Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ANDLIGA (SPIRITUELLA) UPPLEVELSER, Har du haft några?
          Jubbe063
          Inlägg 08-12-2015, 19:02
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (addo @ 08-12-2015, 18:03) *
          Får får man, inte så mycket att göra åt saken, jag tycker inte man ska förbjuda folk från att tro på saker. Men man måste ju få säga emot och ifrågasätta annars skulle ju bara en åsikt komma fram och det är ju aldrig bra oavsätt vad man pratar om.

Säger inte emot dig där. Bara man själv är lycklig och inte skadar andra

Citera
          Mjärden
          Inlägg 08-12-2015, 20:10
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

CITAT (addo @ 08-12-2015, 17:54) *
          Nu jobbar jag som konstruktör och branschen brukar man skoja om att anledningen till att det sägs att man byggde bättre förr var att enbart husen man lyckades med står kvar och den absoluta majoriteten har rasat eller rivits för dom hade så stora problem med fukt, värmeisolering, ventilation osv.

Förr fanns det ingen som helst standard för byggande, folk byggde precis hur som helst. Det är klar att det står kvar massa mysiga gammla byggnader som blev rätt, men majoriteten blev inte det men dom är borta för länge sen.
          Självklart kände bina av något med platsen men vad är det som säger att anledningen måste sakna vetenskaplig grund. Det kanske var mer djur på den delen av tomten så bina kände större behov av att va på sin vakt. Kupan kanske stod mer exponerad så dom blev osäkra, det finns massa naturliga förklaringar som är möjliga så varför välja någon av dom oförklarliga anledningarna?

Jag avser inte konstuktionen av själva husen utan deras placering i förhållande till cyrrylinjer eller annat i marken som kan påverka människan. Det kan röra sig om att vissa platser är helt olämpliga att bygga på, att huset måste ha en annan riktning som kanske går emot likformigheten, att tester görs för att se om det finns bottenplattor som avskärmar påverkan från marken, att man bygger i två plan med sovrummet på andra vångingen osv.
          Det kommer alltid en massa invändningar mot att grundligt testa currylinjers påverkan pga det stör och försvårar planering o byggande.

Vad gäller bina är jag övertygad om att om ett hus byggt på samma plats och med ett sovrum på platsen bina reagerade på, så skulle den som hade bott där mått dåligt.

Redigerat av Mjärden: 08-12-2015, 20:12

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-12-2015, 20:23
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Jobvisst, Elisabeth, dom rejäla husen höll, men hur många har inte ramlat innan dess? Det är som addo skriver, bara dom bra byggda som står kvar. Att vi sedan fått en annan byggteknik, som ibland visar sig felaktig, är en annan sak. Bra hus faller sällan, men att säga att alla gamla hus var bra är en överdrift.
          Då kan man också säga "den gamla goda tiden" - hur bra var den?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2015, 22:31
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det verkar lite som om man blandar ihop saker här. Det påstås att man byggde efter currylinjer tidigare, bevis på det tack. Namnet var inte uppfunnet och kanske inte linjerna heller. Att hänvisa till gammal kunskap utan att kunna visa att den kunskapen fanns är bara svammel och önsketänkande. Att i dagens läge hävda att man byggt efter linjerna eftersom husen ligger så kan bero på att man drar upp linjerna så de passar till huset, medvetet eller omedvetet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          addo
          Inlägg 09-12-2015, 11:04
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-12-2015, 18:34) *
          Nu måste jag säga emot addo. Det finns och fanns många gamla hus som var helt OK.

Att isoleringen inte var som idag är ensak men fukt i gamla hus var sällam. Jag växte upp i ett hus som var omkring 350 år gammal och det var helt OK
          Sen gifte jag mig och flyttade in i en gård där huset också var över 300 År gammal. Sen när vi byggde nytt och rev det gamla, ha<de vi problem med rivingen så stabilt var huset. Och sådana hus fanns många.

Var det inte precis det jag sa? Det finns kvar massa bra hus.

Citera
          addo
          Inlägg 09-12-2015, 11:12
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

CITAT (Mjärden @ 08-12-2015, 20:10) *
          Jag avser inte konstuktionen av själva husen utan deras placering i förhållande till cyrrylinjer eller annat i marken som kan påverka människan. Det kan röra sig om att vissa platser är helt olämpliga att bygga på, att huset måste ha en annan riktning som kanske går emot likformigheten, att tester görs för att se om det finns bottenplattor som avskärmar påverkan från marken, att man bygger i två plan med sovrummet på andra vångingen osv.
          Det kommer alltid en massa invändningar mot att grundligt testa currylinjers påverkan pga det stör och försvårar planering o byggande.

Vad gäller bina är jag övertygad om att om ett hus byggt på samma plats och med ett sovrum på platsen bina reagerade på, så skulle den som hade bott där mått dåligt.

Det är ju samma sak där, husen byggdes hur som helst utan någon som helst standardisering eller regelverk. Att det skulle råda någon praxis gällande placering av husen stämmer ju lika lite det.

Citera
          Mjärden
          Inlägg 10-12-2015, 12:39
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Det handlar inte om hus som stått kvar eller överhuvudtaget en modern tid som de sista hundra åren utan mycket längre tillbaka i tiden, då man levde nära naturen. Givetvis hade man ingen aning om vad cyrrylinjer var för något utan bara den kunskap som förmedlats generation till generation hur var man skulle placera sin bosättning. Givetvis spelade tillgång till föda o vatten störst roll, men när man sen gjorde sin bosättning tog man hänsyn till naturens lagar. Det är det jag menar att man borde studera och ta vara på den kunskap från långt tillbaka i tiden och då kanske inte planera för byggande på vissa platser. Om man därutöver studerar currylinjerna ev inverka på människors hälsa kan aldrig vara fel, allt som gynnar människans hälsa och välmående tycker jag är bra. Givetvis måste allt studeras utifrån vetenskaplig grund, men bara vifta bort det som nys, tycker jag är oförnuftigt.

Redigerat av Mjärden: 10-12-2015, 12:39

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2015, 13:50
          Länk hit: #48

Medlem

Du får gärna precisera vilka naturlagar man tog hänsyn till och gärna komma med bevis för att man gjorde så. Beträffande currylinjerna och dess vetenskapliga grund så existerar inte något sådant. Inga som helst mätningar har visat på detta.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2015, 14:19
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Finns dom som tjänar pengar på att åka hem till folk o ch tala om hur dom ska ställa sängarna. Samma folk säljer mirakelpiller som ska bota allsköns sjukdomar. Ibland rekommenderar dom man ska dricka vatten som stått i en stängd glasburk i kylen ett antal dagar för att hålla sig frisk. Slagruta ja vatten finns nästan överallt bara man gräver tillräckligt djupt. Å andra sidan reagerar ju granklykor på väder. Åskflaskor finns också så finns kanske någon fysikalisk förklaring till slagrutan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-12-2015, 14:27
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2015, 13:50) *
          Du får gärna precisera vilka naturlagar man tog hänsyn till och gärna komma med bevis för att man gjorde så. Beträffande currylinjerna och dess vetenskapliga grund så existerar inte något sådant. Inga som helst mätningar har visat på detta.

Gossen hur skall man ta fram bevis på hur dom gjorde för länge sedan och varför och bevisa vad det hjälpte?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2015, 14:33
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-12-2015, 14:27) *
          Gossen hur skall man ta fram bevis på hur dom gjorde för länge sedan och varför och bevisa vad det hjälpte?

Tja, Mjärden påstår ju att man gjorde så och jag vill gärna veta varifrån han har fått uppgifterna. Eller om det är fantasier.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-12-2015, 14:35
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 10-12-2015, 14:19) *
          Finns dom som tjänar pengar på att åka hem till folk o ch tala om hur dom ska ställa sängarna. Samma folk säljer mirakelpiller som ska bota allsköns sjukdomar. Ibland rekommenderar dom man ska dricka vatten som stått i en stängd glasburk i kylen ett antal dagar för att hålla sig frisk. Slagruta ja vatten finns nästan överallt bara man gräver tillräckligt djupt. Å andra sidan reagerar ju granklykor på väder. Åskflaskor finns också så finns kanske någon fysikalisk förklaring till slagrutan.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 10-12-2015, 15:29
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hus byggdes av bättre material förr i tiden och dessutom var dom inte så täta utan det blev naturlig ventilation. Sånt gör att hus håller.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-12-2015, 15:40
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 148
          Medlem nr: 82 744

Mjärden, människors upplevelser om övernaturliga och oförklarliga ting har alltid varit ett intressant område för forskning. Tänk dig om någon faktiskt lyckas bevisa att sådant existerar, vilken sensation skulle inte det vara men tyvärr har det ännu inte hänt.

Här en kort genomgång av de vanligaste påståendena;

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/expe...lojat-bluffarna

Det sker ofta en sammanblandning av astrologi och astronomi. Astronomi är rymdlära och en av våra äldsta vetenskaper medan astrologi är en pseudovetenskap.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 10-12-2015, 15:45
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Mjärden @ 10-12-2015, 12:39) *
          Det handlar inte om hus som stått kvar eller överhuvudtaget en modern tid som de sista hundra åren utan mycket längre tillbaka i tiden, då man levde nära naturen. Givetvis hade man ingen aning om vad cyrrylinjer var för något utan bara den kunskap som förmedlats generation till generation hur var man skulle placera sin bosättning. Givetvis spelade tillgång till föda o vatten störst roll, men när man sen gjorde sin bosättning tog man hänsyn till naturens lagar. Det är det jag menar att man borde studera och ta vara på den kunskap från långt tillbaka i tiden och då kanske inte planera för byggande på vissa platser. Om man därutöver studerar currylinjerna ev inverka på människors hälsa kan aldrig vara fel, allt som gynnar människans hälsa och välmående tycker jag är bra. Givetvis måste allt studeras utifrån vetenskaplig grund, men bara vifta bort det som nys, tycker jag är oförnuftigt.

1) Kan säkert finnas saker som vi inte kan mäta eller förklara, och därvidlag stannar nog detta vid lösa indicier och tro.

2) Naturens lagar kan nog inte appliceras på att bygga hus, och ser man till naturlagarna så byggs alla hus efter dessa, annars skulle de inte kunna stå upp.

3) Vetenskapliga studier finns gjorda på curry linjer etc, utan signifikanta hållbara bevis. Vilket leder fram till det jag skrev under punkt ett.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-12-2015, 16:51
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (addo @ 09-12-2015, 11:04) *
          Var det inte precis det jag sa? Det finns kvar massa bra hus.

Nej det var inte det du sa utan tvärtemot, det var det du sa:

Nu jobbar jag som konstruktör och branschen brukar man skoja om att anledningen till att det sägs att man byggde bättre förr var att enbart husen man lyckades med står kvar och den absoluta majoriteten har rasat eller rivits för dom hade så stora problem med fukt, värmeisolering, ventilation osv.

Förr fanns det ingen som helst standard för byggande, folk byggde precis hur som helst. Det är klar att det står kvar massa mysiga gammla byggnader som blev rätt, men majoriteten blev inte det men dom är borta för länge sen.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-12-2015, 18:43
          Länk hit: #57

Medlem

Som jag tolkade addo, så skrev han att några bra hus står kvar, men alla dom andra som byggts, och fallit, inte står kvar. Det är en stor majotitet som inte står kva...dom har kapsejsat.r

Citera
          malarmaster
          Inlägg 10-12-2015, 20:20
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

vilka härliga inlägg,precis som om currylinjer har något med hållbarhet på hus att göra.
          okunskapen firar stora triumfer i era kommentarer.

att gamla hus ruttnat ner o försvunnit beror på dåligt byggsätt o dåligt underhåll. har inget med att göra hur man placerade hus o vart man placerade väggar o hörnor i husen.
          timmerhus byggdes förr ofta direkt på marken,i bästa fall la man en sten i hörnorna så stocken lyftes upp några centimeter från markfukten,äldre enklare hus hade jordgolv,de blev inte så gamla.Mullbänkar var dessutom vanligt,dvs man la golvstockarna direkt i jorden för att hindra golvdrag,vid hög fuktighet ruttnade givetvis stockarna och när skadorna blev för stora byggdes ett nytt hus,oftast kompletterat med oskadat timmer från det gamla.
          livslängden på ett hus förr på landet räknades i en mansålder,dvs den tillträdande bonden byggde ett nytt hus när han tillträdde,det gamla blev undantagsstuga åt företrädaren. oftast dog stugan o företrädaren ungefär samtidigt.fattigfolk fick bo i jordkulor (backstugor) eller i uttjänta hus i stadigt förfall.har själv gott om bilder på hur folk bodde runt 1840 och framåt ,oftast sämre än i dagens tält på revingehed.
          de timmerhus som överlevt till våra dagar är oftast byggda på en stengrund och med luftning under golvet.
          då klarar sig timret betydligt längre.mitt eget hus är byggt precis så men det har inget med currylinjer att göra. det handlar istället om en byggnadsteknisk utveckling som pågått i några hundra år.
          dagens hus har fortfarande stora brister men det hänger oftast ihop med att man kombinerar material som motverkar varandra,t.ex trä och mineralull som inte trivs ihop.

men fortsätt ni att berätta om era andliga upplevelser,currylinjer och byggnadssätt har näppeligen med ämnet att göra. Ulf

Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-12-2015, 20:50
          Länk hit: #59

Medlem

Och så kommer Gluff-Gluff in och förklarar att vi utan kunskap bör hålla tyst. Att trä ruttnar vid jordkontakt, om jorden är fuktig...det hade vi inte en aaaning om!
          Varifrån har du fått erfarenheter om att trä och t.ex. stenull inte trivs med varandra? Har reglarna berättat för dig att det kliar? Jösses vilket påstående! Bevisa!!!
          Dina bilder från 1840-talet skulle jag vilja se. Daguerrotypier från den tiden är ytterst ovanliga, och är mest bilder av framstående människor. Kan du datera dem? (Nu när vi är inne på okunskap och antaganden...?)

Citera
          malarmaster
          Inlägg 10-12-2015, 21:52
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

den tokrolige har givetvis stora kunskaper men knappast om byggnadsteknik?

att mineralull suger fukt är en allmän kännedom,att denna fukt i sin tur angriper träreglar o annat organiskt material är också ett välkänt faktum i byggbranschen. att denna fukt också ger upphov till mögel o annat otrevligt är också det ett välkänt faktum o ett stort problem i dagens hus.
          just därför krävs att man använder plast i väggar m.m för att förhindra fuktvandring,något som inte behövs i hus som byggs med material som andas.
          jag håller på med byggnadsvård och byggunderhåll o ser alltså detta dagligen.
          men detta har ju inget med trådens ämne att göra,ni vill bara slå sönder tråden med det vanliga skitsnacket och blandar in helt orelevanta saker.Currylinjer har inget med byggnadsteknik att göra,det har inte heller något med byggnaders hållbarhet att göra utan handlar om kraftfält o energier och hur de påverkar oss undermedvetet.
          har man ingen erfarenhet eller intresse av det andliga,ja då är du okunnig i ämnet jämfört med mig och ett antal tusen andra svenskar. jag vill nog hävda att majoriteten av folket faktiskt är intresserade av ämnet. de flesta tror nämligen på en annan existens efter detta liv.Hur det gestaltar sig beror ju givetvis på individen,en del ägnar sig åt olika religioner och deras versioner,andra har ett mer allmänintresse.
          I dagens samhälle är det dock lätt att skaffa sig kunskap om ett genuint intresse finns. det är inte längre skamligt att vara medial,det är inte tabubelagt eller något som behöver gömmas. folk är faktiskt intresserade. Att du,bengalow och andra i tråden är skeptiska eller rent fientligt inställda är en sak,men varför är ni i denna tråd om ni inte har några erfarenheter att delge?
          Ulf

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 20:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon