Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fläckar på tomatbladen!, Fläckiga tomatblad, Zon 2. Klimatskadade eller sjuka?
          Jodeb
          Inlägg 01-06-2015, 18:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 82 046

Hej!
          Jag bor i zon 2 (Gbg) och odlar tomatplantor som jag efter avhärdning planterade ut i krukor för en vecka sedan. Jag vet att de fick lite brännskador på bladen (bleka fläckar) under avhärdningen men nu ser bladen fläckiga ut med bruna fläckar. Se bild. Det verkar ha drabbat 3 av de 5 plantorna som står under samma plast. Mest på bladparen i mitten. Det nedersta paret är lite blekt men topparna är fortfarande fina och gröna.
          De står under plast men det har blåst hårt de senaste dagarna, särskilt inatt och ju även varit rätt kalla nätter och plasten har blåst sönder så de har varit hårt vindutsatta. De är utplanterade i en blandning av kompostmylla, brunnen stallgödsel och planteringsjord. Har vattnat på kvällar med kanna på jorden och ej över bladen. Det var imorse jag såg att de fått sådana här bruna fläckar. Någon erfaren som känner igen symptomen? Är det klimatskada eller sjukdom? Hoppas inte det fruktade möglet... Och vad gör jag isf? Jättetacksam för kloka råd!

Mvh, Johanna

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  image.jpg ( 296.85k ) Antal nedladdningar: 127
          Bifogad fil  image.jpg ( 236.83k ) Antal nedladdningar: 209
          Bifogad fil  image.jpg ( 179.69k ) Antal nedladdningar: 120

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 21:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon