Ni har väl läst om den tragiska händelsen när en MS-sjuk kvinna avled på en handikapptoalett i Malmö. Hon hade ramlat omkull och inte kommit åt larmknappen och när de nästa dag hittade henne, så var hon död. Marcus Birro går till hård attack på sin blogg och slår till höger och vänster och anklagar Försäkringskassan, politiker m fl för hennes död och tycker hela samhället är så dåligt att det knappt går att bo här.
Jag ser det på ett annat sätt. Den som i första hand skall kritiseras är det företag som konstruerar och bygger handikapptoaletter, så att det inte går att komma åt larmknappen på ett enkelt sätt. Jag har jobbat inom handikapporganisationerna och på många toaletter sitter det en liten dosa med en larmknapp på väggen med en sladd, som leder in i larmdosan. Det gör det lättare att komma åt larmet, än om det sitter på väggen en bit bort. Jag hoppas att denna tragiska händelse får till följd att man ser över offentliga handikapptoaletter och gör larmfunktionen mer lättåtkomlig, då det inte är alla som har ett larm på sig själva. Det är inte förvånande att det är brister i handikapptoaletter, då man ser avskräckande exempel på offentliga toaletter, där man placerat toarullen antingen för långt bort eller på ett ställe där det är mycket svårt att komma åt den.
Redigerat av Mjärden: 12-10-2016, 22:14
|