Mjärden
Ni har väl läst om den tragiska händelsen när en MS-sjuk kvinna avled på en handikapptoalett i Malmö. Hon hade ramlat omkull och inte kommit åt larmknappen och när de nästa dag hittade henne, så var hon död.
Marcus Birro går till hård attack på sin blogg och slår till höger och vänster och anklagar Försäkringskassan, politiker m fl för hennes död och tycker hela samhället är så dåligt att det knappt går att bo här.

Jag ser det på ett annat sätt. Den som i första hand skall kritiseras är det företag som konstruerar och bygger handikapptoaletter, så att det inte går att komma åt larmknappen på ett enkelt sätt. Jag har jobbat inom handikapporganisationerna och på många toaletter sitter det en liten dosa med en larmknapp på väggen med en sladd, som leder in i larmdosan. Det gör det lättare att komma åt larmet, än om det sitter på väggen en bit bort.
Jag hoppas att denna tragiska händelse får till följd att man ser över offentliga handikapptoaletter och gör larmfunktionen mer lättåtkomlig, då det inte är alla som har ett larm på sig själva. Det är inte förvånande att det är brister i handikapptoaletter, då man ser avskräckande exempel på offentliga toaletter, där man placerat toarullen antingen för långt bort eller på ett ställe där det är mycket svårt att komma åt den.
segelbåt
Den aktuella toaletten är gammal och uppfyller gamla krav, inte nybyggnadskrav, men den skall byggas om eftersom hela Hansa genomgår en stor ombyggnad.

Sedan hade hon tydligen trillat och fastnat hängandes så det är inte säkert hon nått någon knapp ändå.
*Stintan*
Så modernare handikapptoaletter kan ersätta de indragna assistenterna som de handikappade behöver bl.a. för att klara av toalettbesök. ranting.gif
Mjärden
Frågan är om det är samma regler för att få assistent nu som under Alliansens regeringstid. Jag har svårt att tro att det skett en skärpning under Socialdemokraternas regeringstid. Om reglerna är skrivna så att det finns tolkningsutrymme är det i så fall handläggaren på Försäkringskassan som är ansvarig i det här fallet och borde inte må så bra just nu. Om hon fått behålla sin assistent hade hon varit i livet idag, det känns mycket tragiskt.

Sen är många rädda för att använda handikapptoaletten, det är inte jag, då jag vet att det är människor som du och jag men bara med ett funktionshinder. Det har hänt mer än en gång att folk tittat på mig, när jag gått in på handikapptoaletten, men min funktionshindrade bekanta har aldrig reagerat. Tänk om någon sett att det var upptaget onormalt länge och slagit larm så att dörren kunnat öppnas och hon hade räddats.
Huggorm
Om det inte redan gjorts skärpningar i assistentreglerna så lär det komma. Det är så ofantligt dyrt att det är löjligt, och kostnaderna ökar snabbt år för år. Det är helt enkelt inte hållbart, särskilt som det finns så mycket annat som också skall betalas med skattepengar.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 13-10-2016, 21:07) *
Om det inte redan gjorts skärpningar i assistentreglerna så lär det komma. Det är så ofantligt dyrt att det är löjligt, och kostnaderna ökar snabbt år för år. Det är helt enkelt inte hållbart, särskilt som det finns så mycket annat som också skall betalas med skattepengar.

Lätt för dig att säga som inte har behov av assistent.
Fröken Odört
CITAT (Huggorm @ 13-10-2016, 21:07) *

Vad skulle a-kassan och liknande kosta samhället för alla de assistenter som nu sysselsätts via den typen av jobb? Eller det kanske var viktigare att investera i att folk kan lyxrenovera med rabatt? För det brukar ju vara folks argument för att RUT var något bra, dvs att det skapas jobb. Men så fort det handlar om människor, så blir det bara sett som dyrt.

Angående kvinnan, så hjälper det inte med nyrenoverade anpassade toaletter. Alla funktionshindrade är individer med olika behov och det är helt omöjligt att anpassa så det funkar för alla.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2016, 22:00) *
Lätt för dig att säga som inte har behov av assistent.
Vad jag säger är inte relevant, problemet blir för Lövfen med efterföljare som måste få budgeten att gå ihop.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 13-10-2016, 22:34) *
Vad jag säger är inte relevant, problemet blir för Lövfen med efterföljare som måste få budgeten att gå ihop.

Människor måste få kosta så kanske de som har mest kan ge tillbaka lite av de skattesänkningar de fick av alliansen.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2016, 23:45) *
Människor måste få kosta så kanske de som har mest kan ge tillbaka lite av de skattesänkningar de fick av alliansen.

Vår socialdemokratiska finansminister håller inte med dig, hon anser att vi inte har råd längre.
CITAT
Enligt finansminister Magdalena Andersson (S) är kostnaden för assistansersättningen för stor. Den nya flyktingsituationen gör att hon vill få ner kostnaden, sa hon på en pressträff i oktober.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skenande...ansersattningen
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 14-10-2016, 00:00) *
Vår socialdemokratiska finansminister håller inte med dig, hon anser att vi inte har råd längre.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skenande...ansersattningen

Nja det stämmer ju inte riktigt. Det har ju förekommit fusk med assistentersättningar och det är sånt man ville att försäkringskassan skulle kolla upp mer. Ersättningsökningarna står inte i proportion till antalet ökningar av assistantberättigade. Löfvén sa tydligt i riksdagens partiledardebatt härom dagen att försäkringskassan inte fått i uppgift att dra in assistanshjälpen för dem som behöver sådan utan att utreda vad de skenande kostnaderna beror på.
Anki på Öland
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2016, 05:52) *
........Löfvén sa tydligt i riksdagens partiledardebatt härom dagen att försäkringskassan inte fått i uppgift att dra in assistanshjälpen för dem som behöver sådan utan att utreda vad de skenande kostnaderna beror på.

Fast han har nog glömt tala om det för försäkringskassan eftersom man tar bort assistenterna på löpande band från sådana som verkligen behöver dom för att överleva....
Elisabeth-Västkustkolonisten
Finansministern tycker ju att man skall spara där. Jag säger bara fy f.n

Alla dessa som fuskar och fuskade åker inte fast men dom som behöver det verkligen får mindre assistans.

Den kvinnan som dog ansökte ju om några fler timmer. Efter att hon väntade länge fick hon avslag och mindre timmer istället.
Hoppas att den handläggare mår väldigt dåligt för resten av livet. Man blir så upprörd av sånt.
Fröken Odört
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2016, 11:27) *
Finansministern tycker ju att man skall spara där. Jag säger bara fy f.n

Alla dessa som fuskar och fuskade åker inte fast men dom som behöver det verkligen får mindre assistans.

Den kvinnan som dog ansökte ju om några fler timmer. Efter att hon väntade länge fick hon avslag och mindre timmer istället.
Hoppas att den handläggare mår väldigt dåligt för resten av livet. Man blir så upprörd av sånt.

Det är inte handläggarnas fel, det är nämligen inte de som beslutar om antalet timmar. Problemet är dessutom systemet, min vän skulle få indragen assistans (hon klarar sig inte alls själv) vilket handläggaren varnade om efter den ansökan det kommunala assistansbolaget skickat in. Jag satte mig då och läste på lagarna och gjorde en ny, varpå de bara skar ner 30 minuter. Jag undrar egentligen hur mycket alla dessa extra ansökningar kostar staten?

Varför ska man behöva kunna läsa lagtext för att kunna göra en ansökan?
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 14-10-2016, 09:02) *
Fast han har nog glömt tala om det för försäkringskassan eftersom man tar bort assistenterna på löpande band från sådana som verkligen behöver dom för att överleva....

Ja verkar ju onekligen så men man kan ju hoppas att dom rättar till det bums.
Mjärden
CITAT (Fröken Odört @ 13-10-2016, 22:08) *
Angående kvinnan, så hjälper det inte med nyrenoverade anpassade toaletter. Alla funktionshindrade är individer med olika behov och det är helt omöjligt att anpassa så det funkar för alla.

Så kan man inte resonera, utan det gäller att hitta en lösning så att man minimerar riskerna att inte komma åt larmknappen och att larmet är så utformat, ljud och ljus, att det väcker uppmärksamhet alt koppas till en jourcentral. Var och hur de skall placeras vet brukarna bäst, på stödarmarna, på golvet, på väggen, trådlösa mottagare osv så att de täcker in så många situationer som möjligt.

Men detta bör ske utan koppling till assistenterna, de behövs för att göra livet så normalt som möjligt för funktionshindrade och deras uppgifter innefattar mer än bara toalettbesök.
Fröken Odört
CITAT (Mjärden @ 14-10-2016, 18:41) *
Så kan man inte resonera, utan det gäller att hitta en lösning så att man minimerar riskerna att inte komma åt larmknappen och att larmet är så utformat, ljud och ljus, att det väcker uppmärksamhet alt koppas till en jourcentral. Var och hur de skall placeras vet brukarna bäst, på stödarmarna, på golvet, på väggen, trådlösa mottagare osv så att de täcker in så många situationer som möjligt.

Men detta bör ske utan koppling till assistenterna, de behövs för att göra livet så normalt som möjligt för funktionshindrade och deras uppgifter innefattar mer än bara toalettbesök.

Det är just så fler borde resonera, först då går det nämligen att göra något åt situationen. Tänk så här. Anpassade toaletter av idag är anpassade för att fler än en ska få plats i rummet med utrymme för en rullstol i sidled från toaletten. Men färdas man själv utan assistenter, kan en smal toalett vara avsevärt säkrare eftersom man då även kan ta stöd av väggarna, samt om man ramlar, så hamnar man inte hängande över handtagen. Vanliga toaletter är inte anpassade med larm, de ligger ibland en trappa ner, de saknar automatisk dörröppnare osv, så det är tyvärr ingen lösning.
Aqvakul
CITAT (Fröken Odört @ 14-10-2016, 21:59) *
Det är just så fler borde resonera, först då går det nämligen att göra något åt situationen. Tänk så här. Anpassade toaletter av idag är anpassade för att fler än en ska få plats i rummet med utrymme för en rullstol i sidled från toaletten. Men färdas man själv utan assistenter, kan en smal toalett vara avsevärt säkrare eftersom man då även kan ta stöd av väggarna, samt om man ramlar, så hamnar man inte hängande över handtagen. Vanliga toaletter är inte anpassade med larm, de ligger ibland en trappa ner, de saknar automatisk dörröppnare osv, så det är tyvärr ingen lösning.

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Fröken Odört @ 14-10-2016, 21:59) *

tummenupp.gif
segelbåt
I samband med måndagskvällens öppna möte med statsminister Stefan Löfven på Kockum Fritid genomfördes en manifestation mot de pågående förändringarna av personlig assistans.

Aktionen kom till genom ett upprop via sociala medier där tusentals gillanden noterats.
– Det var kort varsel men gensvaret har varit stort, säger Markus Johansson, som var en av initiativtagarna.
Frågan har fått extra aktualitet genom dödsfallet nyligen på Hansa Compagniet där en rörelsehindrad kvinna fastnade på en handikapptoalett och påträffades först dagen efter.
Hennes personliga assistans hade kort dessförinnan skurits ned.

– I bakgrunden finns regeringens direktiv till försäkringskassan om sänkta kostnader, liksom styrande domstolsutslag, och det innebär att till och med människors grundbehov ifrågasätts, säger Ulf Larsson.

http://www.skd.se/2016/10/17/assistansprot...inisterbesoket/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon