Full version: Basilika
Sulan
Hej!
Jag är alldeles ny här så kanske är det här ett gammalt tips men jag kör det ändå eftersom det är så enkelt och suveränt:

Vill du snabbt ha igång en basilikaodling med flera olika sorter? Köp då krukor i grönsaksavdelningen i din vanliga matbutik av de "smaker" du tycker är goda. Större butiker brukar ha åtminstone fem olika sorter till det facila priset av cirka 13 kronor. Så fort du kommer hem klipper du av sticklingar på ungefär 1 dm och rensar bort alla blad utom det översta paret. Sätt sticklingarna i ett glas vatten i ett ljust, men inte stekhett, fönster och se till att fylla på vatten vartefter det dunstar. (Det som blir över i köpekrukorna äter du upp direkt!) Efter två veckor har du långa fina rötter på sticklingarna och planterar dem i krukor med blomjord. Pyssla om två veckor till och sedan är det dags att börja skörda de första bladen.

Jag lovar att du får massor med basilika hela sommaren om du bara kommer ihåg att vattna och att skörda (annars går de i blom). Blir det för mycket fryser jag in och använder under vintern. Egeninfryst blir bra, till skillnad från den du köper.

Innan jag åker iväg på semester brukar jag dessutom ta sticklingar och ställa lite mörkt och svalt (= mindre risk för avdunstning) så har jag nya plantor i augusti om de gamla går i blom eller dör.

Den enda basilika jag frösår är den småbladiga (grekiska) eftersom den inte finns i affären. Och lite såpyssel är ju mysigt på vårvintern...

Sulan - som har basilika till allt utom gröt!
Copycat
Låter jättebra för mig med "inte så gröna fingrar", jag är totalt chanslös med småttingar. Tack för tipset, hoppas att det fungerar. wub.gif
Nina H
Ja, det funkar verkligen jättebra. Det märkliga är också att sticklingsförökad basilika är mycket mer tålig än den frösådda!
vickeva
Hej
Jag nappade genast på tipset och knipsade 10 centimetersbitar som jag ställde i vatten. Nu har de fått fina rötter och jag undrar om jag ska sätta dem en och en eller flera i krukan? Dum fråga kanske, men inte för mig... wub.gif
Nina H
Jag brukar sätta tre-fyra stjälkar i en kruka med 12-15 cm diameter. Sedan gäller det att toppa så de grenar sig.
Funkar för alla sorter. Jag har ännu bara hittat grekisk klot och den vanliga basilikan, men snart kommer de andra; kanel, thai, citron......mmmmmm

En gång hade jag en kvist med från Kreta som jag toppade och förökade och den levde i flera år och fick vedartad stam och allt -den var så fin- men nu är den icke mer....
lena:-)
Jag är naiv autodidakt , tipsade om toppsticklingar i en annan avdelning på forumet, tyckte jag va lite duktig som kommit på detta sätt....inte ensam tydligen laugh.gif Så nu undrar jag lite nyfiket.... Hur övervintrar man basilikan??
Jag har bara ett vanligt köksfönster att tillgå på vintern. Funkar det?
vickeva
Ska man plantera stänglarna djupt? Om jag toppar det enda bladparet där är, dör den väl? Kommer det nya blad i toppen??
Nina H
Vickeva, jag förstår inte riktigt hur du menar?
Du skär av en stjälk precis ovanför ett bladpar på ursprungsplantan - där kommer det sedan att komma två stjälkar med nya blad.
Det som du skurit av - sticklingen - tar du bort alla blad utom de översta bladparen på, och sätter sedan i vatten tills det kommit rötter, sedan planterar du och du kan stoppa ner allt utom de översta bladen i jorden.
Blev du klokare eller fattar vi inte vad varandra säger??????????
vickeva
CITAT (Nina H @ 22-05-2004, 22:06)
du kan stoppa ner allt utom de översta bladen i jorden.

Nu blev jag klokare.. det var precis det jag undrade
tack
sanna
Någon som provat samma sak med köpemejram? Dvs vattenrotat sticklingar?

Sanna
Sulan
Mejram är betydligt tuffare än basilika så jag skulle nog bara härda av plantan några dagar och sedan plantera ut den i kryddlandet.
"Grönsaksdiskskryddor" är ganska täta och hårt drivna så jag brukar liksom dra ut dem till en kort rad (hur fasen förklara på vettigt sätt?) när jag sätter ned dem. Jag har aldrig testat mejram, men det fungerar utmärkt att göra så med persilja, oregano, timjan och citronmeliss.

Tror Sulan
sanna
Tack Sulan!
Jag testar! Och du...jag tror jag förstår det där med att dra ut dem till en kort rad... laugh.gif

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon