Hur skall vi få den stora mängden kvinnor att ta av sig slöjan = symbolen för kvinnoförtryck. Ett sätt är att informera flickor att när de blir 18 år och myndiga kan de själva bestämma, om de vill ha slöjan på eller ta av den. En annan idé är att införa den "slöjfria dagen" vid ett visst datum i Sverige, då kvinnor kan markera att de vill slippa slöjan genom att symboliskt ta av den.
Om vi backar tiden 50 år bakåt, så fick inte kvinnor klippa sitt hår som medlemmar i Pingstkyrkan. De hade ofta knut eller svinrygg för sitt långa hår. Men så gjorde en del ungdomar uppror och klippte sig och det spred sig snabbt i de olika församlingarna. Nästa steg var att en del äldre kvinnor följde efter bl a min mamma, vilket inte gillades av en del äldre kvinnor i församlingen. Men min mamma svarade bara att "religionen sitter väl inte i håret" och därmed blev det ingen vidare diskussion.
Min förhoppning är att det på sikt skall bli en liknande "revolution" inom de muslimska leden och att kvinnor börjar att ta av sig slöjan, förbud är ingen bra väg att gå.
|