Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dålig arbetsmoral eller...?
          Jubbe063
          Inlägg 07-12-2016, 17:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Gita @ 07-12-2016, 12:01) *
          Men var hamnar alla dem som inte liksom fiskaren i texten äger några produktionsmedel.
          De flesta av oss är ju trots allt tvungna att arbeta åt någon annan och inte lika privilegierade son fiskaren här.
          Gita

De hamnar väl i exakt samma sits. Antingen jobbar man ihop de pengar man behöver för att finansiera sitt privatliv och nöjer sig med det. Eller så jobbar man mer än vad man behöver för att bygga upp ekonomin lite mer eller för att man gillar att jobba.

Men det här är ju en filosofisk fråga om att nöja sig med "vad som minst behövs" och att inte nöja sig med det lilla utan sträva efter mer.

CITAT (Aqvakul @ 07-12-2016, 16:06) *
          Det handlar väl fortfarande i grunden om två förhållningssätt: Att arbeta för att leva eller att leva för att arbeta. Även i alternativ ett bör man väl ha en buffert, annars kan man ju inte leva.

Bra sagt.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-12-2016, 20:48
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nu förtäljer inte historien något on fiskarens ålder, men jag tror att Heinrich Böll beskriver livet som sådant. När man utfört vad man skall, så är det dags att vila och återhämta sig, och njuta av frukterna från de insatser man gjort.
          Den, som likt malarmaster skyndar vidare, för att tjäna ännu mer pengar, kan inte njuta sitt otium. Mycket vill ha mer...Det påminner mig faktiskt om de tre tjänarna i Bibeln, som var en fick 1 pund att förvalta, tills dess att husbonden återvände, och krävde räkenskaper...Den förste hade tredubblat sitt pund, den andre hade dubblat, medan den tredje lämnade tillbaka pundet. "-Du otacksamme tjänare!"...Vem har rätt? Det finns inga fickor i svepningen...
          Under arbetslivet går det upp, och det går ner. Ibland får man en liten fångst, då måste man ut igen och försöka. Är det inte så, som vi alla fungerar? Nåväl, alla kanske är att ta i.
          Och Huggorm - tänk om gubben har skaffat sig en olycksfallsförsäkring - då löser det sig i alla fall, eller

Redigerat av Bengalow: 07-12-2016, 21:00

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-12-2016, 21:03
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bengalow @ 07-12-2016, 20:48) *
          Och Huggorm - tänk om gubben har skaffat sig en olycksfallsförsäkring - då löser det sig i alla fall, eller
          Som sagt, det förtäljer inte historien. Det är ju förenklat för att visa en poäng, men det har kanske blivit lite väl simpelt.

Det hela kan även jämföras med "The wise little hen", den gamla tecknade filmen där Kalle Anka dök upp för första gången. Den finns säkert på youtube för de som inte sett den.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2016, 10:06
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 151
          Medlem nr: 82 744

Intressant att anekdoten tolkas så olika, det finns ingen facit, alltså inget rätt eller fel.

Om jag hade läst den lilla berättelsen för tjugo år sedan hade mina reflektioner varit starkt moraliserande, det är jag övertygad om men idag räcker det kort och gott med; lurade!

Citera
          Gita
          Inlägg 08-12-2016, 15:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2016, 10:06) *
          Intressant att anekdoten tolkas så olika, det finns ingen facit, alltså inget rätt eller fel.

Om jag hade läst den lilla berättelsen för tjugo år sedan hade mina reflektioner varit starkt moraliserande, det är jag övertygad om men idag räcker det kort och gott med; lurade!

Och vem har lurat vem?
          Tycker nog det mera handlar om olika värderingar?
          Gita

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2016, 16:38
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gita @ 08-12-2016, 15:23) *
          Och vem har lurat vem?
          Tycker nog det mera handlar om olika värderingar?
          Gita

Ja, naturligtvis handlar det om olika värderingar, kanske till och med något så enkelt eller så svårt som ett gott liv.

De som luras är de som fått människor att tro på att "Black friday" är som en Guds gåva till konsumenterna. Den aggressiva marknadsföringen vars eviga budskap är att skapa missnöje för att man inte äger de senaste statusmarkörerna.

De som låter sig luras är de som aldrig reflekterat över stadioneffekten dvs när en person reser sig upp för att se bättre och när så småningom hela publiken ställer sig upp.

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 08-12-2016, 16:41
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2016, 10:06) *

Lurade? Nej, en berättelse God som något för att samtala kring livsfilosofi. Inga rätt och inga fel, men likväl intressant att se olika tolkningar,

Citera
          segelbåt
          Inlägg 08-12-2016, 16:56
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 557
          Medlem nr: 82 163

CITAT (Gunilla T @ 08-12-2016, 16:38) *
          Ja, naturligtvis handlar det om olika värderingar, kanske till och med något så enkelt eller så svårt som ett gott liv.

De som luras är de som fått människor att tro på att "Black friday" är som en Guds gåva till konsumenterna. Den aggressiva marknadsföringen vars eviga budskap är att skapa missnöje för att man inte äger de senaste statusmarkörerna.

De som låter sig luras är de som aldrig reflekterat över stadioneffekten dvs när en person reser sig upp för att se bättre och när så småningom hela publiken ställer sig upp.

Black friday är bara en dag med rea. Är man lurad för man handlar under reor? Är de som handlar på mellandagsreor också lurade???
          Att spara pengar är väl bra? Att konsumera är väl bra för ekonomin?

Jag förstår inte ditt resonemang här...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2016, 17:22
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (segelbåt @ 08-12-2016, 16:56) *
          Black friday är bara en dag med rea. Är man lurad för man handlar under reor? Är de som handlar på mellandagsreor också lurade???

Du är smart så jag tror du förstår yes.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 08-12-2016, 18:15
          Länk hit: #30

Medlem

Nej, jag förstår inte heller.....
          Att reklam och marknadsföring skulle vara något fullt, ett sätt att lura "folket" är väl bara en kvarleva från 70-talets numera åldrade rödvinsvänster.
          Att konsumera är väl inte det heller fult, det håller ju hjulen snurrande Mannen i Bölls historia konsumerade ju "tid i solstol" han kunde ju i stället valt att var lite mera samhällsnyttig dvs. producerat något som kommit andra till del eller använt sitt överskott till någon annan sorts konsumtion. Upp till var och en tycker jag, men det ena är ju inte på något sätt bättre än det andra, eller hur?
          Gita

Nej, jag förstår inte heller.....
          Att reklam och marknadsföring skulle vara något fullt, ett sätt att lura "folket" är väl bara en kvarleva från 70-talets numera åldrade rödvinsvänster.
          Att konsumera är väl inte det heller fult, det håller ju hjulen snurrande Mannen i Bölls historia konsumerade ju "tid i solstol" han kunde ju i stället valt att var lite mera samhällsnyttig dvs. producerat något som kommit andra till del eller använt sitt överskott till någon annan sorts konsumtion. Upp till var och en tycker jag, men det ena är ju inte på något sätt bättre än det andra, eller hur?
          Gita

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-12-2016, 18:26
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Reklam i dagens värld är inte att visa vad som produceras utan att skapa ett behov av att köpa. Visst snurrar hjulen fortare när man konsumerar men fortast snurrar ekorrhjulet där den stackars människan kutar runt för att få det senaste. Vill vi ha det så?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-12-2016, 19:24
          Länk hit: #32

Moderator

Att ständigt jaga efter ny teknik och statusmarkörer är ju frivilligt. Själv har jag en telefon som är så gammal att de inte är "smart" och en bil som är från 1989 så jag har uppenbarligen valt bort det livet. Vi som gör det kan ju leva väldigt gott i detta samhälle eftersom våra pengar utan problem räcker till allt viktigt och det blir ändå mycket över varje månad. Då kan man gå ner i arbetstid och sova bort dagen istället, men först efter att man lagt undan en buffert. De som litar på att samhället skall ta hand om dom när de får problem är ännu värre ute än statusjägarna.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 08-12-2016, 21:48
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Du borde kanske byta nick till "Fiskaren", Huggis...är lite avis på ditt synsätt och leverne, men har fru och barn, barnbarn osv.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-12-2016, 11:16
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-12-2016, 19:24) *
          Att ständigt jaga efter ny teknik och statusmarkörer är ju frivilligt. Själv har jag en telefon som är så gammal att de inte är "smart" och en bil som är från 1989 så jag har uppenbarligen valt bort det livet. Vi som gör det kan ju leva väldigt gott i detta samhälle eftersom våra pengar utan problem räcker till allt viktigt och det blir ändå mycket över varje månad. Då kan man gå ner i arbetstid och sova bort dagen istället, men först efter att man lagt undan en buffert. De som litar på att samhället skall ta hand om dom när de får problem är ännu värre ute än statusjägarna.

Men är det verkligen så frivilligt som man tror? Budget för reklamkostnader årligen i Sverige ligger på omkring 70 miljarder kr. Det förefaller orimligt att företag skulle använda så mycket pengar på något som inte fungerar.

Det finns ingenting som är gratis även om vi kan uppfatta det så. Alla förträffliga "gratistjänster" på nätet som vi dagligen använder oss av och där vi identifierar oss som kunder är inte alls gratis, det är vi som är produkterna som säljs vidare, dvs all den information vi lämnar efter oss på nätet är hårdvaluta för individanpassad reklam.

I övrigt håller jag nog med dig förutom det sista påståendet kanske. Shopping har klivit fram som en av de främsta fritidsaktiviteterna i västvärlden. Statusjakten, där en del köper prylar för pengar de inte har för att imponera på människor de inte känner känns verkligen inte som ett gott liv.

Rättelse; lite förvirrat blev det här, håller med dig om att man inte kan lita på samhället.

Redigerat av Gunilla T: 09-12-2016, 12:15

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-12-2016, 21:48
          Länk hit: #35

Moderator

Jag anser att det är frivilligt när allt som krävs är att man tänker efter. Det kan de flesta om de bara försöker.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-12-2016, 21:57
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det är lättare att vara principfast om man är själv.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-12-2016, 09:32
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-12-2016, 21:48) *
          Jag anser att det är frivilligt när allt som krävs är att man tänker efter. Det kan de flesta om de bara försöker.

Jag antar att du då inte kommer att belöna dig själv "because you are worth it" med årets julklapp, VR glasögon för PC till det facila priset 9.500 kr. wink.gif

Redigerat av Gunilla T: 10-12-2016, 09:33

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 10-12-2016, 12:02
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Aqvakul @ 09-12-2016, 21:57) *

Jag håller med dig Aqua..... Lever man som ensam kotte utan egen familj, utan barn och barnbarn, kanske inte heller gamla föräldrar osv så kan man lätt prata.

CITAT (Aqvakul @ 09-12-2016, 21:57) *

Jag håller med dig Aqua..... Lever man som ensam kotte utan egen familj, utan barn och barnbarn, kanske inte heller gamla föräldrar osv så kan man lätt prata.

Citera
          Gita
          Inlägg 10-12-2016, 16:18
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 10-12-2016, 09:32) *
          Jag antar att du då inte kommer att belöna dig själv "because you are worth it" med årets julklapp, VR glasögon för PC till det facila priset 9.500 kr. wink.gif

Jag får en liten, liten misstanke och jag kan ha fel, men det känns som om du känner dig lite förmer, lite finare, lite godare, lite bättre än dem som faktiskt köper dessa VR-glasögon.
          Läs Bengt Ohlssons krönika en gäng till så kanske du förstår.....det där med PK - Ej PK, låg-eller högstatusmänniskor.......
          Gita
          D.s Själv har jag belönat mig "just because I´m worth it" med något lite dyrare och finare men precis lika onödigt som än årets julklapp D.s

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-12-2016, 17:29
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Gita @ 10-12-2016, 16:18) *
          Jag får en liten, liten misstanke och jag kan ha fel, men det känns som om du känner dig lite förmer, lite finare, lite godare, lite bättre än dem som faktiskt köper dessa VR-glasögon.
          Läs Bengt Ohlssons krönika en gäng till så kanske du förstår.....det där med PK - Ej PK, låg-eller högstatusmänniskor.......
          Gita
          D.s Själv har jag belönat mig "just because I´m worth it" med något lite dyrare och finare men precis lika onödigt som än årets julklapp D.s

Ibland har man otur när man känner ... och tänker, det händer mig också ibland.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon