phhasek
11-05-2017, 07:05
Ska anlägga ett stenparti på framsidan av huset. Idag är där en gräsmatta på väldränerad mark som sluttar en aning bort från huset. Solen ligger på från morgon till kväll. Jag har samlat stenar med hjälp av en pirra. De största är på en ca 150kg? Mer klarar jag inte av för handkraft att baxa upp på pirran och köra hem. Jag börjar få ihop en ganska bra samling

. Min tanke är att gräva bort grässvålen lägga marksten runt om för att skilja resten av gräsmattan på partiet och kunna köra gräsklipparen på. Använda den bortgrävda gräsvålen till att bygga en eller fler "kullar" och sen täcka allt med markduk sen ett lager makadam och stenen ovanpå detta i olika formationer. Ytan framför själva stenformationerna och innan gräsmattan tänkte jag ha fri från växtlighet och antingen bara ha makadam alternativt ett lager täckbark. Jag hade tänkt försöka få till många håligheter mellan stenarna i olika nivå för att kunna fylla med jord och odla exempelvis smultron, timjan, havtorn, alpvide och annat. Tips mottages gärna! Jag bor i växtzon IV (4).
Nu till min första fråga. Jag ska köpa jord på MLT som enligt hemsidan har samarbete med hasselfors garden. Vilken jord är lämpligast av dessa:
Gräsmattejord:
E-Jord Mineralgödslad
E-Jord Naturgödslad:
Frilandsjord
Planteringsjord N
Rabatt & Perenn jord
Gräsmattejord gödslad
Min tanke är att blanda upp jorden med 0-4 Stenmjöl/sättsand och 8-16 Makadam. Då får man en blandning på 0-8.
Vad tror ni?
Gunilla T
11-05-2017, 08:55
Vilket spännande projekt, att anlägga nya lite större miljöer där man får utlopp för kreativitet och förstås en hel del problemlösningar är så inspirerande.
När det gäller jord så är den förpackade jorden med olika namn ungefär densamma, jordproducenterna har varit skickliga att få oss att tro att vi verkligen behöver pelargonjord för våra pelargoner. En grundregel kan väl vara att inte vara småsnål när det gäller jord. Dålig (billig) jord kan bli dyrt. Kommunerna brukar ha komposterad jord att köpa, bra jord bara de garanterar att där inte finns sniglar och ogräs.
Använd så stora stenar som du bara kan hantera, småsten blir plottrigt och förstör helhetsintrycket.
Det jag inte skulle göra är att sätta markduk, det behövs inte om du gör ett ordentligt underlag. Några år fungerar det men sedan ser man på växterna att något är fel. Man bryter det naturliga kretsloppet med markduk och det är det viktigaste vi har i planteringarna. Är platsen torr och solig behöver växterna komma ner med sina rotsystem på djupet vilket de inte gör med markduk under.
Vill varna lite för revande smultron, de är väldigt invasiva och tar gärna över.
Lycka till med ditt stenparti!
phhasek
11-05-2017, 14:29
Tack för svar! Vad gäller markduken så är ju tanken att slippa ogräs men du menar att det inte behövs om man gör en ordentlig grund. Vad är då en ordentlig grund? Räcker det att gräva bort grässvålen (som används för att bygga kullar, innehåller ogräs) och fylla på med makadam några cm för att slippa bekymmer med ogräs? Ett alternativ är att bara ha markduk på ytan mellan gräset och själva stenpartiet där jag tänk ha makadam alternativt täckbark. Där ska ju inget växa är det ju tänkt. Det blir en cirkel runt hela partiet med markduk och makadam/bark ovanpå alltså och så ett stenparti i mitten utan markduk under där odlingen får kontakt med marken. Eller kanske lägga tidningspapper där så att det ogräs som finns i gräset idag får svårt den första tiden och kanske inte kommer igen när tidningspappret väl förmultnat?
Ok, men vilken av jordarna i listan nedan skulle passa? De säljs i lösvikt och jag ska hämta med kärra på samma stället som jag köper makadam och sättsand och eventuellt täckbark.
E-Jord Mineralgödslad
E-Jord Naturgödslad:
Frilandsjord
Planteringsjord N
Rabatt & Perenn jord
Gräsmattejord gödslad
Gunilla T
11-05-2017, 15:20
Jag kan inte ge dig något råd om jorden, samtliga är påhittade namn för marknadsföringen men om jag var kund skulle jag köpa en dyrare variant - absolut inte det billigaste som säkerligen är skräpjord. Dyra växter och billig jord är ingen bra kombination.
Ett bra underarbete är när alla rotogräs är bortgrävda, det syns bra när man gräver hur djupt man bör gå. Ett bättre alternativ än markduk är att täcka med tidningar, flera lager och omlott och fyll på med jord/grus eller det du tänkt använda. Tidningarna förmultnar efter några år och då bör även rotogräset vara dött. Kvickrot tar sig lätt genom markduken men inte genom tidningar.
Fröogräs kommer alltid gro på våren men blir aldrig några problem om man plockar dem direkt.
Gossen Ruda
11-05-2017, 17:59
Vad är det för typ av stenparti du har tänkt dig? Min tanke om stenparti är en höjd stadgad av stenar med jord och växter emellan, men det här låter mer som en stenhög?
phhasek
11-05-2017, 20:59
Din version låter mer som en rabatt med stenar runt. Jag tänker mig ett stenpari mer som just en stenhög där man fyller med jord mellan de naturliga håligheter som stenarna bildar och odlar i dem.
Gossen Ruda
12-05-2017, 06:17
Det finns olika varianter. Hur man avgränsar mot omgivningen kvittar men uppbyggnaden kan vara betydelsefull. Om du lägger upp en hög med stenar och sen fyller på med jord där det går är en variant men då får du satsa på torktåliga växter. Den normala varianten är att man har en jordhög, eller slänt, som man sen stadgar och armerar med stenar för att inte jordhögen eller slänten skall flyta ut. Den modellen blir inte lika torkkänslig eftersom det blir mer jord.
phhasek
15-05-2017, 07:24
Ok! Hur hade ni löst det rent praktiskt för att få till ett stenparti där man kan sätta typ smultron, jordgubbar, örter (ex. timjan). Lägga sten först och fylla på med jord, göra en jordhög och sen lägga på sten. Jag vill ha gärna ha det högt på relativt liten ytan hur åstadkommer man det bäst? Jag har:
Plan gräsyta (något sluttande) - väldränerat
Stenar
Jord (gödslad gräsmattejord lämpligt?)
Makadam/grus
Markduk/tidningspapper?
Full sol nästan hela dagen
Om någon har bilder från själva anläggningstillfället vore det toppen!
Gossen Ruda
15-05-2017, 08:57
Här får du länkar till min version av stenparti. De största stenarna är naturliga på platsen, sen har jag byggt upp med mer stenar emellan med jord ovanpå plus stenar för att hålla tillbaka jorden. Naturen gillar inte ojämnheter så jorden strävar efter att rinna iväg.
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=115300 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=120552 http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=126731 Just nu är den i lite oordning men arbete planeras.
phhasek
15-05-2017, 11:48
Tackar!
MLT rekommenderade föresten E-jord i ett mailsvar. Ser att den innehåller lera. Hade fått för mig att detta inte var bra i ett stenparti. Kommer ju visserligen att blanda ut den med 0-4 sättsand och 4-8 makadam. Hur mycket är lagom?
25% 0-4
25% 4-8
50% jord
phhasek
17-05-2017, 12:19
Ingen som kan säga nåt om jord/sten-blandningen? Förstår att det beror på vad man ska odla men så där på ett ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.