CITAT (Tapio @ 20-09-2015, 10:03)

Halaj!
Tack!
Det är lite sorglig läsning där. Jag undrar hur vanligt det är med förvildade katter egentligen?
Jag tror att det där med sommarkatter är en myt.
//T
tyvärr är inte sommarkatter en myt,det förekommer fortfarande. fråga katthemmen som översvämmas nu på hösten.
Har själv tagit hand om hemlös katt men hon var ingen sommarkatt utan gått vilse/utslängd eller annat.
Dock sökte hon upp mig och flyttade resolut in.kostade dock mycket pengar att få ordning på henne,skabb och parasiter efter ett antal månader i naturen. blev dock en av de trevligaste katter jag träffat. 4 år fick vi tillsammans innan demens gjorde att hon fick avlivas.
Nu har jag två kattbröder som skulle avlivas när de var 7-8 veckor gamla,svårt med maten de första två veckorna men de växte till sig.de är de tajtaste katter jag mött,håller alltid ihop,givetvis kastrerade.
de fyller 7 i år och tar nog någon fågel men fåglar är inga lätta byten så jaktinstinkten inriktas mest på möss vilket jag är oerhört tacksam för.Innan katterna hade jag stora problem vintertid med möss,nu är här tomt.
man kan fråga sig hur Sveriges gnagarbestånd sett ut utan katt? i förhållande till fågellivet?
storstädernas problem ökar ju stadigt år från år pga råttor o möss. flesta katter i storstäderna är ju innekatter så de påverkar inte varken fåglar eller möss.
Här på landet har ju de flesta katt,inte bara för sällskap utan många gånger som jägare.
att man också kan få trevligt sällskap är ju bara ytterligare plus med att ha katt. Ulf