Hej på er!
Jag beslutade mig för att skaffa äppelträd till mitt sommarställe och då det är väldigt avlägset behövdes 2 träd för att det skulle funka med pollinering. Vad jag främst ville ha var ett Amorosa, och ett som pollinerade detta och också klarade zon 4 var just Transparent Blanche.
Vad jag som äppel-rookie tyvärr inte visste var att TP är ohyggligt känsligt mot kräfta, så nu står jag här nu och försöker reda ut vad jag kan göra för att ge det stackars trädet bäst förutsättningar.
Så här är läget idag:* Lerjord (typiskt), men jag har gjort mitt bästa för att trädet ska få så dränerat som möjligt: i botten finns befintlig jord blandad med makadam och det övre lagret är ko på påse och barkmull blandat med befintlig jord. Trädet är också planterat på en liten upphöjning precis innan en nerförsbacke och kommer inte att stå sankt.
* Gräset är bortrensat 1 m ut från stammen.
* Väl skyddat mot vilt och gnagande kaniner
* Amorosa står säkert 100 m bort för att hindra sjukdomsspridning
* Båda träden är e-plantor
Sen har jag förstått att bra råd är att vara försiktig med beskärning och ha en egen sekatör för trädet som rengörs noga.
Okej, mer då? Är det någon som kan ge mig fler tips för att försöka undvika problemen så mycket det går.
Skulle verkligen uppskatta lite input.

//Caisa