Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet?
          Aqvakul
          Inlägg 12-09-2015, 09:09
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bifogad fil  messers.jpg ( 7.01k ) Antal nedladdningar: 2

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tapio
          Inlägg 12-09-2015, 11:35
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (jo i ö-bro @ 12-09-2015, 08:40) *
          Tapio, du ställde en fråga på vilken jag svarade utifrån vad jag visste och kom ihåg från det jag lärt mig som liten. Detta område är inte mitt yrkesområde verför jag länkade till yrkesmänniskors svar på liknande fråga. Då kommer Gossen Ruda och kallar det "svammel" och argumentet till varför mitt svar till dig är fel är att han ju "känner det själv". Gossen Ruda använder avatar av en bild av ett barn men är antagligen en medelålders person. Och personer som gör så (tyvärr är de rätt frekventa på diskussionsforum av olika slag och jag har slutat vara överseende, jag kallar en spade en spade och det är ett störigt beteende som om det uppvisas i verkliga livet kan få en arbetsgivare att undra om människan har DAMP).

Du är inte nöjd med svaret du fick, vilket i sig inte är fel. Det framgår inte hur de testar trädtrycken som skjutsar upp vatten, men jag är inte säker på att din teori heller är rätt. Våningarna överst i exempelvis Turning Torso eller högre hus får väl alla vatten ur kranen när de öppnar ventilerna. Men när du verkar läsa så selektivt för att erhålla ett visst önskat svar (som man inte kan ge om man inte vill påstå något man antar vara osant) så kanske det är du som är på fel forum?!?! Jultomten i Rovaniemi kanske har något forum som inte konkursförvaltaren stängt?

Halaj!

Ja, ruda är kanske inte så finkänslig alltid. Men han angriper dina påståenden, inte dig. Du svarar med personangrepp. Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Sen fortsätter du med att vara oförskämd mot mig.

Lite oklart vad du menar med min teori, men om du menar min beräkning ovan så är det inget konstigt. Det är en term utdragen ur Bernoullis ekvation för laminär strömning i fluider.

Det viktiga när man pumpar vatten är vilken sida man kopplar vattnet till. Det finns en sugsida och en trycksida.
          Man kan bara suga vatten ca 10 meter. Det sägs också i klippet ruda länkade till. Däremot kan man trycka vatten hur högt som helst, så länge packningarna håller och pumpen inte rasar.
          I turning torso får man alltså ha pumpen i källaren och inte uppe på vinden.

//T

Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 12-09-2015, 16:53
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem nr: 82 615

CITAT (Tapio @ 12-09-2015, 12:35) *
          Halaj!

Ja, ruda är kanske inte så finkänslig alltid. Men han angriper dina påståenden, inte dig. Du svarar med personangrepp. Du verkar ha svårt att skilja på sak och person. Sen fortsätter du med att vara oförskämd mot mig.

Lite oklart vad du menar med min teori, men om du menar min beräkning ovan så är det inget konstigt. Det är en term utdragen ur Bernoullis ekvation för laminär strömning i fluider.

Det viktiga när man pumpar vatten är vilken sida man kopplar vattnet till. Det finns en sugsida och en trycksida.
          Man kan bara suga vatten ca 10 meter. Det sägs också i klippet ruda länkade till. Däremot kan man trycka vatten hur högt som helst, så länge packningarna håller och pumpen inte rasar.
          I turning torso får man alltså ha pumpen i källaren och inte uppe på vinden.

//T

Gossen Saide påstod att mitt svar att vattnet trycks upp från rötterna och uppt var "svammel" och att jag inte visste vad jag talade om. Initialr postade jag mina svar som uttalade frågor för att jag minns detta från såväl mulleskolan innan jag började skolan, studiebesök på ortens industri i mellanstadiet och högstadiets biologi. Men jag minns inte exakta detaljerna eller terminilogin för det är precis som för Aquakul inget jag jobbar med dagligdags. Gossen Saida visste sig veta att det är bladen som suger för ett träd han lämnat fällt med lövverket var ju torrt och lätt redan efter ett par månader, hen kunde ju känna själv således att bladen suger. Detta oavsett vad någon professor säger baserat på faktisk vetenskap. Och när jag postar relevant artiklar för att styrka mitt påstående så menar Gossen Saida att det är "tokerier", för hen hade ju känt orsak - och verkansambandet genom att lyfta på icke avlövat fällt träd.

Person angrepp eller inte, ovan beskrivna sätt att kommunicera brukarav artiga människor kallas "oförskämt" mer informellt brukar det leda till att andra undrar om människan är efterbliven. "Verkligheten Gossen Saida refererar till till att bestämma orsak och verkan är alltså hens känsla av att trädet är torrt. Say no more.

Jag vet inte om min replik till dig var oförskämd. Jag påpekade att mannen som tipsade om att torka ved snabbt gjorde det utifrån att veden skulle eldas. Hade du eller någon annan ställt fråga om metod när man ska använda virket till slöjd eller annat så är det sannolikt han gett ett annat råd. Du verkade ha inställningen att metoder jag beskrev hur man på ett sågverk behandlar timmer som är avsett att användas till snickerivirke skulle vara irrelevanta och bara görs i lönsamhetssyfte och då tappar du mig totalt för det är dels inte billigare att torka ved till snickerivirke än bränsle , såväl tidsmässigt som hanteringsmäsdigt och därav de lätt syrliga lustigheterna om att bygga en Attefallsstuga med ångbastu eller skriva till Tomten.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-09-2015, 20:51
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (jo i ö-bro @ 12-09-2015, 17:53) *
          Gossen Saide påstod att mitt svar att vattnet trycks upp från rötterna och uppt var "svammel" och att jag inte visste vad jag talade om. Initialr postade jag mina svar som uttalade frågor för att jag minns detta från såväl mulleskolan innan jag började skolan, studiebesök på ortens industri i mellanstadiet och högstadiets biologi. Men jag minns inte exakta detaljerna eller terminilogin för det är precis som för Aquakul inget jag jobbar med dagligdags. Gossen Saida visste sig veta att det är bladen som suger för ett träd han lämnat fällt med lövverket var ju torrt och lätt redan efter ett par månader, hen kunde ju känna själv således att bladen suger. Detta oavsett vad någon professor säger baserat på faktisk vetenskap. Och när jag postar relevant artiklar för att styrka mitt påstående så menar Gossen Saida att det är "tokerier", för hen hade ju känt orsak - och verkansambandet genom att lyfta på icke avlövat fällt träd.

Person angrepp eller inte, ovan beskrivna sätt att kommunicera brukarav artiga människor kallas "oförskämt" mer informellt brukar det leda till att andra undrar om människan är efterbliven. "Verkligheten Gossen Saida refererar till till att bestämma orsak och verkan är alltså hens känsla av att trädet är torrt. Say no more.

Jag vet inte om min replik till dig var oförskämd. Jag påpekade att mannen som tipsade om att torka ved snabbt gjorde det utifrån att veden skulle eldas. Hade du eller någon annan ställt fråga om metod när man ska använda virket till slöjd eller annat så är det sannolikt han gett ett annat råd. Du verkade ha inställningen att metoder jag beskrev hur man på ett sågverk behandlar timmer som är avsett att användas till snickerivirke skulle vara irrelevanta och bara görs i lönsamhetssyfte och då tappar du mig totalt för det är dels inte billigare att torka ved till snickerivirke än bränsle , såväl tidsmässigt som hanteringsmäsdigt och därav de lätt syrliga lustigheterna om att bygga en Attefallsstuga med ångbastu eller skriva till Tomten.

Där kom bekräftelsen. Jag har haft trollkänningar i den här tråden ett tag nu. Sättet att komma med märkliga uttalanden som uppenbarligen inte kommer från kunskaper utan surfning, inte förklara påståenden, redigera i gamla poster, skriva många inlägg mm är misstänkt men nu blev det tydligt. Alla från yrkeskriminella till forumtroll har svårt att inte upprepa sig och sättet att vränga till signaturer har vi sett förut, det luktar hjortronsylt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-09-2015, 21:21
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 12-09-2015, 21:51) *
          Där kom bekräftelsen. Jag har haft trollkänningar i den här tråden ett tag nu. Sättet att komma med märkliga uttalanden som uppenbarligen inte kommer från kunskaper utan surfning, inte förklara påståenden, redigera i gamla poster, skriva många inlägg mm är misstänkt men nu blev det tydligt. Alla från yrkeskriminella till forumtroll har svårt att inte upprepa sig och sättet att vränga till signaturer har vi sett förut, det luktar hjortronsylt.

Det trodde du om "Rödlufan" också, om jag inte missminner mig. Och jag tror du har lika fel nu som då.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-09-2015, 06:48
          Länk hit: #46

Medlem

Vi får se, jag föredrar dock att fälla framför att fria. Det har passerat alltför många troll och liknande på Odla genom åren.

--------------------

Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 13-09-2015, 09:04
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2015, 07:48) *
          Vi får se, jag föredrar dock att fälla framför att fria. Det har passerat alltför många troll och liknande på Odla genom åren.

Men det är ju du som visade upp trollbeteendet. Att du hade fel är ingen större sak, jag mindes också fel i att kanalerna satt i barken. Men när man presenterar fakta uttalat av yrkesmänniskor som har detta som sitt område då visar du demonstrativt att du har ingen lust att bry dig om vad "någon professor säger" när du känner något annat. Då handlar det ju inte längre om sakfrågorna, för du har inget intresse av vad som är rätt eller fel utan verkar mest intresserad av att visa upp någon egenskap för att leva upp till ditt användarnamn, i det läget är vad som annars kallas personligt angrepp helt relevant. Och visst finns det de som tycker det är charmigt med människor som alltid går sin egen väg.

Jag vet inte vad Tapio ska slöjda men är det inga större prylar så får han säkert bitar som är duger hur oavsett om träet än skulle torkas hur fel som helst. Eftersom han fann det påkallat att "dadda upp" på dig efter mitt "påhopp" så var väl inte svaret på frågan viktigt och därmed inte heller hur mycket och vad för kvalitet han får på sitt slöjdträ. Men jag vet inte, han kanske är den som väljer "en go och glad gubbe som går sin egen väg" till allt som ska göras medan vi andra får höjda försäkringspremier.

Redigerat av jo i ö-bro: 13-09-2015, 09:19

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2015, 09:37
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (jo i ö-bro @ 13-09-2015, 10:04) *
          Men det är ju du som visade upp trollbeteendet. Att du hade fel är ingen större sak, jag mindes också fel i att kanalerna satt i barken. Men när man presenterar fakta uttalat av yrkesmänniskor som har detta som sitt område då visar du demonstrativt att du har ingen lust att bry dig om vad "någon professor säger" när du känner något annat. Då handlar det ju inte längre om sakfrågorna, för du har inget intresse av vad som är rätt eller fel utan verkar mest intresserad av att visa upp någon egenskap för att leva upp till ditt användarnamn, i det läget är vad som annars kallas personligt angrepp helt relevant. Och visst finns det de som tycker det är charmigt med människor som alltid går sin egen väg.

Jag vet inte vad Tapio ska slöjda men är det inga större prylar så får han säkert bitar som är duger hur oavsett om träet än skulle torkas hur fel som helst. Eftersom han fann det påkallat att "dadda upp" på dig efter mitt "påhopp" så var väl inte svaret på frågan viktigt och därmed inte heller hur mycket och vad för kvalitet han får på sitt slöjdträ. Men jag vet inte, han kanske är den som väljer "en go och glad gubbe som går sin egen väg" till allt som ska göras medan vi andra får höjda försäkringspremier.

Varför svarar du ens i tråden då du inte verkar ha varken kunskapen eller intresset för slöjdvirke?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 13-09-2015, 09:58
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-09-2015, 10:37) *
          Varför svarar du ens i tråden då du inte verkar ha varken kunskapen eller intresset för slöjdvirke?

Läs frågan i rubriken till tråden. Den är inte specificerad till slöjdvirke. Frågan är tämligen precis : "Drar löven på ett fällt träd ur vatten ur trädet?" Jag svarade på frågan som faktiskt ställdes. Är det problematiskt eller besvärligt? Tapios fråga verkar inte för mig uteslutande handla om slöjdvirket i sig utanom ett påstående han hört från en man vid tidigare tillfälle.
          Ska man vara petig med slöjdvirket hade det antagligen varit bättre att ringbarka träden och låta trycket underifrån dunsta ut vätska genom grönmassan (om trycket i någon mån förändras genom att trädet när det fälls hamnar i horizontalt läge). Men nu var ju träden redan fällda.

Redigerat av jo i ö-bro: 13-09-2015, 10:08

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2015, 11:40
          Länk hit: #50

Medlem

Tycker det är bra att läsa HELA frågan innan man svarar annars blir det lätt Goddag Yxskaft.

--------------------

Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 13-09-2015, 13:43
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-09-2015, 12:40) *
          Tycker det är bra att läsa HELA frågan innan man svarar annars blir det lätt Goddag Yxskaft.

Jag läste hela frågan men kan inte uppfatta det som annat än att det Tapio undrade var över en viss egenskap hos trädet för att bedöma en tidigare given uppgift om torktid. Och då är väl detta forum relevant att ställa frågan, är det specifikt om slöjdvirke så finns antagligen forum där det finns kunskap inom träbearbetning.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-09-2015, 14:08
          Länk hit: #52

Medlem

Bifogad fil  messersc.jpg ( 85.41k ) Antal nedladdningar: 26

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-09-2015, 14:57
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 13-09-2015, 15:08) *

Ja så kan man ju också uttrycka det giggle.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-09-2015, 16:23
          Länk hit: #54

Medlem

Ett annat vanligt trollbeteende är att försöka skydda sig själv genom att angripa andra. Nåja, hoppas Tapio får ordning på sitt virke.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-09-2015, 16:26
          Länk hit: #55

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tog några sekunder att fatta men då fattade jag även den med flygplanen.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-09-2015, 17:50
          Länk hit: #56

Medlem

Hade Stig Helmer flyglicens måntro?

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-09-2015, 19:06
          Länk hit: #57

Medlem

Bifogad fil  jag_kan_flyga_460x300.jpg ( 37.39k ) Antal nedladdningar: 25

--------------------

zon 1

Citera
          jo i ö-bro
          Inlägg 14-09-2015, 12:10
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2015, 17:23) *
          Ett annat vanligt trollbeteende är att försöka skydda sig själv genom att angripa andra. Nåja, hoppas Tapio får ordning på sitt virke.

???? Men det var du som angrep. Det var du som stövlade in och pekade med hela handen och hävdade att det korrekta svaret på en preciserad fråga ställd i relevant forum var "svammel" och "tokerier" och började lalla om att du kunde känna att löven drar vatten och yrade om att professorn som klart uttalade att kraften genom vilket vätskan går ut inte sker av grönmassans kraft inte skulle vara något att bry sig om. Ingen hade ens ansatt dig dessförinnan, det fanns inget "skyddsbehov" för dig att hävda där väl?

Off topic, lite roligt också att se varje gång denna typ av händelse inträffar på något diskussionsforum (händer ofta) så finns det alltid dem som vill försvara den som hade fel in absurdum. Och samma gnäller om dåliga hantverkare, arbetsplatsolyckor m.m. fastän de annars försvara inställningen (att man skiter i faktisk tillgänglig kunskap).

Citera
          yingko
          Inlägg 14-11-2025, 11:27
          Länk hit: #59

Gäster

Ñече545.3зренBettUnitÑпонЖукоМальÑообСороукраPeteÑпецRoseС-12
          МатюNX04ВелицветКерепреÑÑоÑÑ‚S900TescмаршСедоХоджвыдеMarkMore
          LikeуÑтаÐезнremiStarФокоПрокБозыграмErnsClivпоÑÑ‚GreeTescPrel
          PameпрофFeatAmarКожуtourWillGiveMarcМоÑкMarkÑзыкStanLafaVent
          NikiPaulGIUDBretYoshSideÑобÑGaleSieLSusaФедоELEGдокуÑкепдвиж
          PierменÑVentELEGZoneZoneВедеNoraГозеAndrDougценобиблРыднShim
          ZoneСуржВаÑÑŽZoneLongцеркLASTZoneZoneZoneZone5001lfgaXVIIZone
          жизнZoneСергZoneпродиллюПова03-0ZoneZoneZoneÑвинназамеÑÑМСКу
          бордElecCataBookÑущеCrayвремплаÑ7870БобрDumpFootMatiInfiAUTO
          FamiтравInstпредRussCreaрабоÑоздÑзыкHummоконWindWindГюйгPort
          BoscChevShebМалоВлаÑЛитРMattÐтееÐндрЛариSofiучаÑДонÑКенгМбей
          РаÑÑÐкÑеÑлекJohaCurtAcadпредИванупадПлетRockImagПахоMargучен
          CompJohnтераÐнанrazyКолеБезрКанаMagiOrbiWindИллюПронMaleДмит
          ВолкоÑноклаÑзадаFrenpuzzMaliVimaавто(190меÑÑмеÑÑмеÑÑCottрадо
          ГаврПроиLockавтоNazaRobeПодрувидподуКубаtuchkasКрут`РеÑ

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 12:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon