Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gödsel och mängd?, Hur mycket är måttligt?
          Anglie
          Inlägg 19-04-2016, 13:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 78 748

Hej.

Jag är en nybörjare vad gäller trädgård och odling och undrar nu över detta med gödning. Jag har försökt googla mig fram, men blir bara snurrig, på ett ställe står det en sak och på ett annat en annan. Jag tänkte därför höra med er som förhoppningsvis har praktisk erfarenhet kring detta.

1. Min första fråga gäller gödsel vs. kompost. På många ställen står det att man ska blanda t.ex. matgjord med gödsel ELLER kompost, tänker man då att en skopa gödsel i påse är detsamma som en skopa kompost? Jag har både trädgårdskompost och matavfallskompost.

2. Min andra fråga gäller mängd. Det är väldigt sällan det står hur mycket gödsel/kompost som ska blandas i jorden. Finns det någon magisk formel för detta som man kan använda i de flesta fall?

Här på odla.nu kan man bl.a. läsa om växtföljd där mängderna gödsel/näring som ska tillföras mäts i måtten "nästan inget", "måttligt" och "ordentligt". Är det bara jag som inte hittar de måttbägarna i blomsterhandeln? smile.gif

Jag förstår så klart att mycket beror på vilken jord man har sedan innan och vad som ska odlas, men om det finns någon enkel tumregel att utgå ifrån vore jag tacksam för den informationen.

I sommar står allt från morötter till rosor och rabarber på "att plantera"-listan. Ska blir väldigt spännande att se hur det kommer att arta sig. smile.gif

*/Annelie

--------------------
          ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
          Välkommen in till min trädgård!
          http://anneliestradgard.blogg.se
          Med noll förkunskaper och huvudet bland molnen vet man aldrig var det slutar!
          @--}----

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon