I år har det blivit en lång lista på allt jag velat sätta och nu översvämmas jag, som säkerligen andra också, av småplantor, större plantor, tomma krukor och små miniväxthus, ljusrör och samlade toarullar till mina luktärtor! Varför har man inte bättre vett än att man år från år räknar med ungefärligen hur många plantor man kommer att få och sedan planerar man för detta?
Nej, man spurtar på i bästa 100 meters stil, allt eller inget! I från fröställena och katalogerna kommer man med fulla famnen med små, små pyttepåsar som innehåller ännu mindre frön i 100-tals, ja 1000 tals! Hundralapparna flyger som drakar i sommarvinden och maken sätter upp stora pekfingret förmanande medan man hänger här, drömmer sig bort eller har köket fullt med blomjord och sticklingar. Så kommer omskolningssäsongen!
Häruppe sker allt i raketfart, från ena dagens pulsande i meterhög snö följs av tulpanlökars försiktiga uppnosighet och växthusets skriande behova av städning och sanering till alla små plantors knackande på dörren eller taket i hopp om att någon ska förbarma sig över dom, sätt dom i större krukor o öka ljuset. Det är då vettet borde ha kommit in redan innan detta!
Vettiga, normalt funktionella människor utsätter sig inte för att bära 15 50-liters säckar med jord, dom sätter inte 1000 tobaksplantor som dom sedan inte kan bli av med för att dom inte har bättre förstånd än att så hela påsen! Dom samlar inte på trettioelva sorters pelargonier som dom inte kan övervintra, eller glesar plantor på löpande band kl 5 på morgonen för annars hinner dom inte den dagen.
Varför skriver man inte upp från år till år vad man lärde sig året förut? Är det samma reflex som gör att man har fler än ett barn? OM man inte glömde så skulle världen avfolkas för man är ju inte så dum att man gör om samma sak igen? Nej, villigt satsar man lika mkt pengar på samma frön som man misslyckades med ifjol, för I ÅR minsann ska man klara det.
Gör man det? Förmodligen inte, men skam den som ger sig o hemskt vore det ju om man lärde sig av sina misstag? Nej, full fart framåt, mer, mera! Ska ha och måste prova är ledorden, att sedan vettet for ut där fröna kom in eller vad man ska säga är oväsentligt, bara man......
Jag är inte klok helt enkelt! Nu går jag upp o skolar om ett hundratal Campanula Prictata som jag ville ha nån av, vad jag gör med dom andra? Ja, det står skrivet i stjärnorna, men jag har dom, det är det viktigaste....