Ska anlägga ett stenparti på framsidan av huset. Idag är där en gräsmatta på väldränerad mark som sluttar en aning bort från huset. Solen ligger på från morgon till kväll. Jag har samlat stenar med hjälp av en pirra. De största är på en ca 150kg? Mer klarar jag inte av för handkraft att baxa upp på pirran och köra hem. Jag börjar få ihop en ganska bra samling

. Min tanke är att gräva bort grässvålen lägga marksten runt om för att skilja resten av gräsmattan på partiet och kunna köra gräsklipparen på. Använda den bortgrävda gräsvålen till att bygga en eller fler "kullar" och sen täcka allt med markduk sen ett lager makadam och stenen ovanpå detta i olika formationer. Ytan framför själva stenformationerna och innan gräsmattan tänkte jag ha fri från växtlighet och antingen bara ha makadam alternativt ett lager täckbark. Jag hade tänkt försöka få till många håligheter mellan stenarna i olika nivå för att kunna fylla med jord och odla exempelvis smultron, timjan, havtorn, alpvide och annat. Tips mottages gärna! Jag bor i växtzon IV (4).
Nu till min första fråga. Jag ska köpa jord på MLT som enligt hemsidan har samarbete med hasselfors garden. Vilken jord är lämpligast av dessa:
Gräsmattejord:
E-Jord Mineralgödslad
E-Jord Naturgödslad:
Frilandsjord
Planteringsjord N
Rabatt & Perenn jord
Gräsmattejord gödslad
Min tanke är att blanda upp jorden med 0-4 Stenmjöl/sättsand och 8-16 Makadam. Då får man en blandning på 0-8.
Vad tror ni?