Den tredje växten är något palmliknande med ganska långa vintergröna blad. Har en intressant stam som är fyrkantig, med gröna fyrkantiga "öar" i.
palm.jpg ( 948.18k )
Antal nedladdningar: 41Just det här exemplaret har en stam som varierar i tjocklek med höjden. Jag antar att den har utvecklats olika, beroende på hur mycket/lite vatten och näring det fanns tillgängligt.
palm4.jpg ( 982.97k )
Antal nedladdningar: 43Har tagit sig bra efter omplantering i somras, och ger en del nya blad. Den har även för sig någon blomningshistoria eller liknande, lite då och då.. Med ynkliga små blomklasar(..?) och skräpar ner en del då också..
palm2.jpg ( 988.07k )
Antal nedladdningar: 48Jag upptäckte nyss att även denna planta är angripen av bladlus. Provado finns i jorden sedan en vecka, men jag skall efter detta inlägget är färdigt ta in den till badkaret och duscha den så mycket den tål.
Står i fönster som har ljus från 10, 11 och direkt solljus från ca 13, fram till solnedgång.
palm3.jpg ( 998.41k )
Antal nedladdningar: 22Tacksam för om någon som känner igen de här växterna (eller någon av dem) skulle vilja ta sig tid att tala om vad det är för några.. Även tacksam för eventuella tips kring skötsel och vård, övervintring osv..
Tack på förhand allihopa!