zarda
Hej på er!

Jag beslutade mig för att skaffa äppelträd till mitt sommarställe och då det är väldigt avlägset behövdes 2 träd för att det skulle funka med pollinering. Vad jag främst ville ha var ett Amorosa, och ett som pollinerade detta och också klarade zon 4 var just Transparent Blanche.

Vad jag som äppel-rookie tyvärr inte visste var att TP är ohyggligt känsligt mot kräfta, så nu står jag här nu och försöker reda ut vad jag kan göra för att ge det stackars trädet bäst förutsättningar.

Så här är läget idag:
* Lerjord (typiskt), men jag har gjort mitt bästa för att trädet ska få så dränerat som möjligt: i botten finns befintlig jord blandad med makadam och det övre lagret är ko på påse och barkmull blandat med befintlig jord. Trädet är också planterat på en liten upphöjning precis innan en nerförsbacke och kommer inte att stå sankt.
* Gräset är bortrensat 1 m ut från stammen.
* Väl skyddat mot vilt och gnagande kaniner
* Amorosa står säkert 100 m bort för att hindra sjukdomsspridning
* Båda träden är e-plantor

Sen har jag förstått att bra råd är att vara försiktig med beskärning och ha en egen sekatör för trädet som rengörs noga.

Okej, mer då? Är det någon som kan ge mig fler tips för att försöka undvika problemen så mycket det går.

Skulle verkligen uppskatta lite input. thanks.gif

//Caisa
zarda
Är det verkligen ingen som kan ge mig några råd? confused.gif
Huggorm
Du har ju gjort allt man kan göra, så det är inte mycket att tillägga smile.gif
zarda
CITAT (Huggorm @ 29-04-2016, 10:56) *
Du har ju gjort allt man kan göra, så det är inte mycket att tillägga smile.gif

Haha, jo jag har gjort vad jag kan. coolgleam.gif Jag undrade mest om jag ändå var helt rökt eftersom jag verkar har köpt århundradet gnälligaste träd....
Bassam
Hej

Min vän gjorde du mycket, men det räcker inte vad du ska göra mera:

1 på grund att de flyttar med vind o fukt, du ska undvika vatten stanna i jorden.

2 beskära under torr väder.

3 sterilitet beskärning material med kokande vatten eller T sprit.

4 undvika plantera samma sort, välja E plantor, de är kan skada men lite.

5 de attackera genom sår på barken eller på svaga träd, så undvika att barken får sår.

6 som jag skrev attackerar de svaga träd, du har sandiga jord nu o mycket väldränerad jord, så måste tänker lägga mera komposten undvika gödsel på gödsel som rika med kväve, kväve gör plantor svaga.

7 ta bort all skadad delar, om skada är mycket, du behöver ta bort hela träd, de lätt skadad träd kan ge frukt.

Bassam

Bassam
zarda
CITAT (Bassam @ 29-04-2016, 14:38) *
Hej

Min vän gjorde du mycket, men det räcker inte vad du ska göra mera:

1 på grund att de flyttar med vind o fukt, du ska undvika vatten stanna i jorden.

2 beskära under torr väder.

3 sterilitet beskärning material med kokande vatten eller T sprit.

4 undvika plantera samma sort, välja E plantor, de är kan skada men lite.

5 de attackera genom sår på barken eller på svaga träd, så undvika att barken får sår.

6 som jag skrev attackerar de svaga träd, du har sandiga jord nu o mycket väldränerad jord, så måste tänker lägga mera komposten undvika gödsel på gödsel som rika med kväve, kväve gör plantor svaga.

7 ta bort all skadad delar, om skada är mycket, du behöver ta bort hela träd, de lätt skadad träd kan ge frukt.

Bassam

Bassam

Tack för tipsen, det uppskattas! tummenupp.gif
Jan af Lisö
Borde vara en fördel att stugan ligger avlägset för då borde inte kräftsporerna från sjuka träd hitta fram så lätt.
zarda
CITAT (Jan af Lisö @ 02-05-2016, 13:02) *
Borde vara en fördel att stugan ligger avlägset för då borde inte kräftsporerna från sjuka träd hitta fram så lätt.

Ja, vi får hoppas att det är en fördel att ligga i slutet av en liten skogsväg. smile.gif De gamla äppelträden (okänd sort) är helt sjukdomsfria såvitt jag kan se, så det finns ju trots allt lite hopp.
Aqvakul
Du kanske ska satsa på ett träd till, om nu ditt Transparent Blanche sviker dig. (Personligen är det inget äpple jag gillar som bordsfrukt). Katja är en idé. OK, den är väl egentligen zon 3, men det är Aroma/Amorosa också.
zarda
CITAT (Aqvakul @ 02-05-2016, 17:35) *
Du kanske ska satsa på ett träd till, om nu ditt Transparent Blanche sviker dig. (Personligen är det inget äpple jag gillar som bordsfrukt). Katja är en idé. OK, den är väl egentligen zon 3, men det är Aroma/Amorosa också.

Mm, jag funderar faktiskt på det. Vad jag kan läsa mig till så är Filippa ett väldigt friskt träd, och även om det är lämpligast för zon I-III, så står det på fler ställen att det klarar zon IV i ett gynnsamt läge. Kommer ha hela trädgården fullt i backupträd. biggrin.gif Så går det när man handlar först och googlar sen....
Aqvakul
CITAT (zarda @ 02-05-2016, 18:09) *
Mm, jag funderar faktiskt på det. Vad jag kan läsa mig till så är Filippa ett väldigt friskt träd, och även om det är lämpligast för zon I-III, så står det på fler ställen att det klarar zon IV i ett gynnsamt läge. Kommer ha hela trädgården fullt i backupträd. biggrin.gif Så går det när man handlar först och googlar sen....

Lycka till! tummenupp.gif (Vi har alla handlat först och tänkt efter sen...) blush.gif

zarda
CITAT (Aqvakul @ 02-05-2016, 18:20) *
Lycka till! tummenupp.gif (Vi har alla handlat först och tänkt efter sen...) blush.gif

Tack! smile.gif Jag lär väl återkomma när jag behöver tips om hur man får bukt med kräfta. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon