| |
|
  |
Beror alla sexövergreppen på tillgången till porr? |
|
|
|
|
15-07-2016, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 15-07-2016, 18:16)  Jämförelsen med Finland är ganska intressant. Eftersom det dricks t.o.m. mer i Finland än det görs här så faller ju spriten som anledning till gruppvåldtäkter och massövergrepp bort. Gita Finland har ju inte tillnärmelsevis tagit emot lika många flyktingar och ensamkommande flyktingbarn som Sverige. Sen undrar jag fortfarande om det "bara" är gruppvåldtäkter och massövergrepp den enorma ökningen av anmälningar handlar om utan att för den skull förminska vidrigheten?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 18:09
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2016, 18:44)  Det var Irene von Wachenfeldt, dåvarande ordförande för ROKS som citerade SCUM manifestet av Valerie Solana och därmed myntade uttrycket "män är djur"
Du är slarvig när du skriver Gita.
Jag tror på jämställdhet och jämlikhet som de bästa av samhällen att sträva efter. Bryter man mot svensk lagstiftning och fälls av domstol så är utvisning en lämplig påföljd om brottet är allvarligt. För övrigt hette väl tokan Eva Lundgren, inte Gunn som du påstår. Du är en aning slarvig när du skriver. Jag tror också på lika värde och självklart jämställdhet mellan könen, men jag tror inte på studier av Eva Lundgren och hennes medhjälpare. Det fanns goda skäl att ge henne sparken från Uppsala Universitet. Visst var det väl hon (som jag la till i mitt tidigare inlägg) som också hävdade att en rad mer eller mindre kända män var inblandade i någon form av häx/pedofilring där man rövade bort små barn för att sedan offra dem under hedniska riter. Så bästa Gunilla, det är nog klokast att låta den rapport du nu hänvisade till falla i barmhärtig glömska. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 18:25
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2016, 18:54)  Finland har ju inte tillnärmelsevis tagit emot lika många flyktingar och ensamkommande flyktingbarn som Sverige. Sen undrar jag fortfarande om det "bara" är gruppvåldtäkter och massövergrepp den enorma ökningen av anmälningar handlar om utan att för den skull förminska vidrigheten? Du ser. Nu hamnade du vid samma ståndpunkt som jag gjorde tidigare. Under 2015 kom drygt 150 000 människor, de flesta män, män med en helt annan kvinnosyn än vi har. Konstigt att det blir problem? Nä, det är dags att sätta ner foten, varenda invandrad man eller pojke som förgriper sig på en kvinna, svensk eller från sin egen familj skall utvisas omgående. Tror inte vi skulle behöva utvisa så många eftersom man skärpte sig och snabbt lärde sig respektera svenska värderingar om det blev en kännbar påföljd för brott mot detta. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 18:32
|
Medlem
Antal inlägg: 2 151
Medlem nr: 82 744

|
Japp, jag slarvade med namnen, jag menade Gun Heimer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gun_HeimerOm du vill tro att en grupp välutbildade kvinnor bestämmer sig för en konspiration och överlämnar en falsk forskningsrapport till myndigheterna där de medvetet förfalskar och överdriver våldet som kvinnor utsätts för så står det dig fritt att tro det. Men det är inte så man lär sig något nytt...jag antar att du inte läst den. Du använder våldsoffren som ett argument i debatten om invandring, det tycker jag illa om.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 18:41
|

Medlem
Antal inlägg: 557
Medlem nr: 82 163

|
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2016, 19:32)  Du använder våldsoffren som ett argument i debatten om invandring, det tycker jag illa om. Så man skall tiga om invandringens offer? Alla de som blivit rånade, våldtagna, mördade etc skall förtigas vid debatter om invandringen??? Är inte invandrarnas brottslighet en av de saker som verkligheten bör debatteras? Jag antar att du stödjer polisens kod 291 där brottslighet relaterad till invandrare skall mörkas för allmänheten...
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 18:58
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2016, 19:32)  Japp, jag slarvade med namnen, jag menade Gun Heimer. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gun_HeimerOm du vill tro att en grupp välutbildade kvinnor bestämmer sig för en konspiration och överlämnar en falsk forskningsrapport till myndigheterna där de medvetet förfalskar och överdriver våldet som kvinnor utsätts för så står det dig fritt att tro det. Men det är inte så man lär sig något nytt...jag antar att du inte läst den. Du använder våldsoffren som ett argument i debatten om invandring, det tycker jag illa om. Nej, du verkar missförstå det mesta. Fast vad skall man räkna med när du envist hänvisa till en gammal rapport med Eva Lundgren som huvudförfattare som dömdes ut redan när den kom. Heimer visar väl inte världens bästa omdöme här och är nog gladast om rapporten för alltid begravs. Nej, jag är absolut inte mot invandring och självklart skall vi ta emot flyktingar och hjälpa dem så gott vi kan. Fast vi skall också ställa krav, vill du bo i Sverige skall du följa svensk lag och i offentligheten leva efter svenska värderingar när det gäller kvinnosyn m.m. Om inte, omedelbar utvisning! För att vi inte skall få enormt stora/större problem framöver så måste vi sätta ner foten och tydligt tala om vad som är OK och vad som inte är OK. Ställde en fråga tidigare vad du anser om muslimers syn på HBTQ-personer fast du ville inte svara så jag följer upp med följande. Tycker inte du också att något är rasande fel när tolv- trettonåriga flickor inte kan besöka ett badhus utan bli antastade av skäggbarn och ensamkommande tonårskillar. Sån är väldigt många småflickors verklighet. Men du tycker att vi skall tiga för invandrarnas skull!!! Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 19:28
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 15-07-2016, 19:58)  Nej, du verkar missförstå det mesta. Fast vad skall man räkna med när du envist hänvisa till en gammal rapport med Eva Lundgren som huvudförfattare som dömdes ut redan när den kom. Heimer visar väl inte världens bästa omdöme här och är nog gladast om rapporten för alltid begravs.
Nej, jag är absolut inte mot invandring och självklart skall vi ta emot flyktingar och hjälpa dem så gott vi kan. Fast vi skall också ställa krav, vill du bo i Sverige skall du följa svensk lag och i offentligheten leva efter svenska värderingar när det gäller kvinnosyn m.m. Om inte, omedelbar utvisning!
För att vi inte skall få enormt stora/större problem framöver så måste vi sätta ner foten och tydligt tala om vad som är OK och vad som inte är OK.
Ställde en fråga tidigare vad du anser om muslimers syn på HBTQ-personer fast du ville inte svara så jag följer upp med följande. Tycker inte du också att något är rasande fel när tolv- trettonåriga flickor inte kan besöka ett badhus utan bli antastade av skäggbarn och ensamkommande tonårskillar. Sån är väldigt många småflickors verklighet. Men du tycker att vi skall tiga för invandrarnas skull!!! Gita Jag svarade men du förstod inte svaret, jag tror på jämställdhet och jämlikhet som naturligtvis även innefattar HBTQ personer. Individer som bryter mot svensk lagstiftning skall åtalas och dömas. ..och vill du sluta med att tillskriva mig egenskaper eller åsikter som du inte har en aning om. Du ramlar i samma fälla i varje inlägg. Jag har rätt att tycka vad jag vill men jag föredrar att själv framföra mina åsikter i så fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 19:52
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-07-2016, 20:28)  Jag svarade men du förstod inte svaret, jag tror på jämställdhet och jämlikhet som naturligtvis även innefattar HBTQ personer.
Individer som bryter mot svensk lagstiftning skall åtalas och dömas.
..och vill du sluta med att tillskriva mig egenskaper eller åsikter som du inte har en aning om. Du ramlar i samma fälla i varje inlägg. Jag har rätt att tycka vad jag vill men jag föredrar att själv framföra mina åsikter i så fall. Att fråga vad du tycker är väl ändå inte att tillskriva dig något. Självklart har du precis som alla andra rätt att tycka vad vill. Varför i all världen går du i taket om jag ställer några frågor eller ber om ett förtydligande? Sen får du ursäkta att jag tycker att det är lite märkligt av dig att använda dig av en jättegammal rapport som f. ö. dömdes ut redan från början och vars huvudförfattare fick sparken pga. sina tokerier som grund för ditt inlägg. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 15-07-2016, 19:25)  Du ser. Nu hamnade du vid samma ståndpunkt som jag gjorde tidigare. Under 2015 kom drygt 150 000 människor, de flesta män, män med en helt annan kvinnosyn än vi har. Konstigt att det blir problem?
Nä, det är dags att sätta ner foten, varenda invandrad man eller pojke som förgriper sig på en kvinna, svensk eller från sin egen familj skall utvisas omgående. Tror inte vi skulle behöva utvisa så många eftersom man skärpte sig och snabbt lärde sig respektera svenska värderingar om det blev en kännbar påföljd för brott mot detta. Gita Finnarna kanske inte tycker att tafsande är sexuellt ofredande. I övrigt håller jag med dig.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
15-07-2016, 20:07
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 15-07-2016, 20:54)  Finnarna kanske inte tycker att tafsande är sexuellt ofredande.
I övrigt håller jag med dig. Fniss, det kan ju t.o.m. vara lite trevligt att tafsas på ibland. Fast det händer ju inte så ofta ,inte ens hemma, numera. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2016, 21:24
|
Medlem
Antal inlägg: 2 410
Medlem nr: 79 127

|
Det stod igår i tidningen om en kvinna, som blivit rånad på 1000 kr, när hon kom till sin bostad på sin trehjuling. Det var två män, som ville sälja något, men som ryckte till sig plånboken och stack iväg.
I tidningen stod det att de var mörkt klädda och att en hade beige jacka. Min son sa då att polisens kod 291 säkert hade används och förövarna troligen var invandrare.
Frågan är då hur det registreras i statistiken, om 291 används där också och således inte ger en sann bild av verkligheten ?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-07-2016, 22:08
|

Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 16-07-2016, 22:24)  Det stod igår i tidningen om en kvinna, som blivit rånad på 1000 kr, när hon kom till sin bostad på sin trehjuling. Det var två män, som ville sälja något, men som ryckte till sig plånboken och stack iväg.
I tidningen stod det att de var mörkt klädda och att en hade beige jacka. Min son sa då att polisens kod 291 säkert hade används och förövarna troligen var invandrare.
Frågan är då hur det registreras i statistiken, om 291 används där också och således inte ger en sann bild av verkligheten ? Eftersom ingen greps kommer ingen att fällas så kod 291 behövs bara används genom att signalementet utelämnas i det fallet . I Brås statistik blir hon bara 1+ i listan över antalet stölder (ej rån). En polis i Karlstad råkade vara för frispråkig över vilka som låg bakom de sexuella ofredanden på en festival nyligen när han sa att det var ensamkommande barn som låg bakom. Men JK sa åt polisen att vara tyst hädanefter om sådant då man pekar ut en "viss grupp människor" och det är inte ok, vara sig det är fakta eller inte. https://nwt.se/karlstad/2016/07/13/jk-kriti...sen-om-sexuella
Redigerat av segelbåt: 16-07-2016, 22:12
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 08:43
|
Medlem

|
CITAT (Mjärden @ 16-07-2016, 22:24)  Det stod igår i tidningen om en kvinna, som blivit rånad på 1000 kr, när hon kom till sin bostad på sin trehjuling. Det var två män, som ville sälja något, men som ryckte till sig plånboken och stack iväg.
Frågan är då hur det registreras i statistiken, om 291 används där också och således inte ger en sann bild av verkligheten ? Nej, ärendet registreras inte enl. kod 291 eftersom det är en tilläggskod som enbart har anknytning till asylboenden och skall registrera polisens arbetsbelastning i samband med asylinvandringen. Kod 291 är inte en brottskod.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 10:40
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2016, 09:43)  Nej, ärendet registreras inte enl. kod 291 eftersom det är en tilläggskod som enbart har anknytning till asylboenden och skall registrera polisens arbetsbelastning i samband med asylinvandringen. Kod 291 är inte en brottskod. Fel, de måste inte ha anknytning till asylboende. Alla anmälningar där migranter är inblandade på minsta sätt kodas. Det inkluderar tex de kringströvande algeriska gatubarnen som sover utomhus och de rumänska/bulgariska eu-migranterna som tigger. Kod 291: Varje anmälan där målsäganden, den misstänkte eller en förhörsperson är migrant måste nu märkas med den särskilda koden ”291”. Detsamma gäller brott eller händelser kopplade till platser eller fastigheter som är aktuella i sammanhang kring flyktingmottagande.Att sedan polisen fått interna direktiv att inte rapportera signalement är en annan sak men det visar hur allmänheten skall hållas ovetande: http://www.svd.se/internt-polisbrev-stoppar-signalement
Redigerat av segelbåt: 17-07-2016, 11:00
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 16:10
|
Medlem

|
Jag tror inte svensk polis är vare sig korrupt eller försöker vilseleda allmänheten men jag tror de begick ett strategiskt misstag. De ville inte att främlingsfientliga sajter och propagandamaskiner skulle använda och tolka informationen fel vilket var exakt det som hände när media fick tag på ärendet. Syftet var, min teori, att kunna påvisa den ökade arbetsbelastning som polisen fick när flyktingströmmarna blev så stora. Det ligger i polisens egenintresse när man kräver och säkert behöver resurstillskott. Det är inte ett register över asylsökandes brottslighet utan ett register över ärenden när polisens tillkallats till asylboenden. Här ett utdrag om vilka ärenden det gällt som krävt en insats av polisen och lite tankeväckande kommentarer. http://polimasaren.se/vad-ar-egentligen-kod-291/
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 16:33
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2016, 17:10)  Jag tror inte svensk polis är vare sig korrupt eller försöker vilseleda allmänheten men jag tror de begick ett strategiskt misstag. De ville inte att främlingsfientliga sajter och propagandamaskiner skulle använda och tolka informationen fel vilket var exakt det som hände när media fick tag på ärendet. Syftet var, min teori, att kunna påvisa den ökade arbetsbelastning som polisen fick när flyktingströmmarna blev så stora. Det ligger i polisens egenintresse när man kräver och säkert behöver resurstillskott. Det är inte ett register över asylsökandes brottslighet utan ett register över ärenden när polisens tillkallats till asylboenden. Här ett utdrag om vilka ärenden det gällt som krävt en insats av polisen och lite tankeväckande kommentarer. http://polimasaren.se/vad-ar-egentligen-kod-291/Det du hänvisar till är ju inte en objektiv källa och har inget med polisen att göra som du försöker få det att se ut som. Länken går till en bloggare långt ute på vänsterkanten. Underliga källor du väljer för dina påståenden, som Eva Lundgren tidigare i tråden. Tycker du inte att det är dags att tala klarspråk och benämna saker vid deras rätta namn? Inte minst för den stora majoriteter av invandrare som accepterar våra lagar och värderingar och sköter sig skull. Tycker inte du som jag att vissa invandrargruppers kvinnosyn och vad som följer därav är ett problem? Gita P.s Ta det nu inte som jag försöker trycka på dig några åsikter, jag ställer bara frågor D.s
Redigerat av Gita: 17-07-2016, 16:36
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 18:41
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 17-07-2016, 17:33)  Det du hänvisar till är ju inte en objektiv källa och har inget med polisen att göra som du försöker få det att se ut som. Länken går till en bloggare långt ute på vänsterkanten. Underliga källor du väljer för dina påståenden, som Eva Lundgren tidigare i tråden.
Tycker du inte att det är dags att tala klarspråk och benämna saker vid deras rätta namn? Inte minst för den stora majoriteter av invandrare som accepterar våra lagar och värderingar och sköter sig skull. Tycker inte du som jag att vissa invandrargruppers kvinnosyn och vad som följer därav är ett problem?
Gita P.s Ta det nu inte som jag försöker trycka på dig några åsikter, jag ställer bara frågor D.s ..och så talar du om för mig hur jag skall reagera... Jag har ingen aning om bloggens politiska hemvist men jag bedömde det som ett seriöst försök att bemöta de tolkningar som gjorts. Oavsett det så säger handläggare på BRÅ att denna kod inte är en brottskod, självmord är inget brott t.ex. Jag ser inte heller världen i svartvitt, oavsett politisk hemvist så kan även de som inte delar de egna värderingarna ha något viktigt att säga. Och ja, för att vara övertydlig så tycker jag även ibland att moderaterna kan har fångat något viktigt. Jämställdhet är en fråga om rättvisa, demokrati och mänskliga rättigheter. Vackra ord som har stor betydelse för våra samhällen. Och ja, det är illa, mycket illa om vi inte kan bevara vår strävan till ett jämställt samhälle och allt som går en annan väg måste fördömas och motarbetas, i övrigt håller jag med Madeleine Albright.. Och vet du vad Gita, jag börjar tycka att detta käbbel och ordklyverier inte är vare sig lustigt eller särskilt kul längre med tanke på vad som händer i världen och även i vår närhet. Jag tror faktiskt du är samhällsintresserad liksom jag och det som händer i vår närhet, Turkiet, Nice, Paris och även i USA är illavarslande tecken på att världen som vi känner den har förändrats - till det sämre. Man kan bomba sönder samhällen, man kan utöva dödsstraff, avsätta korrupta regimer men idéerna lever vidare och jag tror vi behöver varandra vi människor med vår tro på demokrati, jämställdhet och jämlikhet.
|
|
|
|
|
|
|
|
17-07-2016, 19:39
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 17-07-2016, 19:41)  Man kan bomba sönder samhällen, man kan utöva dödsstraff, avsätta korrupta regimer men idéerna lever vidare och jag tror vi behöver varandra vi människor med vår tro på demokrati, jämställdhet och jämlikhet. Naivt så det förslår... Människorna som vallfärdar in i Europa nu vill inte ha jämställdhet och jämlikhet.
Redigerat av segelbåt: 17-07-2016, 19:52
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|