Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > ANDLIGA (SPIRITUELLA) UPPLEVELSER, Har du haft några?
          sparvuggla
          Inlägg 13-12-2015, 07:18
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 403
          Medlem nr: 23 407

CITAT (storm @ 13-12-2015, 01:53) *
          Bevis är det enda jag jag vill ha ….någon som kan ge mig det …………….Bevis och inget jävla trams

Dom allra flesta är överens om att det finns annat liv i universum än vi. Vi är inte ensamma.
          Men det finns inga bevis.

Tänk på det.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-12-2015, 07:43
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 07:18) *
          Dom allra flesta är överens om att det finns annat liv i universum än vi. Vi är inte ensamma.
          Men det finns inga bevis.

Tänk på det.

Har väl knappast med "andevärlden" att göra.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2015, 08:20
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Sälln har jag läst så mycket stollerier i en Odla-tråd, riktigt roligt att läsa men samtidigt lite skrämmande hur okunskapen fått slå rot hos en del. Tills dess bevis presenteras så är min och andra kloka människors uppfattning att allt snack om själar, själavandring, andar mm är bara fantasier. Ett öppet sinne krävs för att komma in i den världen, är det en omskrivning av naiv och lättlurad?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-12-2015, 09:22
          Länk hit: #84

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 07:43) *
          Har väl knappast med "andevärlden" att göra.

Du förstod inte poängen. Det är en relevant jämförelse.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-12-2015, 09:37
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 09:22) *
          Du förstod inte poängen. Det är en relevant jämförelse.

Vad är poängen? Sen när blev du talesperson för en majoritet av jordens befolkning?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2015, 10:08
          Länk hit: #86

Medlem

Statistiskt sett borde det finnas liv på andra planeter i universum men pga avstånden kommer vi aldrig att få bevis i frågan. Det är dock inte frågan om andar och rotlösa själar.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-12-2015, 12:02
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 09:37) *
          Vad är poängen? Sen när blev du talesperson för en majoritet av jordens befolkning?

Du tycks fortfarande inte vara med. Och när påstod jag att jag är talesman för jordens befolkning?
          OK. Min jämförelse visar att man kan inte bevisa allt man vet är sant ändå.

Ett ex. till bara för din skull Stina. Ta klimatförändringar tex. Det finns inga "bevis" att jorden håller på att bli varmare. Skeptiker säger att det är naturliga förändringar som sker. Men varför tror du alla världens ledare är samlade i Paris?

Och ett bonusex: Tänk på rättsväsendet, hur ofta händer det att man vet vem den skyldige är med säkerhet, men då bevis saknas går gärningsmannen fri. Och andra bonusex: Tänk på alla uppfinningar i historien, dom flesta har kommit till av en slump och som total överraskning för uppfinnaren. Och allt annat osynligt, ljudvågor, mikrovågor mm. hur kan dom finnas, vi ser dom ju inte?! Då finns det inte.

Så trots att bevis saknas kan man ändå ha rätt. Öppna dina sinnen och tänk lite utanför boxen. Och observera att jag inte tagit ställning på något sätt i frågan om andarnas eller själavandringens existens. Min jämförelse var menad att allt kan inte bevisas. Än.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-12-2015, 12:46
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 12:02) *
          Du tycks fortfarande inte vara med. Och när påstod jag att jag är talesman för jordens befolkning?
          OK. Min jämförelse visar att man kan inte bevisa allt man vet är sant ändå.

Ett ex. till bara för din skull Stina. Ta klimatförändringar tex. Det finns inga "bevis" att jorden håller på att bli varmare. Skeptiker säger att det är naturliga förändringar som sker. Men varför tror du alla världens ledare är samlade i Paris?

Och ett bonusex: Tänk på rättsväsendet, hur ofta händer det att man vet vem den skyldige är med säkerhet, men då bevis saknas går gärningsmannen fri. Och andra bonusex: Tänk på alla uppfinningar i historien, dom flesta har kommit till av en slump och som total överraskning för uppfinnaren. Och allt annat osynligt, ljudvågor, mikrovågor mm. hur kan dom finnas, vi ser dom ju inte?! Då finns det inte.

Så trots att bevis saknas kan man ändå ha rätt. Öppna dina sinnen och tänk lite utanför boxen. Och observera att jag inte tagit ställning på något sätt i frågan om andarnas eller själavandringens existens. Min jämförelse var menad att allt kan inte bevisas. Än.

Du påstår ju att de flesta är överens blablabla.

Jag tycker fortfarande inte att det du skriver har någon som helst relevans till det tråden handlar om. Dessutom haltar dina påståenden betänkligt. Jag har inte sagt varken bu eller bä om vad jag personligen tror beträffande andevärlden, själavandring eller en annan dimension mm. Det behåller jag för mig själv.Tror dock inte att du är rätt person att göra dig till tolk för ämnet ifråga.

--------------------

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 13-12-2015, 14:25
          Länk hit: #89

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 13-12-2015, 12:46) *
          Du påstår ju att de flesta är överens blablabla.

.Tror dock inte att du är rätt person att göra dig till tolk för ämnet ifråga.

Det tror inte jag heller eller har påstått. Ville bara belysa bevisföringsfrågan för dig, då du är så snabb på att komma med negativa och nedsättande kommentarer på nästan alla inlägg utan att ha något på fötterna och vad det verkar utan att ha läst igenom vad folk skriver.
          Allt är inte svart eller vitt. Det finns alla nyanser.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 13-12-2015, 15:39
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 13-12-2015, 14:25) *
          Det tror inte jag heller eller har påstått. Ville bara belysa bevisföringsfrågan för dig, då du är så snabb på att komma med negativa och nedsättande kommentarer på nästan alla inlägg utan att ha något på fötterna och vad det verkar utan att ha läst igenom vad folk skriver.
          Allt är inte svart eller vitt. Det finns alla nyanser.

Nåja det är inte många inlägg i den här tråden jag kommenterat och bevis har jag överhuvudtaget inte efterfrågat. Vad har jag skrivit till dig som föranleder dig att börja diskutera mig som person i spydiga ordalag istället för att hålla dig till ämnet?

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 13-12-2015, 15:40
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (storm @ 13-12-2015, 01:53) *
          Bevis är det enda jag jag vill ha ….någon som kan ge mig det …………….Bevis och inget jävla trams

Bevis får du inte från mig i alla fall eftersom inga bevis finns. Och för att jag inte står bakom någon tes om själavandring etc trots att jag är troende. Står bakom allt som vetenskapen stödjer, och där kunskap och fakta saknas står jag öppen för att vinet dag upptäcker även detta vetenskapligt.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 13-12-2015, 15:46
          Länk hit: #92

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2015, 08:20) *
          Sälln har jag läst så mycket stollerier i en Odla-tråd, riktigt roligt att läsa men samtidigt lite skrämmande hur okunskapen fått slå rot hos en del. Tills dess bevis presenteras så är min och andra kloka människors uppfattning att allt snack om själar, själavandring, andar mm är bara fantasier. Ett öppet sinne krävs för att komma in i den världen, är det en omskrivning av naiv och lättlurad?

Den okunskapen finns även hos dig eftersom alla saknar kunskap på vetenskapligt bevisad nivå. Dvs du år precis Li, a okunnig som alla andra och du lider av samma okunskap som alla andra.

Det är bara det att du tror annorlunda. Vissa tror på själar, gudar, änglar, tomtar, troll. Andra tror på kosmiska lagar, naturen, filosofiska teorier.

Varenda människa utan undantag i hela världen fyller ut okunskapen med önskningar, fantasier, drömmar, tro, övertygelser, antaganden etc etc om framtiden och de okända.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2015, 21:48
          Länk hit: #93

Medlem

Snurrigt. Man behöver inte känna till alla vetenskapliga fakta ner till bevisnivå för att kunna använda dessa fakta.

--------------------

Citera
          silos
          Inlägg 29-12-2015, 10:17
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Under natten kände jag hur en "hund"hoppade i min säng!
          Genast tittade jag om det var Hilda men hon sov djupt under täcke!

Kanske var det lille Olle som kom på besök?!?

Citera
          Mjärden
          Inlägg 30-12-2015, 20:53
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Malarmästaren, jag har ett uppdrag till Dig:
          Spökerier
          I lokaltidningen stod idag att läsa att det spökar på ett flyktingboende i din hemkommun (Grännaforsa)
          Enl en boende tänds ljuset, spolas det på toaletten, dörrar låses upp och brandlarmet går i gång samt så har man sett skuggor i trädgården. Det är barnen som sett "spökena" inte de vuxna. Det har gått så långt att de vägrar att bo där och de flesta har gett sig av mot tätorten eller Malmö.
          Du har ju uppgivit Malamästaren att du har en synsk förmåga och därför borde du åka dit och kontrollera om det verkligen spökar där eller om det inträffade kan ha en naturlig förklaring tex kan du kolla om det finn automatiska tändare o släckare av ljuset.
          Skulle vara intressant att få en rapport från vad du kommer fram till vid ditt besök.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-12-2015, 10:04
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Mjärden @ 30-12-2015, 20:53) *
          Malarmästaren, jag har ett uppdrag till Dig:
          Spökerier
          I lokaltidningen stod idag att läsa att det spökar på ett flyktingboende i din hemkommun (Grännaforsa)
          Enl en boende tänds ljuset, spolas det på toaletten, dörrar låses upp och brandlarmet går i gång samt så har man sett skuggor i trädgården. Det är barnen som sett "spökena" inte de vuxna. Det har gått så långt att de vägrar att bo där och de flesta har gett sig av mot tätorten eller Malmö.
          Du har ju uppgivit Malamästaren att du har en synsk förmåga och därför borde du åka dit och kontrollera om det verkligen spökar där eller om det inträffade kan ha en naturlig förklaring tex kan du kolla om det finn automatiska tändare o släckare av ljuset.
          Skulle vara intressant att få en rapport från vad du kommer fram till vid ditt besök.

Där har tidigare varit besök av synska personer då det är ett välkänt "spökhus". något som ägaren inte brytt sig om tidigare då huset i stort stått tomt. fastigheten tillhörde förr Grännaforsa Helsobrunn och var pensionat på den tiden (slutet 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Jag har för mig att det också användes till flyktingboende 1945 då till evakuerade judar från koncentrationslägren).
          Jag tvivlar alltså inte på att där kan förekomma div. "aktiviteter" och det är ganska typiskt om det är barn som upplever det starkast då de är känsligare för energier än vuxna. mindre barn upplever och ser i många fall andar men de ser det som naturligt,dvs de kan inte skilja på andar och levande människor.
          det finns ju massor av fall där barn har "låtsas" kompisar ,dvs något de upplever som verkligt men en vuxen tar det för fantasier.
          I fallet grännaforsa (jag har kört förbi huset många gånger) har jag känt energier då jag kört förbi men aldrig närmre undersökt det då det inte funnits anledning.Jag är ingen "spökrensare".
          det som rapporterats i tidningen är att ljuset släcks o tänds av sig självt (kan förklaras med någon automatik),att toaletter spolas av sig själva (mer svårförklarligt) ,att låsta dörrar öppnas av sig själva,(kan också vara svårförklarligt om det inte finns något fel på lås och trycke).
          att man sett gestalter i trädgården har det rapporterats om förr men där kan ju också finnas flera förklaringar,kanske någon SD aktivist i lakan?
          det kan ju också vara en fabel av flyktingarna för att slippa detta ensliga boende och hellre bosätta sig hos släktingar någonannanstans.
          Jag har inget behov av att bekräfta om där finns andar som skräms just i grännaforsa eller inte.för mig är det självklart att det förekommer aktiviteter nästan överallt,det är bara det att de flesta slår bort det med olika förklaringar.
          Jag möter ju andar då och då när jag är ute hos kunder,något som jag oftast negligerar då jag egentligen inte vill ha någon närmre kontakt. är det ingen boende som har ont av det varför skulle jag då lägga mig i?
          Alla har ju dessutom en skyddsande med sig hela tiden och av o till en guide,så en o annan extraande som inte gör något väsen av sig spelar ju ingen roll.
          sedan är det en annan sak att en del andar kan konsten att manifestera sig,dvs man ser dem i fysisk form,det har ju hänt mig en par gånger men de flesta visar sig bara som energi dvs man känner av dem,deras sinnesstämning m.m men som sagt vill man inte ha kontakt är det bara att negligera. jag har aldrig haft någon kontakt med en ande som haft "onda" avsikter mot mig eller någon annan. Sedan skall man skilja på ande och ande. En ande är ju du i energiform,normalt finns du då på ett annat plan.Ett spöke är ju en vilsekommen ande som befinner sig på fel plats av olika orsaker,det är oftast de som ger sig till känna med "spökerier". anledningar kan vara många,oftast är det så att anden ifråga inte insett att den är "död" och dröjer sig kvar i en välbekant omgivning eller att den är så bunden vid sitt gamla liv att den är rädd för att lämna "mellan"planet där den befinner sig.Det är där många mediium hjälper till att föra över anden till rätt plan,dvs man rensar en plats från andar som inte skall vara där.
          Ulf

Citera
          Mjärden
          Inlägg 31-12-2015, 19:28
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 2 410
          Medlem nr: 79 127

Nu verkar det som de flesta har återvänt, då Migrationsverket inte har något annat boende att erbjuda. Men om "problemet" är löst därmed får vi avvakta och se. Intressant i det här sammanhanget är om det är kristna eller muslimska flyktingar på boendet och om det i så fall kan påverka att ser och hör saker hända där.

Det viktigaste du skrev ovan att det är skillnad på spöke och ande de flesta människor tror att det spökar om något oförklarligt inträffar. Jag har en ödmjuk inställning till det övernaturliga och aktar mig för att komma med bekväma förklaringar som inbillning och fantasier. Som i så många andra sammanhang tjänar det bara den personen som uttalar sig i svepande ordalag, men skadar den person som råkar ut för något. Det behöver inte vara fråga om andar utan även ha med andra saker att göra, att inte bli trodd är mycket frustrerande, men det kan vi ta upp i en annan tråd.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-12-2015, 20:29
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

jag vet ingen kultur som inte har någon form av "spöken" i sin religion eller kultur. Mediums finns överallt,det har inget med kulturens religion att göra.Man kallar det bara olika.
          så även muslimer tror på spöken likaväl som kristna.Och troligen är de som är mediala lika förtryckta oavsett muslim eller kristen.
          det är bara de senaste 100 åren som det är accepterat att vara medial i västvärlden och det kan vi tacka vårt öppna samhälle för.
          förr brändes de på bål av kyrkan för häxeri och annat som uppfattades som djävulens verk. men mediala har alltid funnits,i de flesta naturreligioner är de högaktade och utses till schamaner,druider,medicinmän m.m beroende på var i världen. så var det också här innan kyrkan kom med sitt förtryck. Ulf

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-01-2016, 19:55
          Länk hit: #99

Medlem

Hörde på TV att hela 37% av svenskarna tror på paranormala historier. Beklämmande. Andelen var högre hos kvinnor än män. Min fundering om saken är att troligen är människan det enda kreaturet på den här planeten som kan fantisera eller vad man skall kalla det. Vi kan drömma oss bort i en annan tid och värld. Även jag dagdrömmer men har förmåga att skilja på dröm och verklighet. Inte alla har den förmågan, shitzofreni och parnoia förekommer. Ibland kan det dock vara värdefullt. Genom att titta på ett antal bilder kan vi bygga upp en egen tredimensionell bild av ett rum, en byggnad eller någon annan plats så att om eller när vi kommer dit kan vi orientera oss. Eftersom alla människor har denna förmåga måste funktionen byggts upp tidigt i människans historia, innan våra förfäder lämnade Afrika. Jag ler alltid när jag läser om att man skall ha ett öppet sinne för att tro på detta. Är det en omskrivning för naivism och godtrogenhet? Barn har ofta svårt att skilja på dröm och verklighet men de lär sig med tiden.

Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_...nh%C3%B6rningen

Redigerat av Gossen Ruda: 01-01-2016, 19:57

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-01-2016, 23:08
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2016, 19:55) *
          Hörde på TV att hela 37% av svenskarna tror på paranormala historier. Beklämmande. Andelen var högre hos kvinnor än män. Min fundering om saken är att troligen är människan det enda kreaturet på den här planeten som kan fantisera eller vad man skall kalla det. Vi kan drömma oss bort i en annan tid och värld. Även jag dagdrömmer men har förmåga att skilja på dröm och verklighet. Inte alla har den förmågan, shitzofreni och parnoia förekommer. Ibland kan det dock vara värdefullt. Genom att titta på ett antal bilder kan vi bygga upp en egen tredimensionell bild av ett rum, en byggnad eller någon annan plats så att om eller när vi kommer dit kan vi orientera oss. Eftersom alla människor har denna förmåga måste funktionen byggts upp tidigt i människans historia, innan våra förfäder lämnade Afrika. Jag ler alltid när jag läser om att man skall ha ett öppet sinne för att tro på detta. Är det en omskrivning för naivism och godtrogenhet? Barn har ofta svårt att skilja på dröm och verklighet men de lär sig med tiden.

Lästips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_osynliga_...nh%C3%B6rningen

Jodå, I det stora hela tänker du nog rätt vettigt.

Men eftersom människans hjärna fungerar så att den själv fyller på med det "mest troliga" genom våra sinnen för att inte behöva bearbeta den överdåd av intryck så är det inte konstigt om inte detta även gäller andra delar.

Men trots det upplever människor dagligen upplevelser av "oförklarligt natur" , sen om detta kommer att förklaras i framtiden eller förbli olöst återstår att se.

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon