Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > IS-terrorn
          Jubbe063
          Inlägg 25-11-2015, 12:17
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 00:01) *
          Därför att muslimer har kommer till ett kristet västland och vill leva här, är det då för mycket begärt att vi vill veta vilka grupperingar som tar avstånd respektive stödjer terrordåd mot icke-muslimer som oss?

Ja, det är det. Det är upp till rättsväsendet att identifiera hoten. Det finns ju ingen rim och reson i att du och jag ska springa omkring och fråga muslimer eller de vi tror är muslimer om deras åsikt i frågan. Jämför det med situation där alla män i Sverige skulle avkrävas svar om våldtäkt med motiveringen att vissa män våldtar.

Så ja, det är extremt mycket begärt att vi ska avkräva muslimer detta. Det är rättsväsendets uppgift och inte någon amatör som du eller jag . Låt Svensk lag, EU rätten och internationella överenskommelser styra detta. Finns ingen orsak till att folk i allmänhet ska leka detektiver baserat på deras ideologiska övertygelse.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 25-11-2015, 12:43
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 12:17) *
          Ja, det är det. Det är upp till rättsväsendet att identifiera hoten. Det finns ju ingen rim och reson i att du och jag ska springa omkring och fråga muslimer eller de vi tror är muslimer om deras åsikt i frågan. Jämför det med situation där alla män i Sverige skulle avkrävas svar om våldtäkt med motiveringen att vissa män våldtar.

Så ja, det är extremt mycket begärt att vi ska avkräva muslimer detta. Det är rättsväsendets uppgift och inte någon amatör som du eller jag . Låt Svensk lag, EU rätten och internationella överenskommelser styra detta. Finns ingen orsak till att folk i allmänhet ska leka detektiver baserat på deras ideologiska övertygelse.

Jag har aldrig krävt någon muslim på dennes avståndstagande. Dock vill jag gärna veta om mina arabiska grannar snickrar ihop bomber på dagarna, vill inte du veta om dina grannar gör samma sak?

Sedan har jag gott om källarmoskéer i min omedelbara närhet och att en majoritet av dem vill ha sharialagar är inget nytt, detta oroar mig. Vi har redan haft en muslimsk självmordsbombare i Sverige, vi vill inte ha fler.

De flesta europeiska muslimer vill ha sharia

http://www.d-intl.com/2013/12/17/de-flesta...vill-ha-sharia/

Redigerat av segelbåt: 25-11-2015, 12:44

Citera
          Gita
          Inlägg 25-11-2015, 16:47
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 12:17) *

Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd.
          Gita
          P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-11-2015, 16:49
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:47) *
          Menar du på allvar att vi inte bör/kan kräva att svenska män, ja alla män, även muslimska män, skall ta avstånd från våldtäkt? Självklart skall vi kräva det och lika självklart skall/måste vi kräva att alla, ja även muslimer, skall ta starkt avstånd från IS. Tar man inte avstånd så ger man som minst sitt tysta stöd.
          Gita
          P.s Därmed inte sagt att enskilda personer skall ge sig ut på terroristjakt, det bör så klart överlåtas till proffs. D.s

Hur ska det gå till?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 25-11-2015, 16:55
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-11-2015, 16:49) *
          Hur ska det gå till?

Hur det skall gå till? Tja, jag gissar att du tar avstånd från t.ex Hitler och nazismen, hur gör du det?????
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-11-2015, 17:32
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 25-11-2015, 16:55) *
          Hur det skall gå till? Tja, jag gissar att du tar avstånd från t.ex Hitler och nazismen, hur gör du det?????
          Gita

Det handlar väl inte om mig utan hur proffsen du nämnde ska gå till väga. Och vad ska hända med dem som inte tar avstånd? Hur vet man att folk inte bluffar?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 25-11-2015, 19:27
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 12:43) *
          Jag har aldrig krävt någon muslim på dennes avståndstagande. Dock vill jag gärna veta om mina arabiska grannar snickrar ihop bomber på dagarna, vill inte du veta om dina grannar gör samma sak?

Sedan har jag gott om källarmoskéer i min omedelbara närhet och att en majoritet av dem vill ha sharialagar är inget nytt, detta oroar mig. Vi har redan haft en muslimsk självmordsbombare i Sverige, vi vill inte ha fler.

De flesta europeiska muslimer vill ha sharia

http://www.d-intl.com/2013/12/17/de-flesta...vill-ha-sharia/

Och varför ska du ha rätt att veta vad dina grannar gör? Det är väl upp till rättsväsendet att bevaka detta. Trots allt är det polisen, Säpo etc som har denna uppgift, inte några grannar med kontrollbehov.

Men eftersom du vill veta vad dina muslimska grannar gör hemma antar jag att du även vill veta vad dina svenska grannar gör? För de kan ju bränna sprit, de tjuvar, de kör för fort, de planerar våldtäkt, några mördar eller planerar mord, några förbereder sig för aktioner att befria minkar etc etc. Olagligheterna är många och varierar från mord till stöld.

Väldigt fint och öppet samhälle vi får då när varenda steg man gör blir offentligt för att mätta grannarnas perversa behov av att veta exakt vad jag gör och tänker .

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 25-11-2015, 19:33
          Länk hit: #68

Medlem

Gita

Är åsiktsfrihet en bekant term för dig? Mig veterligen har var och en rätt att tänka och tycka vad man vill. Men övergår detta i aktivt stöd, eller aktiv handling är det en helt annan sak som regleras i lag.

Så nej, jag tycker inte vi kan kräva att någon ska ta avstånd offentligt eller privat från någonting alls oavsett kön, nationalitet, religion, etnicitet etc. Helt upp till varje individ att själv besluta om de vill ge uttryck för något avståndstagande. Inget man kan kräva.

Citera
          Tapio
          Inlägg 25-11-2015, 19:45
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

Gita

Halaj!

Jag är en vit, medelålders man. Ännu har ingen, vare sig enskild kvinna, förening eller myndighet kommit till mig och krävt att jag skall ta avstånd från våldtäkter.

//T

Citera
          segelbåt
          Inlägg 25-11-2015, 19:45
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 25-11-2015, 19:27) *
          Och varför ska du ha rätt att veta vad dina grannar gör? Det är väl upp till rättsväsendet att bevaka detta. Trots allt är det polisen, Säpo etc som har denna uppgift, inte några grannar med kontrollbehov.

Men eftersom du vill veta vad dina muslimska grannar gör hemma antar jag att du även vill veta vad dina svenska grannar gör? För de kan ju bränna sprit, de tjuvar, de kör för fort, de planerar våldtäkt, några mördar eller planerar mord, några förbereder sig för aktioner att befria minkar etc etc. Olagligheterna är många och varierar från mord till stöld.

Väldigt fint och öppet samhälle vi får då när varenda steg man gör blir offentligt för att mätta grannarnas perversa behov av att veta exakt vad jag gör och tänker .

Jepp, jag vill veta om mina grannar, eller någon annan, planerar något som är en potential fara för mig och min familj. Konstigt va? Annars skiter jag högaktningsfullt i vad du gör...

Varför blandar du in svenska hembrännande grannar i detta, det var väl muslim vs kristna du diskuterade?

Men det är intressant att du som hbtq är så försvarande över islam. Många homosar röstar på SD just för deras antiislamistiska hållning. Du vet att avvikande sexualiteter är haram?

"The Islamic views on homosexuality are formed from the writings of the Qur'an and Prophet Muhammad's Sunnah. It is not only a sin, but a crime under Islamic law."

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 25-11-2015, 22:34
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (segelbåt @ 25-11-2015, 19:45) *
          Jepp, jag vill veta om mina grannar, eller någon annan, planerar något som är en potential fara för mig och min familj. Konstigt va? Annars skiter jag högaktningsfullt i vad du gör...

Varför blandar du in svenska hembrännande grannar i detta, det var väl muslim vs kristna du diskuterade?

Men det är intressant att du som hbtq är så försvarande över islam. Många homosar röstar på SD just för deras antiislamistiska hållning. Du vet att avvikande sexualiteter är haram?

"The Islamic views on homosexuality are formed from the writings of the Qur'an and Prophet Muhammad's Sunnah. It is not only a sin, but a crime under Islamic law."

Hembrännare eller inte. Var bara exempel på företeelsen att folk planerar allt mellan himmel och jord, allt från harmlösa ting till mord.

Och ja det är konstigt att du är så brydd över muslimers tankar och idéer. För trots allt är det stor skillnad på att tycka en sak och att sätta det i verket. OCH EFTERSOM DET INTE ÄR OLAGLIGT att tycka och tänka så ska andra högaktningsfullt skita i vad som försegår i mitt privatliv, och därmed får andra tycka, tänka och göra vad sjutton det helst vill. Det är inte min sak helt enkelt.

Sen räcker det gott att rättsvårdande instanser känner till var hoten finns, att de spanar efter misstänkta , de förebygger och ingriper där så behövs. Inget jag som privatperson har befogenheter att lägga min näsa i blöt.

Och vadå försvarar Islam? Jag försvarar svensk grundlag inget annat. Samt är av åsikten att ingen ska dömas på förhand, och har inget brott begåtts så är det inget du , jag eller någon annan behöver bry oss om.

Och vad spelar det för roll om HBTQ är Haram? Det är helt upp till var och en att tycka och tänka vad de vill. Inget olagligt i det. Och övergår detta tänkande och tyckande i nåt olagligt så är det polisens jobb att sköta det.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-11-2015, 02:42
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Du är klok Jubbe! Dags att försöka sluta att tänka i kategorier och istället fokusera på att se individen. Det gör vi bäst med öppet sinne aktivt möta människor av skilda slag. Vi kommer då märka att den individuella skillnaden är långt större än skillnaden mellan konstruerade grupper. Inget är så spännande och lärorikt som att finna sig själv i en annan människa som till synes är väldigt olik. Möte med människor med olika utgångspunkter och visioner är personligen utvecklande och skapar också ett kitt, en sammanhållning som sprider sig i samhället. Ett vi - inte vi och dom!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 26-11-2015, 21:53
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 26-11-2015, 02:42) *
          Du är klok Jubbe! Dags att försöka sluta att tänka i kategorier och istället fokusera på att se individen. Det gör vi bäst med öppet sinne aktivt möta människor av skilda slag. Vi kommer då märka att den individuella skillnaden är långt större än skillnaden mellan konstruerade grupper. Inget är så spännande och lärorikt som att finna sig själv i en annan människa som till synes är väldigt olik. Möte med människor med olika utgångspunkter och visioner är personligen utvecklande och skapar också ett kitt, en sammanhållning som sprider sig i samhället. Ett vi - inte vi och dom!

Naivt, på gränsen till dumhet!
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-11-2015, 22:20
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 26-11-2015, 21:53) *
          Gita

Vad är alternativet? Polarisering och konfrontation? Vad för gott kommer ur det?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-11-2015, 23:36
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Vad jag är glad att det finns människor som Jubbe063 och Aqvakul!! tummenupp.gif

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 27-11-2015, 00:02
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Gita @ 26-11-2015, 21:53) *
          Gita

Ja visst är det naivt att se individen. Helt klart smartare att se på mänskligheten som religiösa och etniska grupper som är homogena. Blir så mycket enklare än att se varje människa för sig.

OBS. Inlägget innehåller visst mått av ironi.

Citera
          Gita
          Inlägg 27-11-2015, 19:40
          Länk hit: #77

Medlem

Konstnären Lars Vilks fånge i sitt eget land
          Skräcken för islamistiska terrordåd drar över Sverige. Regeringen förbereder folket: det kan hända här. För den 69-årige konstnären Lars Vilks från Höganäs har det redan hänt.
          http://fokus.dn.se/lars-vilks/
          Gita

Citera
          Carl
          Inlägg 28-11-2015, 07:59
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Här en undersökning gjord av den engelska tidningen the Sun om vad engelska Muslimer tycker!
          http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/...is-in-poll.html

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 28-11-2015, 10:37
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Gita @ 27-11-2015, 19:40) *
          Konstnären Lars Vilks fånge i sitt eget land
          Skräcken för islamistiska terrordåd drar över Sverige. Regeringen förbereder folket: det kan hända här. För den 69-årige konstnären Lars Vilks från Höganäs har det redan hänt.
          http://fokus.dn.se/lars-vilks/
          Gita

Gita tycker du synd om Vilks? Han ställer ju till det för sig själv hela tiden.

Såg ingen skavlan igår och den fransman som var fånge hos IS, jag tror det var 10 månader.

Var väldigt intressant. Han sa också att det hela inte har att gör med islam. Alla han träffade där i fångenskap var inga muslimer när dom gick med i IS.

Citera
          segelbåt
          Inlägg 28-11-2015, 10:49
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-11-2015, 10:37) *
          Gita tycker du synd om Vilks? Han ställer ju till det för sig själv hela tiden.

Såg ingen skavlan igår och den fransman som var fånge hos IS, jag tror det var 10 månader.

Var väldigt intressant. Han sa också att det hela inte har att gör med islam. Alla han träffade där i fångenskap var inga muslimer när dom gick med i IS.

Trams. IS är en sunnimuslimsk terrororganisation vars mål är att upprätta ett kalifat. IS gör också anspråk på att ensamt företräda den internationella jihadismen, det vill säga idén om att sprida islam med våld, vilket har skapat fiendskap till andra jihadistgrupper. Al-Qaida har helt brutit kontakten med IS pga detta.

Det är också tillåtet enligt IS Koran-tolkning att hålla tillfångatagna icke-muslimska kvinnor som älskarinnor - sexslaveri med andra ord.

Om du missat det så tvingar IS sina fångar att konvertera eller dö.
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19260836.ab

Redigerat av segelbåt: 28-11-2015, 10:53

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 07:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon