Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur känner ni inför ordet "HEN"?
          Anki på Öland
          Inlägg 14-06-2015, 22:20
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Jubbe063 @ 14-06-2015, 19:30) *
          Vilken löjlig diskussion. Var och säger väl som man själv vill och sen kan man skita i om andra använder hen eller inte.

tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          johan1983
          Inlägg 14-06-2015, 23:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 75 997

CITAT (Jubbe063 @ 14-06-2015, 19:30) *
          Vilken löjlig diskussion. Var och säger väl som man själv vill och sen kan man skita i om andra använder hen eller inte.

Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"?

CITAT (Whiskuchi @ 12-06-2015, 10:33) *
          Jag tror (eller rättare sagt hoppas) att du gör dig dummare än vad du egentligen är nu, och jag hoppas att du kräver mer för att kalla en dag händelserik än så. Men ok, låt mig förklara igen:

Låt säga att min dotter har bråkat med sin bror, att det har varit mycket drama, skrik och smäll i dörrarna och jag vill fråga folk om tips på hur jag kan lära henne att hantera sitt humör, då vill jag inte höra "ja men alla vet ju att flickor har sådant humör", "vänta till hon kommer i tonåren" eller "flickor behöver få vara ifred när de är arga". Inte heller vill jag höra att "alla pojkar slåss" om det är så att min son klappat till någon i skolan.

Men nu är det ju faktiskt så att barn ÄR olika.
          Könet är inte en social konstruktion eller liknande. Det handlar om fundamentet i människan som skiljer sig. Det handlar om kromosomer och hormonor.

En pojke är en pojke och en flicka är en flicka. Det är en oerhört viktig del som du absolut borde ta med i beskrivningen av problemet.

Jag hoppas att du inte har satt dina barn på ett genusdagis på Södermalm eller något annat fjolligt :-)

CITAT (Whiskuchi @ 14-06-2015, 13:46) *
          "Jag var hos läkaren idag"
          "Jaha, vad sa hen?"

Tycker ni verkligen inte det är smidigare att använda hen där än att säga "vad sa han eller hon", "vad sa den", "vad sa personen", "vad sa vederbörande" eller att chansa på kön?

"Vad sa läkaren?"

CITAT (Jubbe063 @ 12-06-2015, 15:24) *
          Ja, precis. Anonymt och bra. Ditt exempel 1 kan vara både kille eller tjej som bor i ett blommat rum, leker med bilar och traktorer och vara allmänt bråkiga.

Ditt exempel 2 är lika anonymt, kan vara både tjej eller kille som leker med barbiedocka och provar klänningar.

Barn leker med de saker de tycker om, barn klär ut sig på många olika sätt. Så på grund av val av leksaker eller kläder vet man inte så noga vilket kön barnen har. Förutsatt att inte föräldrar och andra vuxna tutar i dem hur de ska se ut, bete sig och vilka leksaker som man ska leka med.
          Precis

Jag tror att barnen på skolan och förskolan har större inflytande än föräldrarna när det kommer till intressen och könstillhörighet.

Bara det faktum att man tidigt delar in barnen i två grupper för dusch efter gymnastiken.
          Låt dom duscha tillsammans istället så kanske könets betydelse försvinner mer

Ett annat är fritidsintressen.

Mamman kör sin dotter till gymnastik\dans.
          Pappan kör sin son till fotbollsträning

Citera
          Natur liv
          Inlägg 15-06-2015, 05:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem nr: 43 937

CITAT (johan1983 @ 15-06-2015, 00:10) *

Det var allt en dålig jämförelse. Jag tror knappast att någon känner sig kränkt vare sig man använder "han", "hon" eller "hen". De ord du nämner är en helt annan sak, det är nedsättande skällsord. Dem är vi många som avstår att använda.

Redigerat av Natur liv: 15-06-2015, 05:40

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Rhonda - 51Aussi...
          Inlägg 15-06-2015, 08:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 858
          Medlem nr: 25 081

Tonen blir ofta annorlunda nu för tiden. Det har jag märkt på FB o YT bl.a. Mycket personliga påhopp.
          Att skriva "Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? är verkligen OT!!! ( Off Topic). Vi pratar om "hen" o inget annat.

Jag o min sambo (60 o 63 år) blev förvånade när vi hörde detta ord, förra året tror jag det var. Allt jag ska säga är att ordet kommer att stanna kvar. Jag har sett det mer o mer i tidningarna o folk har använt det på tv.
          Språken utvecklas hela tiden.

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 15-06-2015, 08:41

--------------------
          I love cats in all shapes and sizes.

Israeli sand cat kitten

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 15-06-2015, 10:02
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (johan1983 @ 15-06-2015, 00:10) *

Se svar från "naturligt liv" och "Rhonda - 51Aussie". Stor skillnad på ordens innebörd. Helt olika diskussionsämne som inte kan jämföras

Citera
          johan1983
          Inlägg 15-06-2015, 23:20
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Natur liv @ 15-06-2015, 06:39) *
          Det var allt en dålig jämförelse. Jag tror knappast att någon känner sig kränkt vare sig man använder "han", "hon" eller "hen". De ord du nämner är en helt annan sak, det är nedsättande skällsord. Dem är vi många som avstår att använda.

Hen används i mångt och mycket om någon som har en tveksam könstillhörighet. Kanske på grund av hormonstörningar
          Jag har ingen tvekan om att många skulle se "hen" som ett skällsord

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-06-2015, 23:27
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:20) *
          Jag har ingen tvekan om att många skulle se "hen" som ett skällsord
          Ja, det är ju ungefär som att säga till någon att hen ser ut som en dragqueen.

Citera
          johan1983
          Inlägg 15-06-2015, 23:35
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 15-06-2015, 09:18) *
          Tonen blir ofta annorlunda nu för tiden. Det har jag märkt på FB o YT bl.a. Mycket personliga påhopp.
          Att skriva "Har du samma syn på ord som "Neger", "Tattare" och "Zigenare"? är verkligen OT!!! ( Off Topic). Vi pratar om "hen" o inget annat.

Jag o min sambo (60 o 63 år) blev förvånade när vi hörde detta ord, förra året tror jag det var. Allt jag ska säga är att ordet kommer att stanna kvar. Jag har sett det mer o mer i tidningarna o folk har använt det på tv.
          Språken utvecklas hela tiden.

Hen är liksom zigenare och neger ett ord som många använder för att se ner på andra människor

Folk tittar idag på tv och ser en kvinna med kort hår som sitter och pratar om femonism. Man mer och säger "det där är en hen!"
          Folk får säga vad dom vill. Men om a skall få säga hen så skall b isånafall få säga zigenare

Kanske språket inte borde utvecklad i fel riktigt bara för att exemplvis Gudrun Schyman skall bli nöjd?

Vad är personangreppen som du pratar om?

CITAT (Jubbe063 @ 15-06-2015, 11:02) *
          Se svar från "naturligt liv" och "Rhonda - 51Aussie". Stor skillnad på ordens innebörd. Helt olika diskussionsämne som inte kan jämföras

Jag använder dagligen ordet Zigenare. Mina föräldrar använder dagligen ordet neger
          Det är så vi har fått lära oss

Zigenare är det politiskt korrekta ordet som ersatte "tattare"

Mina avsikter är samma som dina när du säger "hen"
          Vi använder ord dom politiskt korrekta människor har sagt till oss att vi skall använda

Om 20 år så kommer du skrika "kränkning!" Om någon upprepar ordet "hen" för då kommer det förmodligen ha utvecklats till ett rent skällsord

CITAT (Huggorm @ 16-06-2015, 00:27) *
          Ja, det är ju ungefär som att säga till någon att hen ser ut som en dragqueen.

Ja. Många använder det ordet så

För mig så hade jag blivit irriterad om min dotter klippte sig kort och folk hade börjat omnämna henne som en "hen" för att understryka en eventuellt luddig könstillhörighet endast på grund utav en rent subjektiv bedömning från den enskilde individen

Om folk vill använda "hen" så bryr jag mig egentligen inte. Det jag stör mig på är ryggdunkarklubbarna som anser att man är lite mer modern och lite mer tolerant om man tar till sig dylika uttryck
          Det är ett sånt ögontjäneri när Aftonbladet reportrar skriver krönikor och använder "hen" bara för att plocka billiga politiska poäng

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-06-2015, 06:17
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:20) *
          Hen används i mångt och mycket om någon som har en tveksam könstillhörighet.

Jag har aldrig hört någon använda "hen" av den anledningen.

--------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.

Citera
          Natur liv
          Inlägg 16-06-2015, 06:31
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 00:35) *
          Om folk vill använda "hen" så bryr jag mig egentligen inte.

Bra, låt språket utvecklas!

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-06-2015, 10:12
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nu känner jag inte till någon som har tveksam könstillhörighet, jag misstänker det är få, men min uppfattning är att de största tillskyndarna av hönan är genustalibaner som vill sudda ut könsskillnaderna. Eftersom dessa så gott som uteslutande tillhör kvinnosidan kan man dra vissa slutsatser, jag håller mina för mig själv.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tapio
          Inlägg 16-06-2015, 14:12
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2015, 11:12) *
          Nu känner jag inte till någon som har tveksam könstillhörighet, jag misstänker det är få, men min uppfattning är att de största tillskyndarna av hönan är genustalibaner som vill sudda ut könsskillnaderna. Eftersom dessa så gott som uteslutande tillhör kvinnosidan kan man dra vissa slutsatser, jag håller mina för mig själv.

Halaj!

Jag delar din analys (och antagligen också dina slutsatser ).

I övrigt känner jag inte mycket alls för ordet.
          Det finns ett gäng skitnödiga hipsters på södermalm i Sthlm som sitter och hittar på såna här grejer.
          Eftersom de har stora kontaktytor mot mediasverige kan de prångla ut sin bullshit till övriga Sverige.

Men en sak kan jag säga: den jävel som kommer och kallar mig för ett hen kommer att få sina fiskar varma snabbare än en gris blinkar!

//T

Citera
          anncharlotte
          Inlägg 16-06-2015, 17:20
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 745

Fantastiskt att ett litet ord som ingen tvingar oss att använda kan uppröra vissa så mycket.

Jag har själv inte vant mej vid att använda det men kan klart se fördelar. I en beskrivande text tex där det kan ersätta användaren, brukaren, deltagaren mm.
          Det kan bli lite tjatigt att gång på gång både skriva och läsa deltagaren att då kunna använda hen i bland lättar ju upp texten.
          Ibland vet man ju heller inte vilket kön det är på personen man pratar om, hen i stället för hon/han är ju utan tvekan smidigt.

Någon som inte har idetifierbar könstillhörighet kanske inte så många av oss har i sin bekantskapskrets men eftersom dom faktiskt finns så är det väl bra att ett lämpligt ord finns att använda.

Att jämföra detta ordet med nedsättande benämningar på diskriminerade folkgrupper tycker jag är rena dumheten.

Citera
          johan1983
          Inlägg 16-06-2015, 22:20
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (anncharlotte @ 16-06-2015, 18:20) *
          Fantastiskt att ett litet ord som ingen tvingar oss att använda kan uppröra vissa så mycket.

Jag har själv inte vant mej vid att använda det men kan klart se fördelar. I en beskrivande text tex där det kan ersätta användaren, brukaren, deltagaren mm.
          Det kan bli lite tjatigt att gång på gång både skriva och läsa deltagaren att då kunna använda hen i bland lättar ju upp texten.
          Ibland vet man ju heller inte vilket kön det är på personen man pratar om, hen i stället för hon/han är ju utan tvekan smidigt.

Någon som inte har idetifierbar könstillhörighet kanske inte så många av oss har i sin bekantskapskrets men eftersom dom faktiskt finns så är det väl bra att ett lämpligt ord finns att använda.

Att jämföra detta ordet med nedsättande benämningar på diskriminerade folkgrupper tycker jag är rena dumheten.

Läs den här artikeln. Du lär sätta kaffet i vrångstrupen och första bästa samtal på din mobil i morgon lär gå till Expo eller någon aftonbladetjournalist boende på Södermalm.

http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi...-inga-javla-hen

Neger och zigenare är förövrigt också könsneutrala ord.
          I Spanien använder man "Negro" för mörkhyad. det finns ingen som tar illa upp av det eftersom det helt enkelt bara betyder svart. Därmed så är det egentligen inte mer nedsättande än vad man gör det till.

Jag står på mig att om 10-20 år så kommer hen att vara ett lika nedsättande benämning som man idag anser om ovanstående ord.
          Hen är engelska och betyder höna.
          Ordet är som gjort för att kränka andra människor även om någon kanske var välvillig från första början. Samma som zigenare som man skulle säga istället för tattare.

Om 10-20 år får vi inte säga "rom" heller.

Redigerat av johan1983: 16-06-2015, 22:21

Citera
          kolonista
          Inlägg 17-06-2015, 09:47
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 180
          Medlem nr: 77 174

Eftersom den här diskussionen har hamnat långt från den ursprungliga frågan om vad man tycker om ordet "hen" så har jag en fundering om en blomma som jag har. Den är av släktet Tradescantia, på svenska Vandrande jude, får man fortfarande säga det svenska namnet eller är det någon som tar illa upp? Vad ska man i så fall kalla den?

Citera
          Gita
          Inlägg 17-06-2015, 10:21
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Om ordet hen tycker jag ingenting. Har hittills aldrigt ansett det motiverat att använda i något sammanhang. Det finns ju könsneutrala den och det redan. Personen, den...., barnet det.... osv. Riktigt fånigt blir det dock när (som man kan läsa då och då) man talar om könet och sedan använder ordet hen. Ex. min dotter, hen eller pojken, hen.....
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-06-2015, 10:23
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_vandrande_juden

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-06-2015, 11:01
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

CITAT (kolonista @ 17-06-2015, 10:47) *
          Eftersom den här diskussionen har hamnat långt från den ursprungliga frågan om vad man tycker om ordet "hen" så har jag en fundering om en blomma som jag har. Den är av släktet Tradescantia, på svenska Vandrande jude, får man fortfarande säga det svenska namnet eller är det någon som tar illa upp? Vad ska man i så fall kalla den?

Mig veterligen, så har aldrig ordet "jude" blivit nedsättande benämning, så som de andra exemplen, med undantag från en era i Tysklands historia. Det är bara att fortsätta att kalla växten vid dess svenska namn.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-06-2015, 12:44
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (johan1983 @ 16-06-2015, 23:20) *
          Läs den här artikeln. Du lär sätta kaffet i vrångstrupen och första bästa samtal på din mobil i morgon lär gå till Expo eller någon aftonbladetjournalist boende på Södermalm.

http://nyheter24.se/noje/kronika/757377-vi...-inga-javla-hen

Neger och zigenare är förövrigt också könsneutrala ord.
          I Spanien använder man "Negro" för mörkhyad. det finns ingen som tar illa upp av det eftersom det helt enkelt bara betyder svart. Därmed så är det egentligen inte mer nedsättande än vad man gör det till.

Jag står på mig att om 10-20 år så kommer hen att vara ett lika nedsättande benämning som man idag anser om ovanstående ord.
          Hen är engelska och betyder höna.
          Ordet är som gjort för att kränka andra människor även om någon kanske var välvillig från första början. Samma som zigenare som man skulle säga istället för tattare.

Om 10-20 år får vi inte säga "rom" heller.

Artikeln var för mig ett skämt, delar inte samma mening och ser inte det problem som författaren ser.

Det är skit samma om never betyder svart på spanska. Om gruppen afrikaner inte tycker om att kallas niger så är det lätt att låta bli. Zigenare är ett ord som romer inte vill kallas, utan de vill kallas romer, alltså heter det romer. Vad du eller jag som tycker spelar ingen roll. Allt handlar om att respektera respektive folkgrupp önskan, dvs vanligt folkvett, artighet och social anpassning till den tid vi lever i.

Citera
          johan1983
          Inlägg 19-06-2015, 08:50
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 17-06-2015, 13:44) *
          Artikeln var för mig ett skämt, delar inte samma mening och ser inte det problem som författaren ser.

Det är skit samma om never betyder svart på spanska. Om gruppen afrikaner inte tycker om att kallas niger så är det lätt att låta bli. Zigenare är ett ord som romer inte vill kallas, utan de vill kallas romer, alltså heter det romer. Vad du eller jag som tycker spelar ingen roll. Allt handlar om att respektera respektive folkgrupp önskan, dvs vanligt folkvett, artighet och social anpassning till den tid vi lever i.

Zigenare är inget nedsättande. Det är grekiska och betyder ordagrant att det är ett folkslag som inte skakar hand i och med att dom hade ett annat sätt att hälsa.
          Det har bara blivit känsligt eftersom de själva har gett ordet dåligt rykte genom kriminalitet och ovilja att integreras i det svenska samhället.
          Rom betyder helt enkelt bara människa på deras eget språk.

Blanda inte ihop nigger (jag gissar att du menar det när du säger niger) och neger. Nigger är ett begrepp som utvecklades av rasister och för rasister om svarta slavar i södra USA. Neger är en försvenskning av det latinska ordet..

Här har vi förövrigt en riktig "hen":
          http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkron...icle20992033.ab

Citera

11 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 10:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon