Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur känner ni inför ordet "HEN"?
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-05-2015, 07:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

I en annan tråd, ESC, har ordet hen dykt upp. Det används ju en hel del numera. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker om ordet.
          För mig är det fortfarande främmande på tungan och jag skulle ha väldigt svårt för att säga hen om någon, men det blir kanske ett vardagsord för mig också med tiden.
          Jag tycker ordet används i alla möjliga sammanhang. För mig känns det som en överdriven användning av ett modeord. En bekant skrev om sitt barnbarn: Hen har gjort si eller sagt så. Ja men, vi vet alla att det handlar om en flicka wink.gif

Det föds ett väldigt litet antal barn som har oklar eller dubbel könsidentitet. Där är hen kanske perfekt och kanske för transsexuella, men ska vi börja prata om folk i allmänhet som "hen"? Är det inte bara att göra sig märkvärdig? Eller är det ett bra sätt att skydda de som är olika från att bli utpekade? Det finns ju även föräldrar som inte vill avslöja eller prägla barnen till ett visst kön, men det kan väl inte funka i längden?

ÄR HEN ett ord som kommer bli allmänt vedertaget eller ett modeord som kommer falla i glömska?
          Vad tror och känner ni?

Citera

Inlägg i den här tråden
          3 sidor V  < 1 2 3

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 22:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon