CITAT (Mjärden @ 28-11-2015, 20:31)

Det handlar inte om att kräva att någon skall ta avstånd från terrordåd utan om de gör det får de större legitimitet att leva här hos oss.
Det resonemang som Jubbe03 för fram är typiskt svenskt, en blåögd inställning till omvärlden. Jag hoppas verkligen inte att det smäller till med ett terrordåd i Sverige, men det skulle i såna fall öppna ögonen på en hel del svenskar.
Blåögd inställning? Nej du. Dessa organisationer ska bekämpas hårt. IS är en sent liknande terror organisation som hävdar Islam som grund. Men där slutar vår gemensamma syn. Islam är inte någon terrorkrgsnisationer, det är en religion som befinner sig på en moderniteten med kristendomens inkvisitionen.
Där ni verkar se att varenda muslim är potentiell terrorist och IS-aktevist, ser jag att även muslimer är individer som du och jag och inte någon kollektiv homogen grupp.
Så det är nog du som är blåögd som inte klarar av att se världen i dess komplexitet, utan väljer att I dela folk utifrån kollektivistiska mallar.
Terrorister ska bekämpas genom att identifiera och hantera dem. Terrorister bekämpar man inte genom att i blindo betrakta alla muslimer som potentiella extremister.
CITAT (Carl @ 28-11-2015, 16:28)

Jubbbe läs min länk!
Nånstans i mellan 5-20% sympatiserar med IS! Det är ingen handfull! Det är miljontals!
Ja, men vad har de där siffrorna med det jag sa? Låt säga att vi bombar ihjäl sympatisörer. Ledarna rekryterar nya och lär då få fler anhängare.
Faktum kvarstår oavsett antalet sympatisörer. Dvs en handfull psykopater som dikterar och förvrider religionen för att passa deras perversa dröm.
Men bekämpar man roten till problemen som gör att unga tjejer och killar attraheras av terror samtidigt som vi tar bort de extrema Ledarna och Uttolkare av denna förvridna form av Islam, ja då finns inga ledare som drar till sig vilsna själar.