen i deras "marknadsföring". Homofobi så det skriker om det. Vad i helvete har djursex eller pedofili med saken att göra? Sett till brottststistiken är det ju heterosexuella män som är överrepresenterade bland pedofiler. Men inte stämplar Jag hela hetrokollektivet för det.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|