Paxman
...och vad är de ute efter?

Har jag besök av utomjordingar som tar prover på det översta jordlagret? Är det någon granne som är avundsjuk på min successivt vackrare gräsmatta? Har mördarsniglarna ändrat taktik nu när godsakerna i pallkragarna skördats?

De senaste veckorna har jag noterat att något gjort hål i min gräsmatta. Det är inga gångar ned i jorden och det finns inga jordhögar, utan det är bara väldigt ytligt, i princip bara så mycket att grässtråna rivits upp. Hålen är glest spridda, på sina ställen är det flera meter mellan dem. På bilden nedan är det tre ganska nära varandra som jag upptäckte idag (snusdosa som storleksreferens).

Vad kan det vara för djur som håller på på detta viset, och framförallt varför? Jag kan inte se att det finns något smaskigt att äta så ytligt. Vore det djupare hål hade jag givetvis misstänkt att någon (grävling kanske?) är ute efter alla feta maskar vi har i jorden, men detta är i princip bara som att någon skrapat bort lite gräs här och där.

Vad tror den samlade kompetensen här på forumet?

[attachment=85960:IMG_0496.jpg]
Gunilla T
Det är nog en grävling som varit framme, ett krafs med tassen och så trycker den ner nosen efter mask och kanske hittar den en och annan pingborre också.
Paxman
Roligt i så fall! Inte så roligt att gräsmattan rivs upp...men vi gillar ju de vilda djuren! smile.gif

Min första tanke var naturligtvis inte ET, utan jag tänkte mer rådjur. Fast som sagt, jag förstår inte vad de i så fall skulle vara ute efter, de käkar ju varken mask eller gräs.

Man skulle haft en rörelseaktiverad åtelkamera...så man kunde spionera lite! naughty.gif
Gunilla T
Det där lilla hålet som grävlingen gör i gräsmattan gör nog ingen större skada. Om du har balkong eller altan kan du gå ut precis när det börjar skymma så kan du få syn på dem, de är ofta flera stycken som letar mask, mask är favoritföda. När det blir mörkt kan man höra deras grymtande ljud när de kommunicerar med varandra.
Paxman
Jag är inte orolig för gräsmattan, det är ju bara att så i lite extra frön om den inte klarar att brygga över såren själv.

Tyvärr har vi ingen balkong, men vi har några fönster som vetter mot en bit av gräsmattan som varit "drabbad" tidigare...får hålla lite koll och se om vi får syn på de små gynnarna. Ska se ifall jag kan få låna en åtelkamera av någon också, det skulle vara väldigt kul att få dem på film! smile.gif
Gossen Ruda
Vänta bara tills grävlingen får smak för maskarna någon dm ner. Aleppo nästa.
Linderödsåsen
Sådär kan det se ut hos oss när kråkor och skator letar efter pingborrebaggarna i gräsmattan, som ett hål...
Paxman
Fast fåglar opererar väl inte när det är mörkt?
Erik Martinsson
Hmm, tycker det liknar de golfhål som våra sorkar brukar ge till oss varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon