| |
|
  |
Ogräsmedel, vilket fungerar bäst? |
|
|
|
Copycat
|
03-05-2004, 13:33
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2004, 17:47
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tyvärr tränger detta inte in hos vissa personer, Copycat. Dom lever kvar i förreställningen att allt människan skapar är av ondo och vägrar se nyanser.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2004, 18:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Copycat @ 03-05-2004, 14:33) Andersen ! Tror du verkligen inte att forskningen har gått framåt på 30 år? Det var för ca. 45 år sedan som man använde Neurosedyn också. Som sagt forskningen går framåt med betydligt högre krav än förr i tiden. Copycat. Ja jag vet att forskningen går framåt. Men det hjälper inte det kommer fram giftiga ämnen endå ett exempel är aspartam sötnings medel som förövrigt tillvärkas av samma bolag som gör giftet vi talar om. Då man kan fråga sig varför kommer sådana ämnen ut på marknaden, jo pga att marknads krafterna är stora. En länk om ämnet http://hem.passagen.se/mission.possible.sw.../artikel02.html
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
03-05-2004, 18:34
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2004, 18:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Copycat Det är min åsikt. när jag klipper och klistrar är det som stöd för den åsikten.
För övrikt så tycker jag att är det någon som klankar så är det väll du som propagerar för gift andvändning både på grönsakslandet och på uteplatser.
Ang vilken affär man ska handla i så har du inte ensamrätt på det!
Jag har sakt till dej flera gånger att jag respekterar dej! men du bryr dej inte om att respektera mej.
Hur ska vi ta oss ut ur det här?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
03-05-2004, 19:05
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
03-05-2004, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Nu tror jag bestämt att det är dags för Andersen att skärpa sig en skvätt! Alla får ha och bör respekteras för sin åsikt, däremot blir det ganska otrevligt när någon börjar anklaga och tillskriva andra åsikter, påståenden och epitet som inte hör hit. Att respektera din åsikt Andersen är INTE lika med att ansluta sig till den!! Som vuxna människor borde vi kunna ha förståelse för att andra tycker annat än man själv gör och att det inte nödvändigtvis gör de andra till fiender, miljöbrottslingar eller idioter. Copycat, ta du och Round Up:a din kirskål all världens väg med gott samvete! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
03-05-2004, 20:58
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 16:27
|
Medlem
Antal inlägg: 252
Medlem nr: 1 229

|
Copycat, jag har använt Round-up till ett envist rotogräs vi hade i hallonlandet och även om det tog ett par omgångar så verkar vi nu helt blivit av med det (peppar, peppar  ). Tror inte det var kirskål (har ännu inte "lärt känna" alla önskade/oönskade vänner i trädgården), men det var det mest envisa vi stött på (hittills  ) och efter oräkneliga gångers rensande för hand så tog vi till mer rejäla vapen. Vill som du inte täcka allt i trädgården eller gräva om hela perennrabatten för att få gräva bort några oönskade växter och har inställningen att göra det mesta som går innan "grövre metoder" (typ Round-up då) tas till, men användande i restrikterad omfattning ser jag ändå som OK. Har inte prövat Rambo eller Top gun så kan tyvärr inte göra någon jämförelse. Jag använder ogräsättika på ogräset i t.ex grusgångar och mellan stenplattor ibland men tycker inte det ger så bra effekt (speciellt då inte på rotogräs). Det är ju inte helt lätt att ta till "gräv/rensmetoden" när ogräset t.ex växer ibland perenner, men lite penslande med round-up på det oönskade ogräset ger då god/önskad effekt och jag tycker vi då begränsat användandet till en rimlig nivå. PS! Kan någon definiera gift åt mig. Är t.ex Pyrex (pyrethrum) OK att använda men inte Round-up (Glyfosat)? Ättika? Salt? Koncentration och mängd kan ju göra många saker giftiga som i liten mängd/koncentration t.om kan vara nyttigt...
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
04-05-2004, 16:35
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
04-05-2004, 18:57
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Knölklocka är väl vildväxande tror jag. En sorts blåklocka som har alla klockorna på ena sidan stjälken, den smalnar av upptill och slår ut nedifrån liksom. Blå, ganska söt, definitivt ett ogräs, får hemska rötter med knölar på. Jag har den lite här och var. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
Copycat
|
04-05-2004, 19:11
|
Gäster

|
..
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 19:59
|
Medlem
Antal inlägg: 268
Medlem nr: 1 889

|
(En pytteparentes, helt off topic: CITAT (Copycat @ 03-05-2004, 14:33) Det var för ca. 45 år sedan som man använde Neurosedyn också. Talidomid, den aktiva substansen i Neurosedyn, används faktiskt igen i flera delar av världen. Läbbigt. Mvh, Lena)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 20:09
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
CITAT (Towanda @ 04-05-2004, 20:59) (En pytteparentes, helt off topic: CITAT (Copycat @ 03-05-2004, 14:33) Det var för ca. 45 år sedan som man använde Neurosedyn också. Talidomid, den aktiva substansen i Neurosedyn, används faktiskt igen i flera delar av världen. Läbbigt. Mvh, Lena) Bl.a. används det i behandlingen av AIDS och Lepra (spetälska). Läbbigt? Förmodligen tycker inte de AIDS-sjuka det. /Mimmi
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 20:29
|
Medlem

|
Givetvis inte, du har helt rätt. Talidomid har gynnsamma effekter i behandlingen av flera svåra sjukdomar, bland annat gör man kliniska prövningar på människa för att utvärdera dess egenskaper som angiogeneshämmare. I de fall där det under kontrollerade former ges till cancerpatienter och AIDS-sjuka m.fl. så är det ofta ett väl fungerande preparat. Men det var inte riktigt den användningen jag syftade på, var nog lite otydlig. I vissa delar av världen ges det fortfarande okontrollerat till gravida och det är ju faktiskt inte så bra.
Mvh, Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 20:49
|

Medlem
Antal inlägg: 426
Medlem nr: 2 502

|
CITAT (Towanda @ 04-05-2004, 21:29) Givetvis inte, du har helt rätt. Talidomid har gynnsamma effekter i behandlingen av flera svåra sjukdomar, bland annat gör man kliniska prövningar på människa för att utvärdera dess egenskaper som angiogeneshämmare. I de fall där det under kontrollerade former ges till cancerpatienter och AIDS-sjuka m.fl. så är det ofta ett väl fungerande preparat. Men det var inte riktigt den användningen jag syftade på, var nog lite otydlig. I vissa delar av världen ges det fortfarande okontrollerat till gravida och det är ju faktiskt inte så bra.
Mvh, Lena Jag håller faktiskt med dig (fast jag var lite tyken  ). Har för mig att för något år sedan så visades ett TV-program om missbildade barn pga Talidomid i Brasilien(?). Det kändes så fruktansvärt onödigt! /Mimmi
|
|
|
|
|
|
|
|
04-05-2004, 21:06
|
Medlem

|
Jo, Brasilien är väl mest omtalat har jag för mig. Håller verkligen med om att det är onödigt, man vet ju faktiskt bättre! Fast jag vet inte riktigt hur välinformerade de är där, kontrollen är ju minst sagt bristfällig. Har sett bilder där försäljare sitter vid stora bord fulla med lösa kartor av diverse olika läkemedel, man undrar om de själva har koll på vad de ger ut.
Anmärkningsvärt egentligen att en allvarlig biverkan för en patient kan vara en gynnsam verkan för en annan, fastän det handlar om samma effekter på en växande cellmassa.
Mvh, Lena
|
|
|
|
|
|
|
|
05-05-2004, 12:24
|
Medlem
Antal inlägg: 252
Medlem nr: 1 229

|
CITAT (Copycat @ 04-05-2004, 17:35) Tack ! En själ till som vet hur det känns att stå huvudstupa i rabatten. Jag har grävt, plockat, ryckt och rensat men det finns ju ingen ände på det. Min allra första fråga i detta forum var faktiskt så oskyldigt som att använda kokande vatten på ogräset, det fungerar ju på maskrosor. När jag inte fick något rakt svar utan någon började prata om salt så kom min följdfråga. Om man kunde använda mycket saltat kokande vatten, det skulle väl hjälpa. Men det var ingen som tog min fråga på allvar. Eller så fungerar det inte.  Copycat, nackdelen med att hälla saltat vatten på ogräset är (tror jag) att även om det i sig nog tar död på ogräset så kommer inget annat att vilja växa där man hällt saltvatten heller under en mer eller mindre lång tid. Vet tyvärr inte hur lång tid, men har för mig att salt kan vara "växthämmande" rätt länge och det beror säkert t.ex på koncentrationen och tåligheten hos det man vill ska växa där. Lycka till i kampen mot ogräset!!!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|