Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vind kraft avvecklas och exporteras
          jaj-51
          Inlägg 18-09-2015, 22:27
          Länk hit: #1

Gäster

Tja som rubriken lyder!

I inloppet till Muteborgs hamn kommer tre vindkraftverk att demonteras och exporteras!

Långsiktigheten i vår demokrati och miljö satsningar är orsaken!
          De tre anses vara för små för att få del av ELCERTIFIKAT som vi alla får betala för via elräkningen.

Ytterligare en besvikelse för oss som trodde att en investering i miljövänligt producerad el var bra!

Tror inte det från min sida blir några mer investeringar i det som våra politiker tycker är miljövänligt!

- Värmepump som minskar energiförbrukningen råkade beskattas varje år via fastighetsskatten!
          - Energibesparande fönster samma visa ...
          - Miljöbil, gynnades skattemässigt för låga CO utsläpp men tyvärr är den sämre än en motsvarande bensinbil när det gäller den globala uppvärmningen (kolmonoxid är dieselns akilleshäl vilket politiker fullständigt missat)

Funderar på solceller för el men demokratins kortsiktighet och skatt regler gör mig osäker.
          att fundera över.
          - kommer små solkraftanläggningar också att beskattas trotts att miljöpartiet sitter i regerings ställning?
          Stora anläggningar kommer att beskattas så de blir olönsamma med våran nuvarande regering.
          - Kommer behöva bli momsregistrerad ... svinaktiga avgifter för om detta inte sköt korrekt ...

Investeringstiden är minst lika lång som jag kommer att bo kvar i fastigheten ...

Nja jag vill men för att det är kul teknik men risken att det blir besvikelse är stor.

Kanske bättre att köpa "smutsig" liksom min nästa bil som inte är en miljöbil.
          Kunde varit om den vägt lite mer ... tyngre bil får släppa ut mer CO eller om det varit diesel som släpper ut mer skit som ökar på den globala uppvärmningen.

Bensinen beskattas ju med ca 200% så bidraget till statskassan är ju gott åtminstone.

Surt sa räven om rönnbären och jag om miljöpolitiken och kortsiktigheten i skattehöjarnas paradis.

Redigerat av jaj-51: 18-09-2015, 22:30

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-09-2015, 22:48
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Varför skall du rapportera att du köpt solceller eller bytt fönster? Kan man inte hålla tyst så förtjänar man att skattas som straff.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 19-09-2015, 06:02
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Huggorm @ 18-09-2015, 23:48) *
          Varför skall du rapportera att du köpt solceller eller bytt fönster? Kan man inte hålla tyst så förtjänar man att skattas som straff.

Ja nog är det så är man dum så är man, staten lurar en och det blir mera skatt ....

Men staten skaffar sig angivare ...
          Ex köp av tv-apparater så måste alla försäljare rapportera detta ...
          EU stoppade avarten att spionera in i våra hem för att få fast fuskare .... TV pejlarna!
          Polisen blev också stoppad från att göra hus rannsakan...

Här flygfotograferas även staten då och då för att ha koll på bebyggelsen ...

Google missade min gata med fotobilen senast ... men bilderna från ovan är rätt bra.
          Några ny träd på tomten och ett har försvunnit.
          Men det krävs ju inga byggnadstillstånd för att plantera träd ...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-09-2015, 07:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (jaj-51 @ 19-09-2015, 07:02) *
          Ja nog är det så är man dum så är man, staten lurar en och det blir mera skatt ....

Men staten skaffar sig angivare ...
          Ex köp av tv-apparater så måste alla försäljare rapportera detta ...
          EU stoppade avarten att spionera in i våra hem för att få fast fuskare .... TV pejlarna!
          Polisen blev också stoppad från att göra hus rannsakan...

Här flygfotograferas även staten då och då för att ha koll på bebyggelsen ...

Google missade min gata med fotobilen senast ... men bilderna från ovan är rätt bra.
          Några ny träd på tomten och ett har försvunnit.
          Men det krävs ju inga byggnadstillstånd för att plantera träd ...

Är det inte bara de stora solcellsanläggningarna som skulle beskattas? Har inte hört att det ska bli skatt för att man har ett par moduler på sin villa. Har jag fel?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          jaj-51
          Inlägg 19-09-2015, 07:50
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 19-09-2015, 08:42) *
          Är det inte bara de stora solcellsanläggningarna som skulle beskattas? Har inte hört att det ska bli skatt för att man har ett par moduler på sin villa. Har jag fel?

Du har hört rätt, men signalen är väl tydlig S och M har skriande behov av att öka skatteintäkterna ...

En investering med lång avskrivningstid som skattesugna politiker börja tugga på ...
          Skulle vara snopet att efter några år hamna i samma läge som vindkraftverken, demontera och exportera till länder som satsar på miljövänlig energi.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 19-09-2015, 08:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 18-09-2015, 23:48) *

Ljuger du då alltid när du fyller i pappren till fastighetstaxeringen?

Citera
          silos
          Inlägg 19-09-2015, 08:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-09-2015, 09:11) *
          Ljuger du då alltid när du fyller i pappren till fastighetstaxeringen?

Du har då alltid frågor till allt!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-09-2015, 08:27
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 19-09-2015, 08:50) *
          Du har hört rätt, men signalen är väl tydlig S och M har skriande behov av att öka skatteintäkterna ...

En investering med lång avskrivningstid som skattesugna politiker börja tugga på ...
          Skulle vara snopet att efter några år hamna i samma läge som vindkraftverken, demontera och exportera till länder som satsar på miljövänlig energi.

Man behöver väl inte måla fan på väggen bara för att ett par vindkraftverk inte håller måttet och därför exporteras.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 19-09-2015, 08:37
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (silos @ 19-09-2015, 09:26) *
          Du har då alltid frågor till allt!

Silos du är väl bara ute efter bråk nu.......

Citera
          jaj-51
          Inlägg 19-09-2015, 08:44
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 19-09-2015, 09:27) *
          Man behöver väl inte måla fan på väggen bara för att ett par vindkraftverk inte håller måttet och därför exporteras.

Nej men regeringen har ju trotts allt lockat och snackat in oss för att efter några år ....

Vet inte hur många vindkraftverk som demonteras och exporteras från Sverige men i min förening är det 3 av 4.

Så vist den politiska risken är mycket viktig att ha med i en ekonomisk kalkyl.
          Inte bara vad det säger utan också vad de gör.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-09-2015, 10:32
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 19-09-2015, 09:44) *
          Nej men regeringen har ju trotts allt lockat och snackat in oss för att efter några år ....

Vet inte hur många vindkraftverk som demonteras och exporteras från Sverige men i min förening är det 3 av 4.

Så vist den politiska risken är mycket viktig att ha med i en ekonomisk kalkyl.
          Inte bara vad det säger utan också vad de gör.

Fast med solceller spar man ju energi också så bara det är ju en vinst men det kanske är ovidkommande för din del. smile.gif

--------------------

Citera
          addo
          Inlägg 21-09-2015, 10:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Skaffa solfångare inte solceller, med solfångare går man i princip alltid med vinst, solceller har vill för få soltimmar för i Sverige så det är svårt att få lönsamt tyvärr.

Citera
          jaj-51
          Inlägg 21-09-2015, 10:51
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (addo @ 21-09-2015, 11:39) *
          Skaffa solfångare inte solceller, med solfångare går man i princip alltid med vinst, solceller har vill för få soltimmar för i Sverige så det är svårt att få lönsamt tyvärr.

Ja det är nog så,
          Men jag redan en bergvärmepump vilket gör att kalkylen för solfångar/vatten blir ännu svårare att få ekonomi i.
          Inte ens några tonåringar som lär förbruka mycket varmvatten ...
          Men vist jag är sugen och har funderat över "de där" hembyggda luft / luft solfångarna också ...

Solfångare för enbart varm vatten ... men det "lär vara" så att värmepumpen mår best av att köras lite på sommaren också enligt tillverkaren.

I mitt läge så är det en liten sol till el (3-fas) som är kul, avskrivningstid lär bli ca 30år med nuvarande regler.

Jag vill men blir tvekar med de dubbla budskapen från makthavarna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2025, 18:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon