| |
Mördarsniglar |
|
|
|
|
27-07-2015, 09:33
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Mitt svar till dem; Ja men jag undrar i alla fall varför ni inte gör det ? De andra medlen mot sniglar som jag har köpt har fullständig innehållsförtecknig så de ser det tydligen inte som en affärshemlighet.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 09:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Järnfosfat och nematoder är tillåtna medel att säljas som snigelbekämpning i Sverige, men INTE metaldehyd, som är mycket giftigt även för människor ! Därför måste det vara ett krav att bekämpningsmedel har innehållsdeklaration, så att inte hälsovådliga medel kommer ut på marknaden.
Om det var chili som medlet innehöll var det inte konstigt att jag reagerade med en astmatisk reaktion, då man använder capsasin från chilipeppar för att diagnostisera Sensorisk Hyperreaktivitet (SHR)
Jag har skickat ett mail till veckotidningen (Hemmets Veckotidning) och bett dem stoppa utlottningen av medlet till de fått säkra uppgifter om innehåll och påverkan på hälsan.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 10:51
|
Medlem

|
Hej Åsa. Då de andra tillverkarna har medel som måste deklareras enligt kemikalieinspektionens regler. Detta måste man göra då man har produkter som kan vara Irriterande, Frätande, farliga för natur eller djur, när det räknas som farligt avfall, när det innehåller en hög koncentration av ett visst medel och så vidare. Det finns alltså väldigt många olika anledningar till att man enligt lag är tvungen att deklarera innehåll, detta finner du mer information om på kemikalieinspektionens hemsida. När en produkt eller medel innehåller en mycket liten koncentration av något så att det inte anses vara farligt eller miljöhälsovådligt på något sätt och man inte rekommenderar att någon slags skyddsutrustning behövs, såsom t ex handskar, behöver man inte och ska man inte enligt kemikalieinspektionen skriva ut innehåll. Detta gäller ÄVEN etiketten på flaskan, men då har vi valt att som service till våra kunder ändå skriva ut det, så att man vet vad det innehåller. Mvh Johanna
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 10:58
|
Medlem

|
Mitt svar: Det hade varit bra ändå eftersom en del människor är allergiska mot chili och vitlök och vad ni har mer i Ecoproct.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 19:51
|
Medlem

|
Det var fega på Hemmets och hänvisar bara till ecoprotect. Jag svarade då att ecoprotect inte har ansvar för vad de skriver och anordnar på tidningens hemsida och att det var dåligt att Hemmets inte kan erkänna att det var ett misstag att inte bättre kolla upp vad det var för medel, som de lottade ut till sina prenumeranter. Jag skrev också att jag inte skrev i egen sak utan för de personer som ev kan få besvär av medlet Jag har ännu inte fått svar på mitt sista mejl.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 21:42
|
Medlem

|
Direkt efter att jag skrev det sista i tråden om Ecoprotect sopade de hela konversationen. Jag tror att de vet med sig att medlet är skräp man kan ju lika gärna hämta grejorna i kryddhyllan i stället för att betala flera hundra. De vill inte ha besvärliga frågor och hamna i dålig dager. De har ju en stor kampanj där de vill sälja till lantbrukarna för att hålla vildsvin och annat ovälkommet borta. Uselt att försöka tjäna pengar genom att lura folk tycker jag. Fega är de också precis som tidningen !
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-07-2015, 22:53
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Det är som jag hittat idag: STOPPA SNIGEL
den har dubbel effekt mot sniglar genom lukt o smak.
använda för att skydda trädgård växthus växter och fält.
fördelar - effekt genom doft o smak. - det är lätt att skydda stor o små området. - ofarligt för människor, djur och natur om korrekt använda. - använda för förebyggde syfte, eller när problem kommer. BRUKSANVISNING:
A blanda koncentrerat flaska 0,5 med 2,5 l vatten, skaka sen du kan spruta ut,
B sprider runt om området som ska skyddad.
C ska använda den på morgon, eller kväll eller efter regn.
D använda inte i starkt solen.
E använder inte på ätbara plantor, grönsaker, frukt innan skörd, det doft eller smak medel står,
F Efter användning sköljer med kalt vatten.
Giftinformation eller Giftinformationscentralen, Karolinska sjukhuset, tfn 08-33 12 31 Se punkt 4: Innehåller inga hälso- eller miljöfarliga ämnen i sådana halter att de behöver anges här enligt EG (nr) 1907/2006.
Obs
Den innehåller som mina kompisar sa livsmedelsbaserade ämnen, så de är inte farligt.
H.Bassam
Redigerat av Bassam: 27-07-2015, 23:29
|
|
|
|
|
|
|
|
28-07-2015, 17:01
|
Medlem

|
Det klart att grossisten inte kan säga att det är farligt, då får han inte sälja något.
Om det inte får användas på ätbara frukt o grönsaker hur kan det vara så harmlöst som du påstår.
När jag läste i testprotokollet på ecoprotects hemsida fanns det inte några tester gjorda på dess påverkan på människan eller att det var allergitestat. Det enda som stod var att det hade skarp lukt, men inget om verksamt medel. Det räcker inte att säga att ett medel är ofarligt för människor, om man inte kan uppvisa testresultat på medlets ofarlighet
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2015, 00:58
|
Medlem

|
Hej
Miljöverket har dom egna testar med högskolor o forskare som ger resultat att den här farligt eller inte, ock de har ansvar, och vi hörde inte eller läste att någon haft skada av detta, vi kan inte göra testa på människorna, men vi gör testar med djuren som har nästan kroppen som människor som möss o sork. man kan läsa vad jag skrev igår och vet allt.
H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2015, 12:32
|
Medlem

|
Det finns mängder av produkter ute på marknaden som är godkända av Astma-Allergiförbundet och märkt med deras Svalanmärke. Då kan man vara trygg att produkten inte orsakar några skador eller obehag vare sig man är allergisk eller inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-07-2015, 13:26
|
Medlem

|
Hej
Jag tycker om att Sverige har bra kontroll över sin produkter som säljer i Sverige marknad eller hur.
H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
03-08-2015, 12:51
|
Medlem

|
Det var Stoppa snigel som jag fick astmatiska besvär av. Träffade odlaren igår och frågade och denna bekräftade att det var just det medlet som använts på odlingslotten. Jag har satt upp ett anslag på redskapsboden och vädjat om att inte använda bekämpningsmedel mot sniglar, men det hade inte odlaren läst utan fortsatt användandet. Jag fick även denna gång SHR-symptomen med tungt att andas och som ett lock över bröstet även om exponeringen var mindre denna gång. Nu vet jag inte vad effekten är av medlet, om det tar död på sniglarna eller skrämmer bort dem med sin lukt Om det är det sistnämnda blir det lottgrannen som får desto fler sniglar. Jag har klippt sniglar över hela kolonilottsområdet, men i fortsättningen kommer jag att hålla mig på behörigt avstånd från denne odlares lott, tyvärr blir det några lotter i närheten som inte får någon snigelklippning, men jag måste tänka på min egen hälsa i första hand. En av plusvärdena med kolonilottsodling är att man kommer ut i friska luften och mår bra till kropp och själ efter sina besök - om den möjligheten förstörs kommer jag att upphöra med min odlingslott.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-08-2015, 20:39
|
Medlem

|
Hej
Du kan prata om din problem med miljöverket, de kan studera vad som händer med dig, och de kan ge beslut om försätta om den säljer i marknad eller inte.
H.Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
30-09-2015, 11:30
|
Medlem

|
Först vill jag tacka fvd för den hjälp jag fått att få reda på vad Stoppa Snigel innehöll. Jag skall gå vidare med att tillskriva Astma-Allergiförbundet och varna för medlet. De kanske kan få tillverkaren att sätta varningstext på förpackningen, där det står att personer känsliga för chili bör undvika bekämpningsmedlet.
Jag vill avsluta med att summera mitt snigelklippande för 2015. Jag har till dags dato kommit upp i 15630 klippta sniglar, ett förhoppningsvis oslagbart rekord ! Till kommande år hoppas jag hålla mig på normal nivå dvs 2000-3000 st och att kommunen slår gräset runt odlingsområdet, vilket inte skett detta år, vilket varit en orsak bland andra till snigelinvasionen.
Eftersom jag följt sniglarnas beteende på nära håll under hela odlingssäsongen vill jag upplysa om en viktig iakttagelse. Hela tiden fram till någon gång i mitten av augusti har sniglarna uppträtt en och en eller några st ätande på död snigel. Därefter såg jag flera par ihopslingrade eller att en snigel följde efter den andre. Detta tyder på att mördarsniglarna har sin parningsperiod under augusti-september, varför man bör hålla på med bekämpningen säsongen ut. Ytterligare en iakttagelse; pantersniglarna ger sig inte på levande mördarsniglar, har hittat dem tillsammans under brädor och stenar samt en gång sett pantersniglar äta på levande växter.
Redigerat av Mjärden: 01-10-2015, 23:33
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|