CITAT (Berith @ 10-02-2016, 15:34)

[...] Jag dömer rökarna eftersom jag vet att det är ohälsosamt att röka. Vet inte alla det? Det är ju precis lika dumt som att hugga sig själv på olika ställen på kroppen med en vass kniv. Eller gör det kanske för ont så folk låter bli det?
När rökare klagar över hur dom mår skulle jag bara vilja säga "skyll er själva!". Dom har ju orsakat det själva, låt bli att röka så mår du bergis bättre.
Helt ärligt förstår jag inte vad du menar. Du säger att du "dömer" rökarna med hänvisning att det är ohälsosamt?
Vad finns att döma? Det får väl vara hur ohälsosamt det vill, det är ju inget som angår dig. Eller ser du "ohälsosamt" som någon sorts "synd" som personen i fråga ska dömas för.
Blir en ohälsosam person mindre värd som människa eller mindre trovärdig som person? Mig veterligen är inte rökning eller ohälsosamma vanor en personlig egenskap som betyder något.
Visst är det lika dumt som att hugga sig med kniv som du säger, men vad ska man "dömas" för? Det är ju fortfarande inget som angår dig och inget som påverkar hur den personen interagerar med dig och andra människor.
Ja visst kan du säga "skyll dig själv" , men ska du vara konsekvent bör du nog säga "skyll dig själv" till de som bryter benet när de åker skidor, de som trillar av stegen och stukar foten när de ska klättra upp någonstans, de som bränner sig på maneter när de simmar, de som bränner sina händer när de lagar mat eller de som råkar kapa fingrarna när de kapar ved.
För tyvärr är det så att man kan bli sjuk, skada sig eller dö av alla medvetna val här i livet.
CITAT (segelbåt @ 12-02-2016, 15:53)

Jag slutade röka igår.
Är jag verkligen mer trovärdig idag än jag var för 2 dagar sedan? Eller måste jag vara rökfri en viss tid innan jag är trovärdig igen?
*skratt * Nej, du måste nog vara rökfri ett år eller så, eller offra en get till överheten för att skynda på det hela *skratt*