Certifierad Trygg e-handel
✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat
      ✕

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > GENOGRAPHIC PROJECT, National Geographic
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 01-12-2015, 13:46
          Länk hit: #21

Gäster

IDAG KOM MIN GUBBES DNA TESTPAKET från Genographic project. Det kom efter 11 dagar.
          Nu ska vi skrapa hans kinder :-)

Man måste kryssa för på baksidan av tillåtelsen, (Consent to dna testing form) annars gör dem inte testet. (allt är anonymt) SISTA BILDEN.
          Man skapar ett konto online med sitt ID-nummer o sedan väntar man. (ID-nr finns på det lilla klistermärket med streckkod)
          De skickar ingen e-post när resultaten är klara utan man får kolla sitt konto då o då.
          BILD 5: skraparen o lilla flaskan som man lägger tussen i.
          BILD 6: andra ändan på skraparen- man trycker här för att tussen ska lossnas ner i flaskan.

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 24-02-2016, 13:36
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogad bild

Bifogade bild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 03-12-2015, 09:28
          Länk hit: #22

Gäster

Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod. tex många av karlarna i det norska, danska o svenska kungahusen har samma Haplogrupp som min far - R1b

Det finns ingen svensk haplogrupp utan alla svenskar hör till en viss haplogrupp: en mtdna grupp eller en ydna grupp. (män hör till 2st. De får mtdna från mamman (de för inte vidare det till sina barn) o ydna från pappan)

Carl Gustafs mtdna haplogroup (från sin mamma o raka vägen bakåt) är H.
          Princess Sibylla, Princess Victoria Adelaide, Princess Karoline Mathilde, Princess Adelheid, Princess Feodora, Princess Victoria (mor till Drott Victoria of England), Grevinna (senare princessa) Augusta, Grevinna Karoline Ernestine, Grevinnan Ferdinande Henriette, Christine of Mecklenburg-Güstrow, Hertiginna Magdalene Sibylle, Hertiginna Marie Elisabeth osv bakåt till Teresa Díaz de Haro (Spanien), Constanza de Bearne.

Jag hittar inget om hans Ydna haplogrupp (från sin far o raka vägen bakåt) men han tillhör samma som:
          Prins Gustaf Adolf, Gustav V1 Adolf, Gustaf V, Oskar 11, Oskar 1 (Joseph François Oscar Bernadotte f. i Frankrike), Charles X1V John (Jean-Baptiste Bernadotte f. i Frankrike), Henri Bernadotte.

Kungen hör till någon av dessa haplogrupper:

Ydna haplogrupper i Frankrike:

I1- 8,5%, I2*/I2a - 3%, 12b - 3,5%, R1a - 3%, R1b - 58,5%, G - 5,5%, J2 - 6%, J*/J1 - 1,5%, E1b1b - 7,5%, T - 1%, Q - 0,5%, N - 0%.

http://www.eupedia.com/forum/threads/25236...ings-and-queens

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 05-12-2015, 11:46

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 12-12-2015, 11:59
          Länk hit: #23

Gäster

Vi väntar på min gubbes dna resultat.
          Jag gissar att hans Ydna haplogrupp blir I1 eftersom det är den gruppen som är vanligast härnere i södra sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Haplogrupp_I1_(Y-DNA)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-12-2015, 16:12
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Rhonda - 51Aussie @ 03-12-2015, 09:28) *
          Adligt blod har ingen egen haplogrupp eftersom det är bara vanligt blod.

Enda skillnaden är att deras blod är blått rolleyes.gif

Jag väntar också på mitt resultat, det skall bli spännande.

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 12-12-2015, 16:32
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Huggorm @ 12-12-2015, 16:12) *
          Jag väntar också på mitt resultat, det skall bli spännande.

Vad kul! Beställde du en test när du hade läst mitt inlägg?

bravo.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-12-2015, 17:17
          Länk hit: #26

Moderator

Jag har funderat på det länge men det var väl ditt inlägg här som påminde mig nu.

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 31-01-2016, 09:11
          Länk hit: #27

Gäster

MIN GUBBES RESULTAT.

Y-dna haplogroup: I1 Z60.

Your Regional Ancestry
          (Present to 10,000 Years Ago)
          100% skandinavisk. Referenspopulationer: Norrmän 64% skandinavisk, danskar 54% skandinavisk)

Min gubbe blev så mallig över detta!! giggle.gif

Jag ska föra över hans resultat till familytreedna (de har samarbete med genographicproject) o hans resultat läggs till i lämplig grupp.

Eftersom män får sin mammas dna med så fick man resultatet på det.
          Hans mammas mtdna haplogroup är HV.

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 23-02-2016, 14:17

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2016, 11:06
          Länk hit: #28

Moderator

Jag blev mycket förvånad över min yDNA, jag har E1b1b1a4 som normalt hittas längs Afrikas medelhavskust. Farfar var hantverkare från västergötlands skogar, det finns inget i den delen av släkten som tyder på några afrikanska anor. Nu skall jag börja släktforska för att försöka förstå vad som hänt men ingen vet när vår anfader flyttade till Sverige, det kanske var väldigt länge sedan.

mtDNA är H5a1, också ovanlig i norden men den förekommer i alla fall. Det ryktas om adliga anor i mammas släkt så det förvånar inte att det finns konstiga inblandningar där.

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 31-01-2016, 12:26
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Huggorm @ 31-01-2016, 11:06) *
          Jag blev mycket förvånad över min yDNA, jag har E1b1b1a4 som normalt hittas längs Afrikas medelhavskust. Farfar var hantverkare från västergötlands skogar, det finns inget i den delen av släkten som tyder på några afrikanska anor. Nu skall jag börja släktforska för att försöka förstå vad som hänt men ingen vet när vår anfader flyttade till Sverige, det kanske var väldigt länge sedan.

mtDNA är H5a1, också ovanlig i norden men den förekommer i alla fall. Det ryktas om adliga anor i mammas släkt så det förvånar inte att det finns konstiga inblandningar där.

Det var intressant! Dna-tester visar vårt ursprung hela vägen tillbaka men syns inte när man släktforskar. Vem testade du med?

Kolla detta! E är inte vanlig här i Sverige
          http://dna.scangen.se/index.php?show=stats&lang=sv

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 31-01-2016, 12:32

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-01-2016, 12:40
          Länk hit: #30

Moderator

Precis, E är ovanlig i Sverige och de flesta som finns har sannolikt invandrat nyligen. Jag är nästan frestad att testa mig hos något annat labb för att se så det inte gjorts något misstag. Jag gjorde det hos 23andme nu, och har även laddat upp rådatan till GEDmatch. 1400 långväga släktingar hade jag där, varav de närmsta 4-5 generationer bort.

Citera
          Rhonda - 51Aussie
          Inlägg 31-01-2016, 13:14
          Länk hit: #31

Gäster

[quote name='Huggorm' frestad att testa mig hos något annat labb [/quote]

Ok.
          Genographic är bra för att det gynnar vetenskapen och för att man kan flytta över resultatet till familytreedna.
          Det gjorde jag o hamnade i en group (u5a1a2a1). se bilden. (min tidigaste anmoder som jag känner till - Amelia Clark)

Redigerat av Rhonda - 51Aussie: 31-01-2016, 13:40
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-10-2026, 04:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon