Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Basilika, - den snabba vägen
          Sulan
          Inlägg 20-04-2004, 13:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 3 251

Hej!
          Jag är alldeles ny här så kanske är det här ett gammalt tips men jag kör det ändå eftersom det är så enkelt och suveränt:

Vill du snabbt ha igång en basilikaodling med flera olika sorter? Köp då krukor i grönsaksavdelningen i din vanliga matbutik av de "smaker" du tycker är goda. Större butiker brukar ha åtminstone fem olika sorter till det facila priset av cirka 13 kronor. Så fort du kommer hem klipper du av sticklingar på ungefär 1 dm och rensar bort alla blad utom det översta paret. Sätt sticklingarna i ett glas vatten i ett ljust, men inte stekhett, fönster och se till att fylla på vatten vartefter det dunstar. (Det som blir över i köpekrukorna äter du upp direkt!) Efter två veckor har du långa fina rötter på sticklingarna och planterar dem i krukor med blomjord. Pyssla om två veckor till och sedan är det dags att börja skörda de första bladen.

Jag lovar att du får massor med basilika hela sommaren om du bara kommer ihåg att vattna och att skörda (annars går de i blom). Blir det för mycket fryser jag in och använder under vintern. Egeninfryst blir bra, till skillnad från den du köper.

Innan jag åker iväg på semester brukar jag dessutom ta sticklingar och ställa lite mörkt och svalt (= mindre risk för avdunstning) så har jag nya plantor i augusti om de gamla går i blom eller dör.

Den enda basilika jag frösår är den småbladiga (grekiska) eftersom den inte finns i affären. Och lite såpyssel är ju mysigt på vårvintern...

Sulan - som har basilika till allt utom gröt!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon