Hej alla!
Jag har under flera års tid och i varierande grad skött, vanskött, vattnat, försummat och daltat med dessa plantor. Men det slog mig att jag faktiskt inte vet vad det är för några..
Planta ett är något som jag alltid benämnt som "gummiträd", men detta namnet tycks vara lite väl generellt använt och jag tror att det finns ett betydligt bättre.. De har varit på väg att dö flera gånger av allt pga övervattning till undervattning och stått i rum utan belysning. Nu gjorde jag återupplivningsförsök i mars och de har tagit sig bra.
[attachment=85938:succulent.jpg]
Den ena ser ut att snart blomma(?) eller vad har den egentligen för sig? Skickar ut en lång, pistilliknande sak på några mm i diameter. Ursprungligen två, men den ena föll offer för bladlus.
[attachment=85939:succulent2.jpg]
Den andra plantan är rejäl, och har fått en ordentligt förvedad stam med tjocka rötter. Efter omplantering på försommaren så har det kommit en hel del nya blad. Bladen/skotten är röda till en början, sedan kommer det blad ifrån skotten, vilka blir mörkgröna med tiden.
Den här plantan är också något som jag hört benämnas för gummiplanta. Den ser i mina ögon ut att kunna vara någon form av Ficus elastica. Möjligen en Ficus elastica robusta.
Står liksom plantan överst i inlägget i ett fönster som får ljus från ca kl.10, direkt solljus fram till ca 2 timmar innan solnedgång.
[attachment=85940:Ficus.jpg]
Plantan är svår att fotografera om jag försöker få med hela, men här är en lite närmre bild över blad + röda skott. Kan det vara en Ficus elastica robusta? även känd som fönsterfikus (inte garderobsfikus alltså).
[attachment=85941:Ficus2.jpg]
Den tredje växten är något palmliknande med ganska långa vintergröna blad. Har en intressant stam som är fyrkantig, med gröna fyrkantiga "öar" i.
[attachment=85942:palm.jpg]
Just det här exemplaret har en stam som varierar i tjocklek med höjden. Jag antar att den har utvecklats olika, beroende på hur mycket/lite vatten och näring det fanns tillgängligt.
[attachment=85943:palm4.jpg]
Har tagit sig bra efter omplantering i somras, och ger en del nya blad. Den har även för sig någon blomningshistoria eller liknande, lite då och då.. Med ynkliga små blomklasar(..?) och skräpar ner en del då också..
[attachment=85944:palm2.jpg]
Jag upptäckte nyss att även denna planta är angripen av bladlus. Provado finns i jorden sedan en vecka, men jag skall efter detta inlägget är färdigt ta in den till badkaret och duscha den så mycket den tål.
Står i fönster som har ljus från 10, 11 och direkt solljus från ca 13, fram till solnedgång.[attachment=85945:palm3.jpg]
Tacksam för om någon som känner igen de här växterna (eller någon av dem) skulle vilja ta sig tid att tala om vad det är för några.. Även tacksam för eventuella tips kring skötsel och vård, övervintring osv..
Tack på förhand allihopa!
Fröken Odört
21-09-2016, 16:42
Nummer tre ser ut att vara en Skvättiväg. Nummer två en Fönsterfikus och ettan någon Peperomia.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.