Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är det som gör hål i min gräsmatta...
          Paxman
          Inlägg 27-09-2016, 12:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 79 493

...och vad är de ute efter?

Har jag besök av utomjordingar som tar prover på det översta jordlagret? Är det någon granne som är avundsjuk på min successivt vackrare gräsmatta? Har mördarsniglarna ändrat taktik nu när godsakerna i pallkragarna skördats?

De senaste veckorna har jag noterat att något gjort hål i min gräsmatta. Det är inga gångar ned i jorden och det finns inga jordhögar, utan det är bara väldigt ytligt, i princip bara så mycket att grässtråna rivits upp. Hålen är glest spridda, på sina ställen är det flera meter mellan dem. På bilden nedan är det tre ganska nära varandra som jag upptäckte idag (snusdosa som storleksreferens).

Vad kan det vara för djur som håller på på detta viset, och framförallt varför? Jag kan inte se att det finns något smaskigt att äta så ytligt. Vore det djupare hål hade jag givetvis misstänkt att någon (grävling kanske?) är ute efter alla feta maskar vi har i jorden, men detta är i princip bara som att någon skrapat bort lite gräs här och där.

Vad tror den samlade kompetensen här på forumet?

Bifogad fil  IMG_0496.jpg ( 945.19k ) Antal nedladdningar: 347

--------------------
          Hus med liten trädgård i växtzon 3/4 norr om Stockholm köpt hösten 2013. Etablerad 1968 och har av tidigare ägare behandlats styvmoderligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon